ازدواج و طلاق؛ ابزار جذب مخاطب بلاگرها

به گزارش جهان بانو،ترویج عادی‌انگاری‌هایی که در مواجهه با پدیده طلاق توسط بلاگرها در فضای مجازی اتفاق می‌افتد، یکی از دلایل عدم تمایل جوانان به ازدواج و افزایش آمار طلاق است و این موضوعی است که باید بیش‌ازپیش موردتوجه مسئولین ذی‌ربط قرار گیرد. نوری که از پشت پنجره به داخل اتاق می‌تابد خبر از شروع […]

به گزارش جهان بانو،ترویج عادی‌انگاری‌هایی که در مواجهه با پدیده طلاق توسط بلاگرها در فضای مجازی اتفاق می‌افتد، یکی از دلایل عدم تمایل جوانان به ازدواج و افزایش آمار طلاق است و این موضوعی است که باید بیش‌ازپیش موردتوجه مسئولین ذی‌ربط قرار گیرد.

نوری که از پشت پنجره به داخل اتاق می‌تابد خبر از شروع یک روز تازه می‌دهد. درحالی‌که از این پهلو به پهلوی دیگر می‌چرخم با حرکت اثرانگشت به سرعت قفل گوشی را باز می‌کنم و با همان حالت خواب‌آلود وارد اینستاگرام می‌شوم.

دنیای واقعی ما آن‌قدر با فضای مجازی آمیخته شده است که عادت کرده‌ایم هر روز را با گشت‌وگذار در اینستاگرام شروع کنیم. از دیشب تا به امروز استوری‌های بسیاری به اشتراک گذاشته‌شده؛ از استوری صبحانه لاکچری با مواد خوراکی خارجی و ظروف گران قیمت تا استوری‌هایی که سبک زندگی غربی و پوشش متناقض با قوانین اسلامی را ترویج می‌دهند.

چند روز پیش یکی از همین بلاگرهای به ظاهرا خوشبخت اینستاگرام طوری از زندگی عاشقانه و بدون مشکلش تعریف و تمجید می‌کرد که گویا فیلم‌ هندی تماشا می‌کنیم. بلاگری که ظاهرا در زمینه‌هایی مانند نوع پوشش روز، طرز رفتار با همسر و فرزند و سبک زندگی متخصص است، وقتی که بیشتر به مطالبش دقت می‌کنیم متوجه می‌شویم که در استوری‌هایش حرف های اشتباه بسیاری وجود دارد و در انتها نیز خبر جدایی از همسرش را داده است. حالا این صفحه مجازی مانده و میلیون‌ها دنبال کننده ای که افرادی واقعی هستند و تصورشان نسبت به زندگی مشترک تغییر کرده است.

یکی از نکات رفتاری جالب بلاگرهای این چنینی این است که وقتی در استوری‌ها پای روایت عاشقانه و تبلیغ‌هایی با پشت پرده میلیونی می‌نشستیم با الفاظی محبت آمیز با ما صحبت می‌کردند، اما حالا می‌گویند طلاق یک موضوع شخصی است و تمایلی ندارند تا در مورد علت آن توضیح بدهند. حتی گاهی در استوری‌ها می‌نویسند برای مطلع شدن از ادامه ماجرا پیج زیر را دنبال کنید تا به این بهانه پول بیشتری به جیب بزنند.

البته اینکه به لطف شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام امکانات جدیدی برای فروش آنلاین فراهم شده است، قابل‌انکار نیست اما اینکه بلاگرها بدون هیچ منبع علمی سبک زندگی غلط خود را ترویج می‌دهند باعث ایجاد مشکلاتی برای سایر افراد جامعه شده است، چرا که آن ها با اشتراک گذاشتن خصوصی‌ترین اتفاقات زندگی خود تلاش می‌کنند تا مخاطب بیشتری جذب کنند و با ویدئوهای غیرواقعی باعث افزایش تجمل‌گرایی، سردی در روابط خانوادگی، ایجاد چشم‌وهم‌چشمی، طلاق عاطفی و حتی طلاق حقیقی می‌شوند.

برخی از زنانی که در زمینه بلاگری لایف‌استایل فعالیت می‌کنند همسران خود را از مشاغل دیگر به سمت بلاگری آورده‌اند تا هر ۲ در این فضا با به اشتراک گذاشتن روابط عاشقانه و زندگی تجملاتی، زوجین را تحت تأثیر قرار دهند و مخاطب جذب کنند.

