اورژانس اجتماعی/ افراد زیادی از وجود این خط اطلاع ندارند!

یک، دو، سه یا همان ۱۲۳؛ شماره‌ای برای ارائه خدمات مشاوره، روانشناسی و مددکاری که در هنگام وقوع آسیب‌های اجتماعی همچون همسرآزاری، خودکشی، کودک‌آزاری و… افراد می‌توانند با آن تماس بگیرند. هرچند که برقراری ارتباط با خط تلفنی اورژانس اجتماعی بسیار آسان است، با این وجود هستند خانواده‌ها و کودکانی که از فعالیت این خط […]

یک، دو، سه یا همان ۱۲۳؛ شماره‌ای برای ارائه خدمات مشاوره، روانشناسی و مددکاری که در هنگام وقوع آسیب‌های اجتماعی همچون همسرآزاری، خودکشی، کودک‌آزاری و… افراد می‌توانند با آن تماس بگیرند. هرچند که برقراری ارتباط با خط تلفنی اورژانس اجتماعی بسیار آسان است، با این وجود هستند خانواده‌ها و کودکانی که از فعالیت این خط تلفن اجتماعی بی اطلاع اند.

به گزارش جهان بانو، هرچند مسائلی مانند تجاوز، کودک‌آزاری و خشونت تنها در کشور ما رخ نمی‌دهد، با این وجود تدابیری برای پیشگیری یا مداخله در بحران در چنین مواقعی در نظر گرفته شده که خط تلفنی ۱۲۳ یا همان اورژانس اجتماعی از جمله اقدامات پیش بینی شده برای ورود مشاوران، مددکاران و متخصصان و کمک به افراد آسیب‌دیده و در معرض خطر است.

 هیچ جای کشور نیست که افراد در آن با خط ۱۲۳ تماس برقرار کنند و اورژانس اجتماعی پاسخگو نباشد. در تمام شهرها، روستاها، نقاط مرزی و تمام مناطق کشور که آنتن فعال یا خط تلفن وجود دارد، با شماره‌گیری ۱۲۳ امکان اتصال با اپراتور در همان استان فراهم می‌شود.

با این حال باید پرسید که با وجود گذشت حدود ۱۸ سال از راه‌اندازی این خط تلفنی، افراد مختلف به خصوص دانش‌آموزان، کودکان و همچنین والدین آنها تا چه اندازه با اورژانس اجتماعی و نحوه ارائه خدمات آن آشنایی دارند؟ موضوعی که اهمیت شناساندن این شماره را افزایش می‌دهد، نزدیک بودن خطر به فرزندانمان است. خطراتی که با آگاهی بخشی و گزارش به موقع، می‌توان از تکرار و تداوم آن جلوگیری کرد و بسیاری از کودکان را از شر آزارهای جسمی، جنسی و روانی رهایی بخشید.

در واقع این برنامه تصمیم دارد تا مداخلات روانی – اجتماعی را پیش از مداخلات قضایی و انتظامی و حتی در کنار این نوع مداخلات قرار دهد که در صورت تحقق نقش مهمی در پیشگیری از وقوع جرم و قضا زدائی ایفا خواهد کرد. شناسایی آسیب های اجتماعی رایج و در حال شیوع به صورت منطقه ای، محلی و کشوری نیز از طریق این برنامه دنبال خواهد شد. در واقع این نوع مداخلات تاثیر “تئوری برچسب” را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد تا زمینه‌ برای توانمندسازی افراد آسیب دیده و در معرض آسیب های اجتماعی و بازگشت آنها به زندگی سالم فراهم شود.

در ابتدا این خط تلفنی برای انجام مداخلات در موارد کودک‌آزاری شروع به فعالیت کرد، اما حالا باتوجه به امکانات و تجهیزات فراهم شده، این فعالیت ها از حوزه کودک‌آزاری فراتر رفته و سایر گروه‌های در معرض آسیب و آسیب‌دیده اجتماعی را نیز در بر می‌گیرد. علاوه بر این موارد اورژانس اجتماعی به سایر گروه‌های هدف بهزیستی که در شرایط اورژانسی قرار داشته باشند نیز رسیدگی خواهد کرد.

همچنین، بیماران روانی، افراد بی‌خانمان، معتادان، افراد دارای معلولیت آزار دیده و سالمندان، کودکان کار و خیابانی، دختران و زنان آسیب‌دیده و در معرض آسیب های اجتماعی، زوجین متقاضی طلاق، افرادی که از منزل خود فرار کرده اند، افرادی که اقدام به خودکشی کرده‌اند یا قصد خودکشی دارند، زنان و کودکان آزار دیده و سایر افرادی که در شرایط بحرانی و حاد به سر می‌برند نیز جزو گروه‌های هدف محسوب می‌شوند.

در این میان در دسترس قرار دادن خدمات تخصصی بهزیستی برای تمام افراد جامعه، مداخلات تخصصی و تاثیرگذار با هدف کاهش جرائم و ممانعت از تشدید آسیب‌ها و بحران های اجتماعی و انجام مداخلات تخصصی برای اقشار آسیب‌پذیر به منظور دستیابی به حقوق خود و توانمندسازی آنها از اهداف خط تلفنی اورژانس اجتماعی است.

با این وجود باید پرسید که نحوه ارائه خدمات و نحوه پذیرش گروه‌های هدف به چه صورت انجام می‌شود؟ نحوه پذیرش از طریق تماس تلفنی مردم، کارکنان و کارشناسان سازمان‌های دولتی و غیردولتی، اعضای خانواده و گروه های هدف است.

در این میان با توجه به اینکه خدمات خط تلفنی ۱۲۳ به صورت شبانه‌روزی و با استفاده از نیروهای متخصص مانند روانشناسان و مددکاران اجتماعی ارائه می‌شود، معرفی خدمات سازمان بهزیستی به تماس‌گیرندگان و ارائه راهنمایی و مشاوره لازم به آن ها، ارجاع افراد به مرکز مداخله در بحران خانوادگی، اجتماعی و فردی (اورژانس اجتماعی)، ارجاع تماس‌گیرندگان به مراکز تابعه سازمان (توانبخشی، پیشگیری و اجتماعی) و ارجاع افراد مشمول دریافت خدمات به واحدهای خدمات اجتماعی سیار از خدماتی است که در این مرکز ارائه می‌شود.

ایسنا