صغری عاشوری پژوهشگر حوزه زنان در یادداشتی نوشت:

اُفت جوکر حتی با حضور بانوان هم جبران نشد

جوکر 2 که بر مدار شهرت و استقبال جوکر 1 مجدد تولید گردید، علیرغم تغییر قوانین، دکور و افزایش امکاناتش اما از افت بسیار زیاد و شدیدی برخوردار شده است.

خبر اصلی:

«چندی پیش و در پی بالا گرفتن انتقادات پیرامون جوکر۲ و حضور بانوان طنزپرداز در این برنامه‌ی نمایش خانگی؛ ساترا اعلام کرد که جوکر۲ مجوز انتشار ندارد و بر خلاف قوانین منتشر شده است. عضو تحلیلگران ساترا نیز تاکید کرد که موضوع ارتباطی به حضور بانوان در این برنامه ندارد. پیش‌تر نیز اولین فصل جوکر۲ که با حضور مردان طنزپرداز بود؛ به دلیل دیالوگی غیراخلاقی یکی از بازیگران به صدر حواشی اخبار رسانه و هنرمندان رفته بود که با اعتراضات گسترده مردم و ساترا این دیالوگ حذف شد.»

تحلیل خبر:

جوکر ۲ که بر مدار شهرت و استقبال جوکر۱ مجدد تولید گردید و این روزها در سینمای خانگی عرضه شده است، علیرغم تغییر قوانین، دکور و افزایش امکاناتش اما از افت بسیار زیاد و شدیدی برخوردار شده است.

علت این افت و در نتیجه افزایش موج نارضایتی بخش قابل توجه مردم از این برنامه قطعا تک عاملی نیست اما آنچه به وضوح برچشم می‌خورد کمرنگ شدن تعهد بازیگران حاضر در نسبت با مخاطبین این برنامه است.

بازیگران مختلف با هر سبک فکری، تربیتی و رفتاری که مورد پسندشان بود و در سبک زندگی‌شان جاری و ساری بود در برابر دوربین و مخاطبین، خود را مکلف به رعایت چارچوب‌های رفتاری و اخلاقی اجتماعی می‌کردند.

به عبارت بهتر تمام آنان رفتار متعهدانه در قبال مخاطبین خود داشتند. فلذا آداب اجرا را بر راحتی و صمیمیت‌های دوستانه‌ای که گاه از ادب و نزاکت بسیار دور می‌شود و طنز نیز محسوب نمی‌شود را اجرا نمی‌کردند.

در جوکر ۲ اما این امر بسیار کمرنگ شد. گویی این دورهمی خودمانی و خصوصی سلبریتی‌هاست و نه یک برنامه‌ای که برای مخاطب ساخته شده است، می‌بایست در آن فرهنگ عمومی جامعه مورد لطمه واقع نشود.

حاشیه دیالوگ جنسی که نقطه‌ی اوج انزجار و ابراز عمومی آن از این میزان بی‌چارچوبی اجرا بود، آن محبوبیت جوکر۱ را با تهدیدی جدی مواجه کرد.

حضور زنان بازیگر نیز در فصل دوم جوکر ۲ اگرچه نوعی هوشمندی احسان علیخانی برای احیای مجدد جوکر ۲ می‌تواند بوده باشد، اما  این تغییر نیز نتوانست از افت کیفیت اتفاق افتاده در برنامه‎‌ی جوکر بکاهد، بلکه به حواشی این برنامه افزود!

در این فصل که تلاش شد توانمندی زنان در بازیگری به نمایش گذاشته شود آنچه دیده شد، ترویج سبک زندگی غربی با استفاده از «حیوان خانگی» که در قالب سوسک‌های سوسن‌پرور ارائه شده بود، بود.

دیالوگ‌های بی‌پرده و تحقیر‌آمیز سوسن‌پرور در سکانسی که می‌بایست نقش مامور ویزای ایران به گردشگران اروپایی می‌شد نیز، لکه‌ی ننگ دیگری برای این برنامه و این بازیگر بود. عبارتی که با مضمون «چرا بیان ایران خارجی‌ها آخه؟» که در مدار خودتحقیری کشور معمولا ابراز می‌شود در دیالوگ این بازیگر کاملا ملموس بود!

از دیگر دیالوگ‌های او اما تحقیر مادری بود. آن هنگام که اعلام شد مادرها هیچ کارت زردی نگرفته‌اند، او اظهار کرد: «وقتی مادر می‌شوی دیگر لبخند نمی‌زنی». خنده‌های بسیار بلند، تمسخر آشکار یکدیگر نیز از جمله رفتارهای ناپسندی بود که به یقین الگوی رفتاری نادرستی برای دختران کودکان و نوجوانانی خواهد شد که در جمع خانوادگی‌شان به تماشای این برنامه نشسته‌اند .

امید است که جمله‌ی پرتکرار «مردم ایران بسیار باهوش هستند و به هر طنزی نمی‌خندند.» به باور هنرمندان عرصه طنزپردازی تبدیل شود تا کارهای متعهدانه‌ی باکیفیت را خانواده‌های ایرانی شاهد باشند.

جهان‌بانو