متاسفانه باید گفت که در ایران تعداد بلاگرها و شاخ‌های مجازی روزبه‌روز در حال افزایش است، با این روند که به اشتراک گذاشتن زندگی تجملاتی و ترویج مصرف‌گرایی نوعی کلاس کاری محسوب می‌شود.

از سوی دیگر مخاطب این صفحه ها معمولا بانوان خانه‌داری هستند که تحت تأثیر تصاویر غیر واقعی زندگی بلاگرها، اعتمادبه‌نفس خود را از دست‌ می‌دهند و تصور می‌کنند که بلاگرها همیشه در خوشبختی به سر می‌برند. این بانوان هنگامی که ظاهر زندگی بلاگرها را با واقعیت زندگی خود مقایسه می‌کنند احساس ناکامی و شکست کرده و با همسران خود وارد چالش و تنش می‌شوند.

از طرف دیگر مردانی هم وجود دارند که با مشاهده چنین رنگ و لعاب‌هایی در زندگی بلاگرها، همسران همواره خوش‌چهره و خوش‌تیپ آن‌ها، غذاهای آن‌چنانی و خانه های همیشه مرتب و تمیز، توقعشان از همسرشان بسیار زیاد می‌شود و درنهایت اگر همسرشان نتواند شبیه بلاگرها عمل کند رابطه آن ها به سردی می‌گراید و طلاق عاطفی و حتی حقیقی در میان آنان رخ می‌دهد.

در آرزوی بلاگر شدن

فاطمه قربانی یکی از بانوان قزوینی است که دارای یک فرزند است و زندگی بلاگرها تأثیر به سزایی در زندگی‌اش گذاشته است.

این بانوی خانه دار می‌گوید: روزها مشغول انجام امور خانه‌ هستم. ساعتی از روز را هم به گشت و گذار در اینستاگرام می‌گذرانم و حسرت می‌خورم که چرا همسر من مانند شوهران بلاگرهای اینستاگرامی این خلاقیت را ندارد که به طرق مختلف سوپرایزم کند.

قربانی اضافه می‌کند: من هم دوست دارم مانند خانم های دیگر در خانه بنشینم، بلاگر شوم و درآمدزایی کنم با این وجود همسرم اجازه نمی‌دهد و همین موضوع چالش هایی را در زندگی روزمره‌ ما به وجود آورده است.

این مادر اظهار می‌کند: کوچک‌ترین جزئیات زندگی بلاگرها باعث بزرگ‌ترین حسرت‌ها در زندگی شخصی‌ام شده است. افکاری مانند اینکه چرا من نمی‌توانم لباس های زیاد با مدل‌های مختلف مانند زنان بلاگر داشته باشم و حتی تولدهایم به یک کیک ساده و گاهی اوقات خانگی ختم شود، اما تولدهای آن ها تشریفات مخصوص، بادکنک آرایی و هزار و اندی شاخه گل دارد و در آخر هم با کادو آیفون ۱۳ سوپرایز می‌شوند، دست ازسرم برنمی‌دارد و خوره روح و روانم شده است.

در ادامه مریم که ۱۸ سال دارد، بیان می‌کند: وقتی که در اینستاگرام هم سن و سالانم را می‌بینیم که والدینشان از کودکی برای آن ها زندگی راحت و بی دغدغه ای فراهم کرده‌اند و خودم را با آن ها مقایسه می‌کنم، این موضوع باعث شده است که رابطه ام از نظر عاطفی با والدینم کم رنگ شود، دائماً به شرایط زندگی مان اعتراض کنم و تنش در محیط خانواده به وجود آید.

وی می‌گوید: محبوبیتی که بلاگرها در میان مردم‌ دارند بسیار اغواکننده است، به همین دلیل تصمیم دارم که در آینده این شغل را انتخاب کنم. فکر می‌کنم شغل بلاگری انتخاب ایده آلی برایم باشد چراکه با انتخاب این شغل علاوه بر محبوبیت درآمد هنگفتی نیز کسب خواهم کرد.

ترویج طلاق در فضای مجازی مرا از ازدواج کردن ترسانده است

در ادامه سینا که ۲۶ سال سن دارد، بیان می‌کند: در حال حاضر مجرد هستم و زندگی‌های لاکچری که در فضای مجازی وجود دارد و زوجین در انتها از یکدیگر طلاق می‌گیرند، من را از ازدواج کردن منصرف کرده است.

