استفاده ابزاری از زنان برای جذب گردشگر در کیش

به نظر می رسد بلاگرهایی که به کمپین «بزن بریم کیش» می‌پیوندند، اغلب سبک زندگی خاصی دارند و بعضی از آنها هدفی غیر از معرفی کیش دارند.

مدتی است طرحی به نام «مرجان» در جزیره کیش راه اندازی شده است که در معرفی این طرح در وبسایت آن عبارات کلی بیان شده و جزئیات آن نوشته نشده است: «در این طرح صیانت و پایداری محیط زیست، ریل‌گذاری پیشرفت همه جانبه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، توسعه کارآفرینی، نوآوری، تاب‌آوری و پایداری جزیره در مسیر توسعه دارای اولویت است و مردم (کیشوندان) مجریان اصلی این طرح هستند.»

در زیر مجموعه طرح مرجان، اخیراً کمپینی با عنوان «بزن بریم کیش» راه اندازی شده است که در معرفی وبسایت مربوط به آن نوشته شده: «هدف این کمپین معرفی کیش و جذب گردشگران داخلی و خارجی است.»

چند ماه پیش کنسرسیومی از جوامع و اصناف مختلف جزیره کیش تشکیل شد کهبا کمک سازمان منطقه آزاد کیش تأمین مالی کمپین «بزن بریم کیش» را بر عهده بگیرد.

گویا در این کمپین قرار است افرادی به‌عنوان بلاگر، به معرفی جاذبه های گردشگری جزیره کیش بپردازند و بانوان کیشوندی که در اینستاگرام فعالیت می‌کنند برای این کار انتخاب و سازماندهی شده‌اند و مدتی است که شروع به فعالیت کرده‌اند.

گرچه همه این زنان دختران و مادران این سرزمین هستند و قابل احترام می باشند اما متاسفانه بعضی از آنها با پوششی به دور از شئونات اسلامی برخی مراکز کیش را معرفی می‌کنند و همچنین هدف گذاری کارگزار برای استفاده از زنان برای معرفی جزیره کیش مسأله‌ای است که جای بحث دارد.

ابهام موضوع زمانی بیشتر می‌شود که بعضی از این زنان فالورهای زیادی ندارند، با این وجود تحت حمایت این کمپین قرار گرفته‌اند و به تعداد دنبال کننده‌های این اضافه می‌شود.

طبق شواهد به نظر می رسد بلاگرهایی که در این کمپین فعالیت می‌کنند اغلب سبک زندگی و خط فکری خاصی دارند و بعضی از آنها هدفی غیر از معرفی کیش دارند.

حضور زنان در زمینه‌های مختلف از افتخارات نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود و آمارهای موجود نشان می‌دهد استعدادهای زنان پس از انقلاب اسلامی با حضور مناسب در جامعه شکوفا شده است، اما استفاده ابزاری از زنان موضوعی است که در دین اسلام به‌شدت با آن مخالفت است.

اینکه معیار متولیان کمپین «بزن بریم کیش» برای انتخاب این بلاگرها چیست و با چه شناختی از این افراد حمایت مادی می‌کنند؟ آیا این افراد تخصصی در حوزه گردشگری دارند و یا صرف جنسیت و فعالیت و سبک زندگیشان تحت حمایت قرار گرفته‌اند؟ قرار است این افراد چه جاذبه‌هایی از کیش را معرفی کنند و چرا تنها به معرفی یکسری مکان‌های خاص می‌پردازند؟ از جمله سوالاتی است که مسئولان مربوطه باید نسبت به آن‌ها پاسخگو باشند.

ابهام دیگری که درباره این کمپین مطرح است این است که پس از اتمام کمپین، این بلاگرها که توسط مجموعه خاصی معرفی شده‌اند، قرار است چه فعالیت‌هایی انجام دهند و آیا این افراد صرفا به کار بلاگری خود ادامه می‌دهند یا در بین آن اهداف مجموعه مورد نظر را نیز ترویج می‌کنند؟

عدم شناخت صحیح نسبت به مردم ایران و اعتقادات آن‌ها از بزرگترین اشکالات برنامه ریزی این بلاگرها است، در حالی ادعا می‌شود این افراد جاذبه‌های کیش را معرفی می‌کنند، در دهه اول محرم متأسفانه هیچ یک از این بلاگرها به ظرفیت مذهبی جزیره کیش اشاره‌ نکردند و حتی در این دهه که کیشوندان مشغول برگزاری مراسمات عزاداری بودند، آن‌ها بدون توجه به این موضوع ویدئوهای خود را که تناسبی با فضای ماه محرم نیز نداشت، منتشر می‌کردند.

این افراد اگر بخواهند به این روش کیش را معرفی کنند، باعث دفع اکثریت معتقد و مذهبی هموطنان و کشورهای همسایه می‌شوند که کیش را محیطی امن برای تفریح در نظر گرفته‌اند.

با این اوصاف لازم است مسئولان بر نحوه اجرای این کمپین نظارت کنند. انتظار این است که در دولتی که به نام شهید رئیسی مزین شده است، چنین مسائلی رخ ندهد اما کم‌کاری مسئولان حوزه گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش که داعیه انقلابی گری دارند، مشهود است و آنها باید نسبت به این مسائل پاسخگو باشند.

کیشوند نیوز