ایجاد موج زنانه در کشور با مشارکت اجتماعی دختران

نیاز امروز جوامع به نوآوری است. زیرا بسیاری از مشکلات را، می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های مردمی و مشارکت حل کرد.

با بانویی که تابه‌حال ایده‌های زیادی در زمینه مشارکت اجتماعی اجرا نموده، گفتگو کرده‌ایم.

با شنیدن واژه نوآوری، ایجاد و توسعه یک فناوری جدید به ذهن ما می‌رسد. اما علاوه بر توسعه، این مفهوم باعث رشد و تعالی جامعه هم می‌شود. یکی از ضرورت‌های جوامع امروزی، مشارکت و تشکل‌های اجتماعی با نقش پررنگ زنان و دختران است. این مشارکت علاوه بر رشد و توسعه جوامع، بسیاری از نیازهای روانی آنها مثل خودشکوفایی و حس مفیدبودن و… را هم برطرف می‌سازد.

با بانویی که هم همسر و هم مادر است و خودش همدستی بر آتش دارد، در این باره صحبت نموده‌ایم.

او توانسته زنان و دختران بسیاری را با اجرای طرح‌های زیادی در زمینه نوآوری اجتماعی، به میدان بیاورد.

وقتی دختران ایده پرداز به یاری عفاف و حجاب می آیند | فرهنگ ...

 بانو، “محیا ملک‌محمدی” مسئول فعالیت‌های رسانه‌ای سازمان تبلیغات اسلامی و راهبر مجموعه‌های مردمی در عرصه نوجوانان است. تلاش نموده تا مثل اوایل انقلاب، بانوان را برای مشارکت اجتماعی به عرصه آورده، تا یک موج زنانه شکل بگیرد.

نقش‌یابی زنان‌؛ نیاز به نوآوری اجتماعی

مهم‌ترین مسئله در یک مشارکت و نوآوری اجتماعی، احساس نیاز کردن است. یعنی حالا یا خودم به‌تنهایی، یا با هم‌فکری جمعی به این نتیجه برسم تنها کسی که می‌تواند این مسئله را حل کند، من هستم.

به نظر ملک‌محمدی، اعتقاد ما به نقش بانوان برای به میدان آمدن و بقیه را هم آوردن است. در واقع زنان و دختران باید نقش خودشان را در حل مسئله پیدا کرده، و نباید شعاری و نمایشی باشد.

کار را بسپار به دخترها

موضوع ارائه راه‌حل به دست دختران و زنان، حالا یک سالی است که جرقه‌ای برای این بانوی فعال در عرصه اجتماعی شده، تا دختران با استعدادی که دغدغه حل مسئله دارند را در سراسر کشور شناسایی، و در میزگردهای اختصاصی با طرح مسائل مربوط به اطرافیان، مدرسه و خانواده‌هایشان، راه‌حلی ارائه و گاهی هم از هم‌فکری بعضی نهادها استفاده کنند.

این باعث شکل‌گیری گفتمانی به نام” کار را بسپار به دخترها” شد.

 این روزها که غزه و نسل‌کشی مردم فلسطین مسئله مهم جهان شده، میدان جهاد را تغییر داده و مشغول کارهای رسانه‌ای برای مردم مظلوم فلسطین و جمع‌آوری کمک‌های مالی هستند.

ایجاد موج‌نقش آفرینی

به اعتقاد این فعال عرصه نوآوری اجتماعی، لازمه جامعه امروز، وارد میدان شدن زنان و دختران برای حل مسئله بوده و نیاز به یک عزم و اراده جدی برای ورود آنها، نه فقط بین خود بانوان بلکه همه اقشار است. باید لزوم نقش‌آفرینی زنان در بین حلقه‌های میانی، مثل سیاست‌گذاران رسانه‌ها، سرمایه‌گذاران و… ایجاد شوند.

گفتمان واحد، لازمه راه نوآوری

قطعاً این زمین، هموار نبوده با سختی‌های زیاد آن، جز بااراده محکم و عزم جزم، نمی‌توان قدم مؤثری در این مسیر برداشت.

به اعتقاد ملک‌محمدی درباره مهم‌ترین چالش عرصه نوآوری اجتماعی، با تمام تلاشی که در این مسیر انجام شده هنوز قادر به ایجاد “گفتمان نقش‌آفرینی بانوان و دختران” نبوده‌ایم.

 بانوان و دختران در نقش نوآوران اجتماعی زمانی مؤثر هستند که نه فقط خود آنان، بلکه همه بخواهند. متأسفانه بزرگ‌ترین مانع شکل‌گیری این یک‌صدایی، افرادی هستند که نگاه  متحجر یا همان الگوی شرقی برای زن قائل‌اند.

کسی قرار نیست جای من کار کند

با اشاره به اینکه محیا ملک‌محمدی علاوه بر فعالیت در عرصه نوآوری اجتماعی، مادر و همسر هم هست، درباره تجربه مدیریت همه نقش‌ها، معتقد به ایجاد انگیزه از نوجوانی تا سنین قبل از ازدواج که معمولاً این بازه نادیده گرفته می‌شود، است.

بانوان را زمانی که مسئولیتشان در خانه کمتر و هنوز نقش دختری دارند، باانگیزه “من مؤثرم “،”من باید آینده را ساخته” و “مسائل باید به دست من حل شود “،”کسی قرار نیست جای من کار کند”، وارد این عرصه نموده و در نتیجه، این انگیزه و نقش‌هایش را بعد از ازدواج و زمان مادری هم بهتر می‌تواند مدیریت کند.

جمع مادری و مشارکت

ایشان با اشاره به “جریان مادرانه “توصیه نمود: این مجموعه برای افراد مشتاق به مشارکت اجتماعی با وجود همسر و فرزند بوده و همه فعالیت‌های آنان، توسط مادرانی که چند فرزند دارند، اما باتوجه‌به زمان و توان خود، مثلاً کسی به خلاصه کتاب یا تهیه محتوا در خانه پرداخته، یا برای صحبت با مادرهای دیگر به پارک‌ها می‌رود، و… می‌توانند مشارکت داشته باشند، اداره می‌شود.

به گفته ملک‌محمدی، مادری و همسری مانع ما برای دست برداشتن از نقش تاریخی‌مان نیست. اما بستگی به ظرف و توان وجودی ما داشته، تا در سطح ملی یا در همان حد فامیل و محله خودمان، فعال باشیم.

مهم خنثی نبودن ما نسبت به مسائل اطرافمان است.

 فارس