از سیگار تا استقلال دختران!

به گفته اجلالی؛ دختران و زنانی که در جامعه سیگار می کشند، می خواهند بگویند که کسی با ما کاری نداشته باشد؛ چرا که ما آدم های مستقلی هستیم و دوست داریم هر طور که می خواهیم زندگی کنیم و این مسئله یک امر طبیعی است چرا که سیگار ارتباط مستقیم با شخصیت افراد دارد.

دکتر «پرویز اجلالی» عضو هیئت مدیره انجمن جامعه ‌شناسی ایران می گوید: اصولا بین استقلال‌خواهی و سیگار کشیدن در سن جوانی رابطه‌ای مستقیم وجود دارد. پسران برای اینکه در سن جوانی نشان دهند که ما مستقل هستیم، دست به حرکات بلندی می زنند که یکی از آنها سیگار کشیدن یا پوشیدن لباس های خاص است که بدین وسیله می خواهند القاء کنند که ما هم جزو افراد بزرگ جامعه محسوب می شویم.

وی در رابطه با سیگار کشیدن دختران می گوید: سیگار ارتباط مستقیم با شخصیت افراد دارد؛ دختران و زنانی که در جامعه سیگار می کشند، می خواهند بگویند که کسی با ما کاری نداشته باشد؛ چرا که ما آم های مستقلی هستیم و دوست داریم هر طور که می خواهیم زندگی کنیم و این مساله یک امر طبیعی است. در حقیقت این افراد می خواهند با استعمال سیگار یک نوع اعتراض و یا رفتاری که بدون برنامه ریزی است را به نمایش بگذارند. نمایشی که در آن، خود را به صورت موجودی قدرتمند، قوی و مستقل معرفی می کند که این امر با هنجارهای جامعه در ستیز است.

عضو هیئت مدیره انجمن جامعه ‌شناسی ایران خاطر نشان کرد:  با توجه به مطالعاتی که در حوزه جرایم انجام دادیم؛ متوجه شدیم که جرایم زنان در کشورهای اسلامی کمتر است؛ نه به این دلیل که افراد در کشورهای اسلامی بهتر و سالم تر هستند بلکه به دلیل عدم حضور کمتر زنان در اجتماع بود. با توجه به اینکه وقتی افراد وارد اجتماع می شوند، یک سری خوبی های اجتماعی شدن را یاد می گیرند؛ مانند خوب حرف زدن، جسارت پیدا کردن، مستقل شدن و مدیریت بحران مسایل و مشکلات زندگی خود؛ به همان میزان هم افراد مستعد گرفتار بدی های جامعه می شوند؛ مانند سیگار کشیدن، سرقت، دوزدی و اعتیاد. بر همین اساس ملاحظه می کنید؛ وقتی زنان مشارکت بیشتری در جامعه می کنند؛ به طبع احتمال جرمشان هم افزایش می یابد که این چیز عجیبی نیست. ضمن اینکه میزان جرایم زنان در گذشته در کشورهای اروپایی از کشورهای اسلامی بیشتر بود ولی اکنون یکسان شده است.

اجلالی اظهار کرد: هر چند سیگار مضرات فراوانی برای افراد جامعه دارد اما برای برخی از جذابیت خاصی برخوردار است و رابطه ای با حالت درونی افراد دارد که در زمان ناراحتی و حتی خوشحالی به سراغش می روند و برای آرامش درونی خود، آن را می کشند در حالی که مطلقا چیز خوبی نیست.

عضو هیئت مدیره انجمن جامعه ‌شناسی ایران با بیان اینکه در حال حاضر استعمال دخانیات نسبت به گذشته کمتر شده است افزود: الان در بسیاری از اماکن و سازمان ها استعمال دخانیات ممنوع شده است. اما در مورد زنان تازگی دارد؛ چرا که در گذشته زنان از کشیدن سیگار خجالت می کشیدند، اما در حال حاضر قبح آن ریخته و به راحتی در ملا عام استعمال کرده و احساس استقلال می کنند و تصور می کنند هر طور که دوست دارند رفتار خواهند کرد؛ دختران در مرحله ای از عبور در جامعه قرار دارند که بشدت بنای نشان دادن استقلال خودشان را دارند، مبارزه می کنند و به شدت دوست دارند که در جامعه باشند. کما اینکه شما هر روز در خیابان و مترو می بینید که نصف جمعیت حاضر در این مکان ها را زنان و دختران تشکیل می دهند لذا همه اینها بیانگر استقلال زنان است.

وی با بیان اینکه صبر کردن یکی از مهمترین راهکارها برای حل معضل استعمال دخانیات زنان است، تأکید کرد: هر چند کاهش استعمال دخانیات در جامعه نیازمند تبلیغ و اقدامات فرهنگی و اجتماعی است؛ اما در خصوص سیگار کشیدن دختران و خانم ها در فضای عمومی باید صبر کنیم؛ چرا که این مرحله ای است که زنان وارد اجتماع شدند و به شدت تمایل دارند که بگویند که ما با مردان هیچ فرقی نداریم، ما مستقل هستیم و تصمیم می گیریم و هر جور بخواهیم رفتار می کنیم. مانند دوران نوجوانی که همه این مراحل طی می شود البته ناگفته نماند که از لحاظ روان شناسی اجتماعی اگر بخواهیم با این قشر از زنان با رفتارهای سلبی و بگیر و ببندها برخورد کنیم؛ نتیجه عکس حاصل می شود، چرا که به تجربه ثابت شده و شرایط بدتر می شود؛ بنابراین باید اجازه دهیم، روند طبیعی خود را طی کند، چرا که افراد به مرور با درکی که از شرایط و مضرات آن پیدا می کنند، خود به خود به دنبال ترک آن مساله می روند‌.

 

به گفته جلالی راهکار دیگر تقویت نظام خانواده است، در واقع این والدین هستند که باعث می شوند با روش  های درست آسیب های اجتماعی در فرزند پروری کاهش یابند و ریشه های اجتماع محکم تر شوند. در گذشته نیز خانواده نقش مهم و قدرتمندی در جلوگیری از ناهنجاری ها و اسیب های اجتماعی داشته است؛ رسانه ملی، رادیو و اصحاب رسانه می توانند با توسعه فرهنگ اجتماعی سالم و فرهنگ سلامت زیستن به فاصله  گرفتن جامعه از آسیب های روانی کمک کنند.

 شبستان