افزایش احتمال ابتلا به اعتیاد خانوادگی در ایران

افرادی که در دام اعتیاد گرفتار می‌شوند بدون شک آینده روشنی نخواهند داشت و تنها درصورتی می‌توانند خود را از تباهی نجات دهند که از نتایج اعتیاد خود آگاه شوند و هرچه سریع‌تر برای ترک موادمخدر اقدام کنند.
اعتیاد

نکته قابل توجه این است که تنها قربانیان اعتیاد افراد معتاد نیستند، زمانی که فردی به مصرف موادمخدر اعتیاد پیدا می‌کند اطرافیان و خانواده را نیز با خود به درون چاه تباهی می‌کشد و این مشکل زمانی پررنگ‌تر می‌شود که فرد معتاد دارای همسر و فرزند باشد.

موارد بسیاری گزارش شده است که مردان معتاد به روش‌های گوناگون همسران خود را نیز در دام اعتیاد گرفتار کرده‌اند و یا موارد بسیاری را که کودکان و نوجوانان در اثر اعتیاد والدین خود، به مصرف موادمخدر معتاد شده‌اند؛ فرزندان افراد معتاد در آینده نیز بیش از سایرین در معرض خطر گرفتاری در چنگال اعتیاد قرار دارند چراکه متاسفانه قبح مصرف موادمخدر برای این افراد توسط والدین شکسته شده است.

گرایش به سمت اعتیاد در بانوان افزایش پیدا کرده است

اعتیاد مردان یکی از علل درگیری بانوان و فرزندان به اعتیاد است. اعتیاد مردان می‌تواند تاثیر بسیاری بر آینده خانواده و اعضای آن داشته باشد، در معرض خطر قرار گرفتن فرزندان و احتمال ابتلای آن‌ها به اعتیاد نیز یکی از مهم‌ترین خطرات اعتیاد مردان به شمار می‌آید.

متاسفانه گرایش به سمت اعتیاد در بانوان افزایش پیدا کرده به ویژه مصرف الکل، سیگار و ماده مخدر گل در زنان رو به افزایش است و این موضوع نشان می‌دهد دستگاه‌های متولی و فرهنگی باید برنامه‌هایی مخصوص بانوان داشته باشند تا گرایش به سمت موادمخدر در زنان کنترل شود.

برخی از مردان معتاد برای از بین بردن فشارهای همسران خود و رهایی از اختلافات خانوادگی آن‌ها را نیز در دام اعتیاد گرفتار می‌کنند تا به این صورت با خیال آسوده اقدام به مصرف موادمخدر کنند.

مصرف موادمخدر در منزل موجب می‌شود قبح این کار شکسته شود و درنتیجه مصرف موادمخدر به مرور زمان از یک رفتار ناشایست به یک رفتار شایسته تبدیل می‌شود و دید ناپسند موجود به این کار از بین می‌رود، همچنین مصرف موادمخدر به ویژه مواد مخدر سنتی مانند تریاک موجب می‌شود اطرافیان نیز با استنشاق هوا اعتیاد پیدا کنند.

زمانی که مادر خانواده اعتیاد پیدا کند وابستگی خود نسبت به فرزندان، همسر و درمجموع زندگی را از دست می‌دهد و موادمخدر جایگزین خانواده می‌شود یکی دیگر از آسیب‌های اعتیاد بانوان این است که این افراد زمانی برای رسیدگی به امور و مشکلات درون منزل ندارند و درنتیجه این مسائل بر روی یکدیگر انباشته شده و تمامی اعضای خانواده را با مشکل مواجه می‌کند.

زنان معتاد تمامی توجه و علاقه خود را صرف موادمخدر می‌کنند درنتیجه مهر و محبتی برای اعضای خانواده اعم از همسر و فرزندان ندارند، درواقع اولین خواسته مردان و زنان معتاد تامین موادمخدر است و درنتیجه خانواده این افراد از هم گسسته می‌شود و تا مرحله‌ای پیش می‌رود که حتی تامین پوشاک و غذای خانواده و فرزندان در اولویت‌های بعد از موادمخدر قرار بگیرد.

