اینجا زن بودن یک امتیاز منفی است!

«اینجا پول و قدرت حرف اول را می‌زند و زن بودن یک امتیاز منفی است»، این واکنش یکی از زنان پارلمان اروپا است که نسبت به چینش کمیته‌های کلیدی این پارلمان نظیر امور خارجه، بودجه و اقتصاد معترض است.

چالش حضور زنان سیاستمدار اروپایی در میدان سیاست همچنان ادامه دارد، به گونه‌ای که عضو لابی زنان اروپا می‌گوید «مردان بسیاری از کمیته‌های پارلمان اروپا را قبضه کردند».

ژرومین آندولفتو، عضو لابی زنان اروپا، روز جمعه اظهار کرده بود که «در بسیاری از کمیته‌های پارلمان اروپا مردان اکثریت را تشکیل می‌دهند.»

این در حالی است که در این دوره شاهد اولین کاهش نسبت حضور زنان در پارلمان اروپا هستیم.

در سال ۲۰۱۹ پارلمان اروپا شاهد بیش‌ترین حضور بانوان در مجلس این کشور هستیم، برخی کمیسیون‌ها گویای همه چیز است، به طوری که در کمیسیون امور خارجه از ۷۹ عضو آن تنها ۱۴ نفر زن هستند. کمیسیون بودجه از میان ۴۰ عضو تنها پذیرای ۸ زن است و از ۶۰ عضو کمیسیون اقتصاد تنها ۱۶ نفرشان زن هستند.

تصاحب کرسی‌های پارلمان توسط بانوان یکی از شاخص‌های هدف توسعه پایدار سازمان ملل متحد است، در همین اثنا گزارش اداره آمار کمیسیون اروپا حاکی از آن است که میانگین جهانی تصاحب کرسی‌های پارلمان توسط زنان، ۴/۲۶ است. تنها سه کشور رواندا با ۶۱.۳ درصد، کوبا با ۵۳.۴ درصد و نیکاراگوئه با ۵۱.۷ درصد اکثریت کرسی‌های پارلمان خود را به زنان داده اند.

نماینده چپ‌گرای پارلمان اروپا با تأکید بر اینکه گروه‌های راست افراطی در این دوره زنان پرقدرتی دارند، گفته است که «رویکردهای آن‌ها عمدتاً‌ درباره حقوق زنان خصمانه است.»

فارس