اقدام حقوقی علیه وب‌سایت‌های غیر اخلاقی هوش مصنوعی

دادستان شهر سانفرانسیسکو در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: قصد داریم ۱۶ سایت پرطرفدار را که با استفاده از هوش مصنوعی محتوای «مستهجن» نشان می‌دهند، حذف کنیم.

بنابر این گزارش دیوید چیو، سانفرانسیسکو این سایت‌ها را به نقض قوانین فدرال ناشی از پورنوگرافی ساختگی (دیپ فیک)، پورنوگرافی کودکان و پورنوگرافی انتقام جویانه متهم کرده است. همچنین دفتر دیوید چیو این سایت‌ها را به نقض قانون رقابت ناعادلانه در ایالت کالیفرنیا متهم کرد، به این دلیل که براساس شکایتی که در دادگاه عالی کالیفرنیا ارائه شده است، آسیبهای هوش مصنوعی این محتواها برای مصرف‌کنندگان بسیار بیشتر از منافعی است که برای صاحبان وب‌سایت‌ها به دنبال دارد.

این شکایت در مجموع ۵۰ متهم دارد که دادستان سانفرانسیسکو  تصمیم دارد از آن‌ها به دلیل راه‌اندازی وب‌سایت‌های نمایش «برهنه‌سازی» شکایت کند. نام برخی از وب‌سایت‌ها و متهمان تغییر کرده است، با این حال در این شکایت از چند شرکت نام برده شده است که برخی از پرطرفدارترین وب سایت‌های نمایش تصاویر زنان و دختران به صورت برهنه را اداره می‌کنند.

این شرکت‌ها عبارتند از بریوِر در نیومکزیکو، ایتای تِک ال تی دی در بریتانیا و سول ایکام در فلوریدا. تنها فردی که در این شکایت از اون نام برده شده، آگوستین گریبینتس از استونی است که متهم به داشتن وب سایتی است که با استفاده از هوش مصنوعی برای برهنه کردن تصاویر زنان و کودکان بدون رضایت آنها اقدام کرده است.

این وب سایت‌ها در یک دوره شش ماهه بیش از ۲۰۰ میلیون بازدید داشته‌اند. طبق این شکایت، تصاویر اخلاقی در این سایت‌ها برای تهدید، تحقیر و زورگویی علیه زنان و دختران استفاده می‌شود و متأسفانه آمار بازدیدها کاهش نداشته است.

دیوید چیو در شکایت حقوقی خود در ماه فوریه به یک مورد اشاره می‌کند که در آن یک سایت هوش مصنوعی تصاویری از ۱۶ دانش آموز کلاس هشتم در کالیفرنیا ساخته است که نشان دهنده استفاده دانش آموزان از این سایت برای پخش تصاویر برهنه از همکلاسی‌هایشان است. این مدرسه، پنج دانش آموز را به دلیل مشارکت در پخش تصاویر غیر اخلاقی اخراج کرد.

فناوری جعل عمیق (دیپ فیک) به یک نگرانی قانونی در بیشتر کشور‌ها تبدیل شده است و ماه گذشته، اداره کپی رایت ایالات متحده با انتشار گزارشی اعلام کرد که باید قانون جدیدی برای مبارزه با این جرم وضع شود. یک روز پس از انتشار این گزارش، یک گروه دوحزبی از سناتور‌های مجلس سنا آمریکا، لایحه قانون «نه به جعلیات» را ارائه کردند که از افراد در برابر بازسازی چهره، بدن یا صوت آن‌ها با استفاده از هوش مصنوعی محافظت می‌کند.

آنا