نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
در روزگار ما که مفاهیم دینی، فرهنگی و تربیتی مدام در معرض بازخوانی، چالش و انتقال میاننسلی قرار گرفتهاند، نقش زنان در جامعه ایرانی، دیگر تنها به «حضور» محدود نمیشود؛ بلکه به «هدایت» و «مهندسی فرهنگی» رسیده است.
جامعه ایرانی در روزگار بحران هویت و تزلزل نهاد خانواده، هنوز بر تکیهگاهی استوار ایستاده است: زن مؤمن. زن دیندار ایرانی که نه در ساختار قدرت رسمی، بلکه در مناسک روزمره خانه و خانواده، دین را منتقل و تثبیت میکند. او را باید «راوی خاموش ایمان جمعی» نامید؛ کسی که با حضور بیادعا، اما عمیق، دینداری را به سنت تبدیل میکند.
دینداری زنانه؛ نسخه اصلی تربیت ایمانی
در فرهنگ شیعی، دینداری زنانه نه یک کپی ضعیفشده از دینداری مردانه، بلکه ریشهدارتر و تأثیرگذارتر است. زن دیندار، نهفقط مقلد، که مروج، حافظ و تربیتکننده است؛ از نماز جماعتهای خانگی تا جلسات قرآن، از تاکید بر حلال و حرام گرفته تا نذرهای مادری، زن مؤمن ستون ایمان خانوادگی است. کودک در خانه دین را از مادر یاد میگیرد، نه از کتاب تعلیمات دینی.
از مادری تا مرزبانی فرهنگی
نقش زن مؤمن از مادری عبور میکند و به مرزبانی فرهنگی میرسد. او در میدان تربیت، محتوا، روابط و سبک زندگی، مدافع مرزهای اعتقادی خانواده است. محتوای گوشی فرزند، نوع معاشرت فامیلی، سبک مصرف اقتصادی، حتی موسیقی و پوشش خانه، همه عرصههایی است که زن دیندار در آن ایستاده است؛ بینام، اما بانفوذ.
مناسک دینی؛ میدان مدیریت زنانه ایمان
سنتهای دینی مثل عاشورا، رمضان، شبهای قدر و مراسم مذهبی، اگر همچنان زندهاند، بخش عمده آن بهخاطر مدیریت زنانه ایمان است. زنی که قرآن را بالای سر فرزندش میگیرد، نذر اربعین میکند، شوهرش را به نماز جماعت میبرد و با حجابش در دانشگاه مرز فرهنگی ترسیم میکند، فعال فرهنگی خاموشی است که بسیاری از ساختارهای دینداری به او مدیوناند.
جایگاه زن دیندار در منظومه فکری امامین انقلاب
امام خمینی (ره) زن را «مربی جامعه» دانست. این یک شعار نیست؛ راهبرد است. رهبر انقلاب نیز زن دیندار را «محور دینداری خانواده و فرهنگسازی» خواندهاند. از نظر رهبری، اگر زن دیندار باشد، نسل مؤمن خواهد شد؛ و این جمله نهتنها یک تحلیل جامعهشناختی، بلکه استراتژی تمدنی ایران اسلامی در عصر تهاجم فرهنگی است.
زن دیندار؛ هدف عملیات رسانهای دشمن
دشمن برای تضعیف نقش زن دیندار، دو تصویر متضاد ارائه میدهد: یا زنی منفعل و عقبمانده، یا زنی غربزده و تجملگرا. در این میان، تصویر زن ایرانیِ مؤمن که تحصیلکرده، فعال و در عین حال مؤمن است، حذف یا تحریف میشود. نتیجه، بحران هویت برای دختران نوجوان است. مقابله با این تحریف نیازمند روایتگری رسانهای جدید از زن مسلمان ایرانی است.
افسران گمنام جهاد تبیین
رهبر انقلاب جهاد تبیین را «فریضه فوری» خواندند. اما زن دیندار ایرانی، سالهاست که پیش از این فرمان، در میدان است؛ در خانه، مسجد، مدرسه و فضای مجازی، بدون تریبون، اما با تأثیر. جهاد تبیین بدون حضور زن دیندار، ناتمام است؛ چون زبان مادر و الگوی زن خانه، قدرتی دارد که هیچ رسانه رسمی ندارد.
زن دیندار؛ حامل بیصدا، اما مؤثر نظام ارزشی
در عصر بحران معنا و هجمه رسانهای، زن دیندار نهتنها مدافع ارزشها بلکه حامل آنهاست. ایمان، توکل، قناعت، حجاب، احترام به مناسک و ولایتپذیری را با سبک زندگی و انتخابهای روزمرهاش منتقل میکند. او مرکز ثقل اخلاق در خانه است؛ جایی که فرزندش، حتی با وجود هزار محتوای مجازی، هنوز منبع معنا را در رفتار مادر جستوجو میکند.
الگوی نوین زن مسلمان؛ نه غربی، نه سنتی
الگویی که امروز در حال شکلگیری است، نه شبیه زن سنتی منزوی است، نه زن غربی بیمرز. این الگو ترکیبی از تقوا، سواد، تحلیل اجتماعی و اعتمادبهنفس است. زن مسلمان ایرانی امروز، در حال بازتعریف هویت زنانه مسلمان در جهان مدرن است؛ زنی که هم خانهدار است، هم فعال فرهنگی؛ هم مادری میکند، هم تحلیل مینویسد؛ هم معلم است، هم مرزبان فرهنگی.
زن دیندار؛ سرمایه بیجانشین نظام فرهنگی
زن دیندار ایرانی، فقط مخاطب نیست؛ سیاستگذار پنهان فرهنگ ایمانی خانواده است. او اگر دیده نشود، الگوهای رقیب جایگزین او میشوند. او اگر حمایت نشود، سرمایهای بیجانشین از دست خواهد رفت. آینده دینداری در ایران، در گرو دیدهشدن و تقویت زنان دیندار است؛ زنانی که ایمان را زندگی میکنند، نه صرفاً تبلیغ.
زن دیندار، معمار تمدن آینده
اگر در دنیای پرآشوب امروز، هنوز ایمان و هویت نسل آینده حفظ میشود، این بهخاطر زنانی است که در سکوت و ثبات، در مساجد و مدارس، در خانهها و رسانهها، ستون دین شدهاند. آنها افسران فرهنگی تمدن آیندهاند؛ نه با شعار، بلکه با زندگی. آینده دینداری در ایران، نه از نهادهای رسمی، که از قلب خانههای ایرانی آغاز میشود.
آنا
گفتگوی جهانبانو با بانوان حاضر در مسیر مشایه
آشنایی با اولین موکب بین المللی زنانه
جملات کوتاه برای تشکر از بانوان خادم عراقی
چند توصیه برای مادران جهت در پیادهروی اربعین
به پاس ۱۰۰۰ روز خدمت
جریان مقاومت، جریانی است که باید همچنان خون تازه در آن دمیده شود
سختترین و سوزناکترین درد بشر، درد فراق است
مردم خوب میدانند چه کسی خدمتگزارشان است
یادبود بانوان آمل برای شهید رئیسی و شهدای خدمت