از توبه حر تا ایستادگی عباس

دو جلوه از عاشورا، یکی دعوت به بازگشت و توبه، و دیگری ایستادن بر سر عهد، امروز نیز پیام‌آور انتخاب آگاهانه در مسیر حق است.

فاطمه تقی‌زاده، پژوهشگر تاریخ اهل بیت (ع)، عنوان کرد: قیام عاشورا محدود به زمان و مکان نیست، چرا که تقابل دو فرد نیست، بلکه رویارویی دو تفکر توحیدی و شیطانی است. امام حسین (ع) نماد ظلم‌ستیزی و یزید نماد طغیان و ظلم است. در شرایط کنونی نیز جمهوری اسلامی نماینده جبهه حق و مقاومت در برابر جبهه باطل و ظلم به نمایندگی آمریکا و صهیونیست‌ها است.

وی افزود: امام حسین (ع) در واقعه کربلا دو فرمایش دارند که شاه‌کلید مقاومت است؛ نخست: «مثلی لا یبایع مثله» و دوم: «هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة». امام (ع) نفرمود من با یزید بیعت نمی‌کنم، بلکه فرمود: «مثل من حسینی با یزید بیعت نمی‌کند»، یعنی هر کسی در راه حق باشد با مثل او، یعنی هر کسی که در جریان طاغوت است، بیعت نمی‌کند.

سیره امام حسین (ع)؛ مقاومت و عدم سازش

تقی‌زاده ادامه داد: جمله «هَیهَاتَ مِنَّا الذِّلَّة؛ محال است تن به ذلت دهیم» نشان می‌دهد که تسلیم و بیعت با دشمن عین ذلت است. سیدالشهدا (ع) این جملات را در شرایطی بیان می‌کند که باید بین تسلیم شدن و جنگیدن یکی را انتخاب کرد و انتخاب امام (ع) جهاد در راه خدا و مرگ با عزت بود.

وی اظهار کرد: اصل حاکم بر سیره امام حسین (ع) مقاومت و عدم سازش با دشمن است. گفت‌وگوی امام با عمر سعد از سپاه دشمن، برخلاف برداشت اشتباه، گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز نبود، بلکه موعظه و اتمام حجت الهی بود و راه آخر مبارزه نظامی است. امام (ع) جنگ را آغاز نکردند بلکه مانند جد و پدر بزرگوارشان، ابتدا به دفاع پرداختند. نمونه آن پذیرش توبه و ندامت حر است که نشان می‌دهد راه هدایت همیشه باز است.

تقی‌زاده افزود: امام خمینی (ره) فرمودند: «محرم را زنده نگه دارید، ما هرچه داریم از محرم است». مجالس وعظ و سوگواری‌ها، درس و هویت سیاسی به ما دادند. در کربلا، با نمونه کوچکی از جامعه همراه امام مواجه هستیم؛ جامعه‌ای شامل مردان مطیع و شجاع، کودک و زن، مسیحی و عثمانی‌مذهب و افراد خطاکار و نادم.

وی گفت: این جامعه کوچک در محاصره اقتصادی قرار گرفت، حق طبیعی آب از آن‌ها مضایقه شد، با نیرویی چند برابر سپاه امام به محاصره نظامی درآمد، و با امان‌نامه‌هایی برای تضعیف روحیه و اجبار به تسلیم و بیعت برای برخی افراد سرشناس مانند سردار سپاه ابوالفضل عباس (ع) روبرو شد؛ همچنین جنگ روانی نیز بر آن تحمیل گردید.

پژوهشگر تاریخ اهل بیت علیهم السلام یادآور شد: مردم ایران اسلامی سال‌هاست در محرم مشق مقاومت و عزت‌طلبی کرده‌اند و در جنگ تحمیلی ۱۲ روزه رژیم صهیونی نیز همبستگی و مقاومت را به میدان عمل آوردند.

خبرگزاری رسمی حوزه