دریا جای زن نیست/ اولین دختر دریانورد ایرانی

بانوی جوان ایرانی به نام زهرا سالاریه که رویاهای خود را دنبال کرد و توانست لقب اولین دختر دریانورد ایران را تصاحب کند.

در شرایطی که همه از محال بودن آرزویش صحبت می‌کردند او عزمش را برای دریانوردی جزم کرد. «زهرا سالاریه» نخستین بانوی دریانورد است که توانست خط بطلانی بر صحبت‌هایی که مدام در گوشش زمزمه می‌کردند: «دریا جای زن نیست.» بکشد.

همه چیز از طراحی یک جلیقه نجات شروع شد

او در محله نیروی هوایی در خانواده نظامی در سال ۱۳۶۵ متولد شد. در ابتدا از آب گریزان بود و همیشه ترس از غرق شدن در آب ها را برای خود تصور می کرد اما با استخدام در یک شرکت طراحی جلیقه های نجات، مسیر تازه ای را برای زندگی خود پیش گرفت و از نوجوانی آموزش‌های لازم را به‌صورت فشرده پشت سر گذاشت و بعد به‌صورت رسمی دریانورد شد.

اولین تجربه

از سال ۱۳۸۳ باعنوان دریانورد فعالیت خود را آغاز کرد. بعد از آنکه دوره های آموزشی طبیعی دریانوردی را با موفقیت پشت سر گذاشت، تمام تلاش خود را برای شروع دریانوردی انجام داد اما به دلیل سن کم و بی تجربگی، هیچکدام از ناخداها حاضر به اجازه او برای فعالیت در این کار نبودند تا اینکه ناخدای اتوبوس ۷۳ بعد از مشاهده تلاش و پافشاری او حاضر شد یک قایق مسافربری بزرگ را که مسیرش از بندرعباس به قشم بود در اختیار او بگذارد تا زهرا سالاریه برای اولین بار تجربه دریانوردی را با موفقیت داشته باشد. او در این تجربه کوتاه ترین سفر خود را به مدت ۱۲ ساعت انجام داد.

سفرها

بلندترین سفری که او تا کنون بر روی دریا داشته است ۲ سال طول کشید او همچنین به کشورهای مختلفی از جمله امارات، عمان، کویت و هند نیز سفر داشته است و دیدن فیلم آرتمیس اولین بانوی دریانورد ایرانی در دوره هخامنشی را در فعالیت خود موثر می داند زیرا با دیدن این فیلم برای توانمند شدن در دریا ترغیب شده است.