امکان بارداری ایمن پس از درمان سرطان خون با سلول‌های بنیادی

با تحقیقات دکتر "کاتیا سوکل" نویسنده و پزشک ارشد بیمارستان کارل گاستاو کاروس درسدن آلمان، دریافت کنندگانalloHCT توانایی بارداری موفق و ایمن دارند.

با وجودی که گفته می‌شود بارداری بیماران پیوند سلول‌های خونساز آلوژنیک ایمن نیست اما با تحقیقات دکتر “کاتیا سوکل” نویسنده و پزشک ارشد بیمارستان کارل گاستاو کاروس درسدن آلمان، دریافت کنندگانalloHCT توانایی بارداری موفق و ایمن دارند.

 alloHCT شامل گرفتن سلول‌های بنیادی از یک اهدا کننده سالم و پیوند آنها در بیمار مبتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان خون یا بیماری سلول داسی شکل است که معمولاً به دلیل استفاده از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی و استفاده قبلی از پرتو درمانی یا شیمی درمانی با دوز بالا می‌تواند باروری زن را تهدید کند.

 محققان با بررسی داده مربوط به پیوند سلول‌های بنیادی، میزان بارداری و تولد را برای ۲۶۵۴ بیمار زن بین ۱۸ تا ۴۰ سال را محاسبه نمودند که از این گروه، ۵۰ زن ۷۴ حاملگی را گزارش نمودند که ۵۷ مورد به تولد زنده انجامید.

 به گفته تیم تحقیق مذکور ۷۲٪درصد این بارداری‌ها بدون استفاده از درمان‌های باروری و در سن ۱۸ تا ۳۵ سال رخ داده که گاهی اوقات با مشکلات عروقی ادم و فشار خون بالا همراه بوده است.

مهر