اصل کفایت زوجین؛ قابلیت در مودّت و دل آرامی

بی‌تردید جهان‌شمول‌ترین نهاد اجتماعی بر بستر خانواده ایجاد شده و انتخاب همسر به‌عنوان افق روشن زندگی مشترک، سرنوشت‌سازترین مرحله زندگی انسان‌ها به شمار می‌آید.

تعالیم خردمندانه اسلام در راستای راهنمایی خانواده در مقام عمل شرط کفایت را ضامن انسجام خانواده دانسته تا طرفین بر پایه جهان‌بینی الهی معیارهای گزینشی که اغلب ریشه در فرهنگ آن جامعه دارد را در قانون انتخاب همسر لحاظ نمایند.

جهان‌بینی افراد بر اساس نظام ارزشی که در قرآن با “تعلق افراد وارسته به پاک” به آن تصریح شده تزویج بر اساس دین‌داری را در فرایند همسرگزینی مورد تأکید ویژه قرار داده تا پیکره قدرتمند خانواده ضمن همسانی در مراتب دین‌داری، آراسته شدن به والاترین فضیلت‌ها را با قابلیت در مودّت و کفایت اخلاقی با رویکرد هنجاری شکل‌گرفته و با گسترش روحیه مؤانست، تحکیم فضای بندگی در خانواده را رقم بزند.

با وجود گسترش نوگرایی دهه‌های اخیر در امر همسر گزینی و فزونی اختیارات دختر و پسر در گزینش یکدیگر به‌عنوان همسر، قاعده جهانی همسان همسری با توجه‌ به پدیده غریزی این امر در آغازین قدم‌های ازدواج همچنان همتایی نسبی در صفات اکتسابی افراد را مورد توجه قرار داده است.

تأکید تمام ادیان الهی بر تأثیر خانواده در رشد معنوی افراد، رابطه مثبت و معنادار حکم مسلّم همتایی دینی را در راستای تحکیم خانواده با فراگیری اصل اعتدال و حاکمیت اخلاق و حقوق همه  متذکر گردیده تا حفظ تناسب و سنخیت روانی در پرتو محاسن اخلاقی سهیم در روحیه تعبّد آنان ایجاد شود.

 منابع غنی معارف در متون دینی اصل کفویت را در نسبت با زن تعریف نموده تا قوامیت مرد در حفظ و دوام زندگی مراعات شده و زبان مشترک باورها و اعتقادات و ایجاد تفاهم با درک متقابل، زوج‌های دل‌آرام و تربیت فرزندان بهنجار را در سایه افزایش رضایت زناشویی در سلامت روان و نشاط افراد به منصه ظهور برساند.

احصاء و تبیین مولفه‌های آرامش با تأسی به الگوی خانواده طراز اسلامی که مودت و رحمت را مهم‌ترین دستاورد ازدواج به‌حساب آورده با رجوع به گنجینه بی‌بدیل سبک زندگی انسانی – اسلامی خانواده آسمانی که اصالت مقام امامت در جهان بینی اسلامی بوده و پیوند مبارک کوثر و ولایت را به نام داری حضرت زهرا (س) و امیر المومنین (ع) بر جبین تاریخ به یادگار نهاده اند به‌عنوان الگوی عینی نمود عملی پیدا می‌کند.

خانواده آسمانی که با تکیه‌ بر محور هم‌شأن بودن در ازدواج، با هم کفوی در ایمان و آراستگی به زیور اخلاق پسندیده و برخورداری از مکارم اخلاق به تقویت بنیه اعتقادی و اخلاقی  با وجود شئون خاص یکدیگر صحه گذاشته و فرایند همسرگزینی صحیح را با وجود بروز اختلاف ناشی از تفاوت‌ها به ما آموختند.

تعمیم گسترده همتایی زن و مرد به‌ دور از نگاه جنسیتی ظاهرگرایانه و بر اساس صبر، سازگاری و مدارا در جهت تأمین کارکردهای یکدیگر، واقعیت اجتماعی تحمل و انعطاف یک‌ طرفه و محکوم به شکست را نمایان ساخته و آگاهی‌بخشی خانواده نسبت به معیارهای اسلامی همسرگزینی و بینش صحیح جوانان، یادآوری مبلغان دینی به عواقب انتخاب ظاهر پسندانه و اقدامات نهادهای ذیربط همچون رسانه‌ها در پیشگیری ترویج نگرش ظاهری به انتخاب همسر را برای نیل به خانواده زمینه‌ساز تمدن نوین اسلامی در جهان حائز اهمیت می‌نمایاند.