اشتباه تاریخ‌ساز ناهید کیانی

در دنیای کودکانه ناهید هر کس از او می‌پرسید دوست دارد در بزرگسالی چه‌کاره شود؟! سریع جواب می‌داد می‌خوام نویسنده بشم اما یک اشتباه شیرین او را دختر تاریخ‌ساز ایران کرد!

چرخ می‌خورم توی اینستاگرام و صفحه‌اش را جستجو می‌کنم، چند بار حروف را جا به جا می‌کنم تا بالاخره صفحه مجازی‌اش را پیدا‌ می‌کنم. بین همین اینستاگردی ها تازه یادم می‌افتد که ناهید کیانی، دختر تکواندو ایران عادت دارد قبل از مسابقات صفحات مجازی‌اش را ببندد تا همه حواسش را بگذارد برای قهرمانی برای آنکه از دل رقابت‌ها، لحظه‌ای را برایمان به یادگار بگذارد که با پرچم ایران افتخارآفرینی کند و ما لذت ببریم!

خودش که می‌گوید:«اولین و آخرین هدف من در ورزش قهرمانی شادی مردم است.» برایش هم فرقی نمی‌کند هوادارش باشی یا نه! او دختر ایران است و خوشحالی همه ایران را یک جا می‌خواهد برای همین هم مدال نقره مسابقات گرندپری‌ را تقدیم کرد به آنهایی که حتی او را دوست ندارند!

آن روز که مادر ناهید برای کلاس تابستانه او اشتباهی لباس تکواندو خرید، فکرش را هم نمی‌کرد که دست تقدیر زیباترین اشتباه را رقم زده تا ناهید کیانی رشته تکواندو را انتخاب کند و برای کشورمان تاریخ‌سازی کند. قصه ورود او به عرصه ورزش ماجرای جالبی دارد وگرنه آرزوی دوران کودکی ناهید نویسندگی بود.

سال ۱۳۸۵ وقتی ۸ ساله بود مادر برای سرگرمی تابستانه‌شان او و خواهر بزرگ ترش مهتاب را در کلاس کاراته ثبت‌نام کرد. مربی ‌شان گفته بود برای اولین جلسه لباس کاراته بخرند و سر کلاس حاضر شوند اما مادر به جای لباس کاراته اشتباهی لباس تکواندو خریده بود. مربی هم با آن لباس‌ها اجازه ورود به کلاس نداد.

ناهید می‌گوید: «من و خواهرم به خانه برگشتیم و به مادرمان گفتیم چه اتفاقی رخ داده. او هم در جواب گفت که چه فرقی می‌کند!؟ این تابستان را به کلاس تکواندو بروید! ما هم به ناچار و برای اینکه لباس‌ها بدون استفاده نماند، وارد این رشته شدیم. حالا با افتخار می‌گویم این جایگاهی را که الان در تکواندو دارم، مدیون آن اتفاق ساده و شیرین هستم.»

از دوران کودکی‌اش آرام بود، گوشه‌ای می‌نشست و اتفاقات روزش را می‌نوشت. نوشتن بهترین سرگرمی ناهید بود و آرزوی دوران کودکی اش. هنوز هم مثل گذشته‌ها از سختی‌هایی که پشت صحنه‌ این قهرمانی‌هاست می‌نویسد. در لیست کارهایی که قرار است یک روز تیک بخورد این است که کتاب زندگی‌اش را منتشر کند، اسمش را هم بگذارد «سخت اما شدنی»! درست مثل همه مسابقاتی که نشان‌مان داده رقابت‌ها و رقبا سخت هستند اما رسیدن به پیروزی در اکثر مواقع برای او شدنی است. اصلا به قول هادی ساعی او دختر با غیرت ایران است.

ناهید هرچند آنطور که دلش می‌خواست نویسنده نشد اما زیاد هم از خلق آثار دور نیست؛ او تاریخ می‌نویسد و تاریخ سازی می‌کند و نام خودش را به عنوان اولین زن ایرانی که موفق به کسب مدال طلای رقابت‌های جهانی تکواندو شده است در تاریخ تکواندو ایران نوشت. او برای اولین بار در تاریخ تکواندو زنان ایران موفق شد در رنکینگ جهانی در رتبه اول جهان قرارگیرد و حالا هم در المپیک ۲۰۲۴ نامش را گوشه دیگری از تاریخ ثبت کرده است.

ناهید اولین بانوی تکواندوکار ایران است که به فینال المپیک راه پیدا کرده است. از طرف دیگر او با صعود به فینال به پرافتخارترین دختر ورزشکار ایران در تاریخ المپیک تبدیل شد چراکه تا قبل از این بانوان ورزشکار کشورمان دو مدال برنز در المپیک به دست آورده بودند، اما کیانی حالا یا به مدال طلا می‌رسد و اگر بر سکوی نخست ایستاد هم مدال نقره کسب می‌کند!

بعد از مسابقات سختی که تجربه کرد پشت دوربین و در نخستین مصاحبه‌اش به مردم قول داد تمام تلاش‌اش را بکند تا خوش‌رنگ‌ترین مدال را برای آنها بگیرد. هرچند مدال او هرچه که باشد خوشحالی ما تکمیل است که دختران‌ ایران‌مان روی سکوهای جهانی حاضر شوند و مدال کسب کنند اما او دل‌خوش است به دعاهای مادرش که تمام این چندسال برای او قوت قلب بودند، به برق امید چشم‌های پدرش که حامی این سال‌های او بود و به لبخند مردمی که برای قهرمانی او شاد می‌شوند. ناهید نتیجه سال‌ها تلاشش را با خود روی تشک برد تا وطن سرفراز باشد.

فارس