انسان‌ها به‌مرور شبیه اسم خود می‌شوند؟

تکامل چهره افراد، با نام آنها صورت می‌گیرد. ظاهر چهره تغییر کرده تا با کلیشه‌های اجتماعی مرتبط با نام هماهنگ شود.

پژوهش‌های اخیر، توسط چند پروفسور نشان داد تکامل چهره افراد، با اسم آنها صورت می‌گیرد.

محققان به دنبال تعیین این مسئله که انتخاب اسم برای کودک توسط والدین، از روی ظاهر آنهاست، یا چهره  فرد در طول سال‌ها با نام او مطابقت می‌کنند، بودند.

نتیجه پژوهش کودکان ۹ تا ۱۰ساله برای مطابقت چهره بزرگسالان با نام آنها، نشان داد که مطابقت درستی انجام شده، و در حدی درست بوده که نمی‌توان به‌صورت شانسی در نظر گرفت، اما در مورد مطابقت نام کودکان، قادر به تطابق دقیق نبودند.

سیستم یادگیری ماشین، چهره افراد با نام یکسان را از میان داده‌های زیادی از تصاویر افراد شبیه به هم به‌گونه‌ای که در مورد افراد با نام‌های مختلف این‌طور نبوده، تشخیص داده؛ اما هیچ شباهت معناداری، در مورد کودکان پیدا نکرده است.

نتیجه محققان، ناشی از یک پیشگویی خودشکوفایی برای شباهت بین چهره افراد و نام آنهاست.

در یک دوره زمانی طولانی، ظاهر چهره تغییر کرده تا با کلیشه‌های اجتماعی مرتبط با نام هماهنگ شود.

 شکل‌گیری کلیشه‌ها، می‌تواند به دلیل ارتباط نام به یک شخصیت معروف، یا دلالت‌های یک نام، به کتاب مقدس باشد.

باور محققان، نشان‌دهنده اهمیت گسترده و تأثیر شگفت‌انگیز و عمیق انتظارات اجتماعی بوده، و نشان‌دهنده وجود سازه‌های اجتماعی یا ساختارسازی هستند.

قدرت ساختار اجتماعی‌، به‌اندازه‌ای است که توانایی تحت‌تأثیر قراردادن ظاهر فرد را دارد.

این یافته‌ها، حتی امکان نشان‌دادن چگونگی شکل‌دهی شخصیت افراد، با عوامل شخصیتی مهم‌تر از نام، همچون جنسیت یا قومیت را دارا هستند.

با این‌حال، شرکت‌کنندگان در مورد چهره و نام بچه‌ها، قادر به ایجاد تداعی دقیق نبودند.

اثر تطبیق چهره و نام بزرگسالان مشهود بود، اما این اثر حتی برای چهره‌های پیر شده به طور مصنوعی، به‌منظور شباهت با بزرگسالان دیده نشد.

این نتیجه، نقش حدسی رشد اجتماعی در این اثر را پشتیبانی نموده، و این یافته‌ها، نشان‌دهنده تحت‌تأثیر قرارگرفتن ظاهر صورت ما توسط عامل اجتماعی مانند نام ما، و تأثیر قوی انتظارات اجتماعی است.

خبر آنلاین