مردان معتاد همسر و فرزندان خود را در معرض خطر اعتیاد قرار می‌دهند

اعتیاد یکی از آسیب‌های جدی اجتماعی به شمار می‌آید که افراد بسیاری را درگیر خود کرده و متاسفانه امروزه نیز شاهد هستیم سن اعتیاد درحال کاهش است و در این میان تمامی افراد جامعه اعم از زن و مرد دچار آسیب می‌شوند.

در گذشته شیوع اعتیاد در مردان بیشتر بود اما امروزه شاهد هستیم گرفتاری در دام اعتیاد درمیان بانوان شدت گرفته و درحال افزایش است، یکی از موضوعات مهم این است که قبلا تنوع موادمخدر کمتر بود اما امروز علاوه بر موادمخدر سنتی، موادمخدر متنوع صنعتی با قدرت تخریب بیشتر تولید شده و در دسترس افراد قرار گرفته است.

اولین قربانی موادمخدر فرد معتاد است که با توجه به نوع موادمخدر دچار وابستگی روانی شدید، آسیب‌دیدگی جسمی، آسیب‌های شناختی و… می‌شود، آسیب‌های روانی استفاده از موادمخدر شامل افسردگی، اضطراب، احساس حقارت، کاهش توجه و تمرکز، احساس انزوا و… است همچنین فرد با مشکلاتی همچون کاهش درآمد یا هدر دادن آن برای خرید موادمخدر و از دست دادن شغل مواجه می‌شود.

استفاده از موادمخدر به‌ویژه نوع صنعتی آن می‌تواند منجر به کاهش کنترل هیجان و رفتار شود درنتیجه دست زدن به رفتارهای پرخطر در افراد معتاد نسبت به خود و اطرافیان افزایش پیدا می‌کند، در بررسی‌های پژوهشی و بالینی مشخص شده زمانی که یکی از افراد خانواده و به ویژه والدین درگیر اعتیاد می‌شوند تمامی اعضای خانواده دچار آسیب می‌شوند همانگونه که شاهد هستیم بسیاری از اختلافات خانوادگی و طلاق‌ها نیز ناشی از اعتیاد است.

افراد معتاد قادر نیستند یک رابطه سالم و موثر با همسر و فرزندان خود داشته باشند، والدینی که به مصرف موادمخدر اعتیاد پیدا می‌کنند زندگی عاطفی و جنسی مطلوبی نخواهند داشت و روابط آن‌ها به شدت دچار آسیب می‌شود درواقع فرد معتاد قادر نیست به همسر و فرزندان خود ابراز محبت و علاقه کند چراکه تنها توجه و علاقه فرد معطوف موادمخدر می‌شود.

الگوپذیری فرزندان در درجه اول از والدین است، زمانی که والدین اعتیاد داشته باشند فرزندان نیز در معرض خطر قرار می‌گیرند برای مثال زمانی که پدر خانواده در مقابل چشم فرزندان خود اقدام به مصرف موادمخدر می‌کند قبح این کار شکسته می‌شود درنتیجه فرزندان نیز راحت‌تر به سمت مصرف موادمخدر سوق داده می‌شوند همچنین جایگاه پدر و مادر در نزد فرزندان به شدت تنزل پیدا می‌کند.

در اکثر موارد مردان معتاد با اعتراض همسر خود مواجه می‌شوند و به همین دلیل زوجین با یکدیگر اختلاف پیدا می‌کنند، در برخی موارد مردان برای اینکه همسر را با خود همراه سازند و به نحوی اعتراضات و شکایات موجود را خاموش کنند او خود را با روش‌های گوناگون فریب داده و معتاد می‌کنند.

مصرف موادمخدر در محیط منزل توسط مردان موجب می‌شود همسر و فرزندان آن‌ها نیز در معرض اعتیاد قرار بگیرند چراکه استنشاق بوی موادمخدر نیز می‌تواند افراد را درگیر اعتیاد کند پس ضرورت دارد همه برای پیشگیری از اعتیاد و داشتن افرادسالم، خانواده سالم و جامعه سالم تلاش کرد.

ایسنا