روزنامه فرانسوی: ایران پرمصرف‌ترین کشور دنیا در مصرف لوازم آرایشی است

ایران در رتبه اول پرمصرف‌ترین کشورهای دنیا از نظر مصرف لوازم آرایشی است و بیش از ۸۰ درصد کالاهای آرایشی موجود در بازارها غیربهداشتی هستند.

«اغلب زنان ایرانی هر روز صبح به محض بیدار شدن مشغول آرایش می‌شوند. حتی اگر به بیماری مبتلا باشند، بر این باورند که باید آرایش‌کرده و آراسته در در سر کار و یا در محل تحصیل حاضر شوند.» این بخشی از گزارش روزنامه فرانسوی در مورد زنان ایرانی است.

محمود ال بویه، مدیرکل امور فراورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو نیز به تازگی در این باره گفته است که برای کاهش هزینه تولید لوازم آرایشی غیر مجاز از مواد اولیه با گرید صنعتی و فلزات سنگین استفاده می‌شود که برای سلامتی بسیار مضر است.

استفاده لوازم آرایشی در ایران به دوران هخامنشی برمی‌گردد، در آن دوران استفاده از حنا برای رنگ کردن موها و سرمه برای تیره کردن چشم‌ها، سفیداب برای روشن کردن پوست و وسمه برای تیره و ضخیم کردن ابروها استفاده می‌شد.

اما حالا در ترکیب لوازم بهداشتی غیرمجاز به دلیل استفاده از رنگ صنعتی فلزاتی مثل ارسنیک، جیوه و سرب وجود دارد. آمارها نشان می‌دهد میانگین سنی مصرف کنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی در جهان ۲۵ سال است با این وجود این سن در ایران هر روز کاهش پیدا می‌کند، تا جایی که سن استفاده از لوازم آرایشی به ۱۴سال و حتی پایین‌تر هم رسیده است.

مصرف لوازم آرایش در ایران نسبت به ۲۰ سال قبل چهار تا پنج برابر افزایش یافته است، طی یک مطالعه در ایران هزینه خرید مواد آرایشی در هر خانواده (زنان بالای ۱۵ سال ساکن در مناطق شهری) طی پنج سال، ۲۲ درصد افزایش یافته است.

تاکنون ۲۹۶ نوع بیماری ناشی از مصرف لوازم آرایشی و بهداشتی غیراستاندارد شناخته شده که شایع‌ترین آنها التهاب پوست، جوش‌های صورت، حساسیت پوستی، آلرژی، نازایی، سقط جنین بیماری‌های کبدی و انواع سرطان است. آمارها می‌گویند بعضا تا ۸۰ درصد از لوازم آرایش موجود در بازار قاچاق و غیر بهداشتی هستند.

مهدی ملک‌محمد، روانشناس، می‌گوید که یکی از مهم ترین دلایل گرایش به لوازم آرایشی در زنان ایرانی، شبکه‌های ماهواره‌ای هستند. «این شبکه‌ها در ترویج آرایش نقش پررنگی داشته‌اند، چرا که در تصاویرینداشتن اعتمادبه‌نفس و ارزیابی منفی از سوی دیگران است که سبب می‌شود اهمیت ظاهر زیبا در نگاه افراد دوچندان شود.»

اما در مقابل روانشناس اجتماعی رابعه پورحسینی می‌گوید که شبکه ماهواره‌ای تنها یا مهم‌ترین عامل نیست، که بتوان با حذف آن سبک زندگی فرد را تغییر داد، بلکه دلیل اصلی برای استفاده از لوازم آرایش «ترس از عدم تایید از سوی دیگران، عدم شناخت از نقاط مثبت وجودی خود، نداشتن اعتمادبه‌نفس و ارزیابی منفی از سوی دیگران است که سبب می‌شود اهمیت ظاهر زیبا در نگاه افراد دوچندان شود.»

کارشناسان معتقدند که خانواده‌ها نباید زیبایی را یک معیار تشویقی برای فرزندانشان قلمداد کنند. چراکه در بسیاری از موارد، علاقه به آرایش و زیبایی جویی از دوران کودکی شروع می‌شود و با گذر سن به شدت افزایش می‌یابد و پذیرش فرهنگ غالب و جامعه اطراف نیز می‌تواند بر علاقه فرزند به آرایش تأثیرگذار باشد.علاوه بر این مصرف کنندگان لوازم آرایشی باید هنگام خرید به مجوز‌های بهداشتی محصول دقت کنند و برای استعلام سلامت محصولات وارداتی،برچسب اصالت و بررسی شماره پروانه بهداشتی محصولات تولید داخل از سایت سازمان غذاودارو راه‌های اطمینان از سلامت محصولات آرایشی و بهداشتی است.

عصر ایران