بازگشت به کار پس از زایمان؛ نکاتی که مادران باید در نظر بگیرند

برخی از مادران شاغل با وجود مرخصی زایمان بین ۶ تا ۹ ماه، ممکن است باتوجه‌به نوع شغل و میزان حمایت خانواده برای مراقبت از خود و نوزادشان، گاهی بخواهند زودتر از موعد به محل کارشان برگردند.

برای تشخیص زمان مناسب‌تر بازگشت به کار پس از زایمان، نکاتی متذکر خواهیم شد:

ویژگی‌های شغل

در زمان برنامه‌ریزی بازگشت به کار خود، به‌ویژه بعد از اولین زایمان، خستگی به علت تغذیه یا شیردهی در شبانه‌روز، می‌تواند موجب اختلال توانایی شما برای انجام درست وظایف شغلی شود.

بنابراین، این موارد را لحاظ نمایید:

ساعت کاری

بدن شما برای تجدید نیرو به زمان نیاز دارد و در صورت زیاد بودن زمان کاری و پاره‌وقت نبودن، بهتر است عجله‌ای برای بازگشت به محل کار نداشته باشید.

کار سنگین و انرژی‌گیر

شما نباید با صرف همه انرژی خود در محل کار، هیچ انرژی‌ای برای کودک خود هنگام بازگشت به خانه نداشته باشید. علاوه بر این، امکان ایجاد دردسر برای خود و دیگران، در صورت عدم آمادگی جسمانی انجام شغل خود در محل کارتان وجود دارد.

میزان انعطاف کار شما

اگر لازمه شغل شما تحمل فشار روحی زیاد بوده، بهتر است با کارفرما صحبت نمایید و ساعت کار خود را کم کنید. در صورت مضاعف شدن استرس بیشتر به زندگی یا اجبار به نقض تعهد کاری، لازم است برای بازگشت به کار صبورتر باشید.

استراحت در طول کار

بسیاری از افراد نیاز به استراحت ظهرها دارند. وجود محلی برای درازکشیدن، و قراردادن چنددقیقه‌ای پاهای خود بالاتر از بدنتان، و بستن چشم‌ها می‌تواند بسیار مفید باشد.

شیردهی هنگام کار

با وجود قوانینی برای حمایت از مادران

شیرده، آنها می‌توانند روزانه برای شیردادن فرزند خود از مرخصی یک‌ساعته استفاده کنند، تا مجبور نباشند با سینه‌های ورم‌کرده از شیر، به دنبال اتاق‌خالی برای دوشیدن شیر باشند.

اگر برای هر کدام از نکات یاد شده راهکاری پیدا کردید، باز هم یادآوری به نیاز بدن شما به هفته‌ها استراحت که باتوجه‌به تفاوت‌های فیزیکی زنان بسیار قابل نوسان است، می‌نماییم. پس با صبوری بیشتر به فکر خود همسر و کودکتان باشید.

مادرشو