اقدامات ویژه برای ازدواج روستاییان در دولت سیزدهم

معاونت زنان و خانواده رییس جمهور اعلام کرد: بیشتر شدن مهاجرت از روستا به شهر به دلیل نبود ظرفیت شغلی باعث افزایش تعداد دختران مجرد دهه شصتی و کاهش ازدواج در روستاها شده است.

معاونت زنان و خانواده رئیس جمهور اعلام کرد: در دهه‌های گذشته نداشتن امکانات و درآمد پایدار، مهاجرت از روستاها به شهرها را تبدیل به یک موضوع عادی و طبیعی کرده است که به صورت مداوم در حال افزایش است. وقتی که مردان برای کار و کسب درآمد روستاها را ترک می‌کنند، روند مهاجرت به خانواده آنها هم می‌رسد و این موضوع باعث از بین رفتن بخش بزرگی از ظرفیت کشاورزی و دامی کشور خواهد شد. علاوه بر آن، این مسئله باعث کاهش ازدواج در بین دهه شصتی‌های روستایی شده و با مهاجرت مردان آمار دختران مجرد دهه شصت در روستاها بیشتر شده است.

دولت سیزدهم برای معکوس کردن مهاجرت اقداماتی انجام داده است. یکی از اقدامات اولیه ظرفیت ایجاد شغل در روستاها بود، بنابراین تسهیلات مشاغل روستایی به خصوص مشاغل مربوط به زنان افزایش پیدا کرد. به همین دلیل بودجه در نظر گرفته شده برای مشاغل روستایی که در سال ۹۹ فقط ۲۰۰ میلیارد تومان بوده است، در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۵,۰۰۰ میلیارد تومان رسید و ۲۵ برابر افزایش پیدا کرد.

همچنین دولت برای ضمانت این تسهیلات روستایی، صندوق ضمانت را راه‌اندازی کرده است که با اعمال شیوه زنجیره‌ای برای ضمانت این موضوع تا اندازه قابل توجهی آسان تر از قبل شده و تاکید شده است که این تسهیلات در کمترین زمان ممکن پرداخت شود.

در این راستا تفاهم نامه‌ای با معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم برای پرداخت تسهیلات اشتغال تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان امضا شده است. همچنین برای ارائه کالا کارت جهیزیه تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان با بانک قرض الحسنه مهر ایران تفاهم نامه منعقد شده است. علاوه بر آن براساس قرارداد با صندوق بیمه اجتماعی روستاییان مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان وام به زوجین روستایی پرداخت می‌شود و در مجموع مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان وام برای ازدواج روستاییان دهه شصتی در نظر گرفته شده است.

همچنین زنان روستایی می‌توانند آموزش‌های مناسب در زمینه‌های صنایع تبدیلی و کشاورزی را دریافت کنند و در کنار آموزش با دریافت سریع مجوزهای مشاغل خرد و خانگی وارد بازار کار شوند. در مجموع با توجه به تسهیلات اشتغال روستایی، وام اشتغال و اعطای کالا کارت جهیزیه، این امکان وجود دارد که خانواده‌ها و زوجین روستایی دهه شصتی برای زندگی و کسب درآمد روستا را انتخاب کنند.

مهر