اعتراض کاربران عرب به مقاله اکونومیست: این مقاله زن ستیزانه است!

پس از انتشار مقاله‌ای توسط نشریه بریتانیایی «اکونومیست» با این عنوان که «چرا در جهان عرب زنان چاق‌تر از مردان هستند»، رسانه های عربی واکنش های مختلفی نسبت به این مقاله نشان دادند. همچنین در صدر این مقاله عکسی از «ایناس طالب» چهره تلویزیونی مشهور عراقی منتشر شده بود که موجب شد تا وی از […]

پس از انتشار مقاله‌ای توسط نشریه بریتانیایی «اکونومیست» با این عنوان که «چرا در جهان عرب زنان چاق‌تر از مردان هستند»، رسانه های عربی واکنش های مختلفی نسبت به این مقاله نشان دادند. همچنین در صدر این مقاله عکسی از «ایناس طالب» چهره تلویزیونی مشهور عراقی منتشر شده بود که موجب شد تا وی از این نشریه شکایت کند.در این مقاله، نویسنده «اکونومیست» با تکیه بر استدلال های خود تلاش کرده است تا دلایل ایجاد یک شکاف چاقی ۱۰ درصدی بین زنان و مردان در خاورمیانه را توضیح دهد.

او ادعا کرده است که «مطلوبیت» زنان چاق در خاورمیانه موجب وقوع پدیدۀ «انفجار چاقی» شده است.بیشترین واکنش های انتقاد آمیز به این مقاله در شبکه‌های اجتماعی بازتاب یافته است. بسیاری از کاربران این مقاله را «زن ستیزانه» دانسته اند و به ویژه عبارات استفاده شده در آن را توهین آمیز تلقی کرده اند که از جمله آن ها استفاده مکرر از واژه «چاق» است.

گفتنی است که این کلمه در بسیاری از رسانه‌های غربی یک تابو محسوب می‌شود و با این وجود در این مقاله شش بار مورد استفاده قرار گرفته است.در جهان عرب بطور کلی یک «اپیدمی چاقی» وجود دارد و این مساله ای است که بسیاری از کارشناسان آن را تایید می کنند، اما به گفتۀ منتقدان دلایل وقوع آن را باید در مشکلات موجود مانند تبعیض جنسیتی و فقر جستجو کرد.

علاوه بر این، اگر در کشورهای غربی این میزان از چاقی در میان زنان مشاهده نمی‌شود، به این دلیل است که «زیبایی غربی» بویژه از طریق تبلیغات در شبکه‌های تلویزیونی و رسانه‌های اجتماعی و برندسازی‌ها جهانی شده است که از تبعات آن، تعریف استانداردهای «غیرواقعی» و «مضر» برای بدن انسان است. منتقدان مقالۀ «اکونومیست» همچنین با اتکا به آمارها، استدلال نویسنده این مقاله مبنی بر گرایش بیشتر به «زنان چاق» در جهان عرب را به چالش کشیده اند.

آنها به عنوان مثال به لبنان اشاره کرده اند که آمارها در این کشور نشان دهنده آن است که تقاضاها برای جراحی زیبایی افزایش یافته است. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۰ میلادی در دبی انجام شد نیز نشان می دهد حدود ۷۵ درصد از دانشجویان دختر اماراتی از بدن خود راضی نیستند و ۲۵ درصد از آنها با انواع اختلالات خوردن دست و پنجه نرم می کنند.

با وجود اینکه بسیاری از مدافعان حقوق زنان در کشورهای اسلامی نسبت به این مقاله اعتراض دارند، اما همزمان بر این باورند که انتشار چنین مطالبی باعث به وجود آمدن یک «گفتمان جمعی» در میان آنها شده است تا نه تنها با هرگونه رفتار مبتنی بر تبعیض جنسیتی و چاق‌هراسی به مقابله برخیزند، بلکه باید برنامه‌هایی را برای افزایش آگاهی‌های زنان به منظور تقویت عزت نفس و اعتماد به نفس به اجرا درآورند.منبع: انتخاب