وی در ادامه می‌گوید: هر روز ۱۲ ساعت کار می‌کنم و با این وجود سرمایه زیادی ندارم. همواره به این موضوع فکر می‌کنم که من هم برخی از باورهایم را زیر پا بگذارم و مانند برخی از جوانان بلاگر یک پیج اینستاگرامی راه‌اندازی کنم.

زهرا که یک جوان ۲۵ ساله است اظهار می‌کند: این‌که بلاگرها زندگی‌ عاشقانه خود را در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارند اما مدتی بعد به طلاق و جدایی روی می‌آورند باعث ترس من از ازدواج شده است.

وی خاطر نشان می‌کند: ترویج طلاق در فضای مجازی موجب شده است که من و هم سن و سالانم در رابطه با ازدواج دیدگاه خوبی نداشته باشیم.

تاب‌آوری و سازگاری افراد کاهش پیدا کرده است

فرحناز نظری، کارشناس دفتر مشاوره بهزیستی استان قزوین در رابطه با چرایی عادی انگاری طلاق اظهار می‌کند: بنا بر سنت‌های قدیمی اعتقاد افراد این گونه بود که باید با لباس سفید به خانه بخت بروند و با لباس سفید نیز به خانه ابدی خود بروند. با این وجود امروزه دیگر این باورها معنایی ندارد و تنها کیفیت بالا در زندگی برای افراد مهم است.

وی در ادامه می‌گوید: البته باید به این مساله از جنبه دیگری نیز نگاه کرد. در حال حاضر آگاهی و اطلاعات افراد نسبت به ‌حق و حقوق خودشان افزایش یافته و نکته مهم این است که امروزه سطح سازگاری و تاب‌آوری افراد در جامعه کاهش پیدا کرده و حتی در مواجهه با مسائل کوچک‌ واکنش نشان می‌دهند و به‌صورت هیجانی تصمیم می‌گیرند.

نظری تصریح می‌کند: از دیگر عوامل موثر در ترویج طلاق الگوبرداری افراد از یکدیگر و ارتباطات نادرست آن هاست که با الگوی اشتباه از تجارب یکدیگر استفاده می‌کنند؛ به عنوان مثال می‌گویند یکی از دوستانم از همسرش طلاق گرفته و الآن که به وضعیت او نگاه می‌کنم احساس می‌کنم که خیلی خوشبخت است، پس بعد از طلاق هم می‌توان خوشبخت بود.

وی اضافه می‌کند: سلبریتی‌ها به دلیل استحکام ارزش و جایگاهشان و برای افزایش دنبال کننده های زیادی که دارند، جزئیات زندگی روزمره خود را در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارند.

کارشناس دفتر مشاوره بهزیستی استان قزوین در ادامه می‌گوید: بلاگرهایی که در زندگی واقعی از منابع معتبری برخوردار نیستند و تنها با هنر به نمایش گذاشتن زندگی خود فالور جذب کرده‌اند. اینکه برخی از آنان از موضوع طلاق خود پرده برداشته‌اند اشتباه و نادرست است و همین مسائل است که موجب عادی انگاری طلاق می‌شود.

نظری خاطرنشان می‌کند: مدیریت بخشی از فضای مجازی به دولت و بازرسی‌های دستگاه‌های متولی مربوط می‌شود. بنابراین لازم است که در شبکه‌های اجتماعی ازجمله اینستاگرام فیلترهایی قرار داده شود تا افرادی که از پشتوانه علمی برخوردار نیستند به عنوان الگو معروفی و ترویج نشوند و حتی پیج سلبریتی‌هایی که مطالب و سبک زندگی به روش غرب را ترویج می‌کنند مسدود شود.

وی تاکید می‌کند: مهم‌ترین موضوع در رابطه با مساله طلاق این است که افراد با فرآیند سوگ عاطفی آشنا شوند، اینکه چگونه باید هیجانات این دوره را پشت سر بگذارند به آنان آموزش داده شود و تحت تأثیر تبلیغات بدون پشتوانه بلاگرها قرار نگیرند.

کارشناس دفتر مشاوره بهزیستی استان قزوین ادامه می‌دهد: سلبریتی‌هایی که پس از جدایی اقدام به برگزاری جشن طلاق می‌کنند قصد دارند که با خوشی‌های موقت احساسات درونی و هیجانات خود را عادی جلوه دهند و حتی بعضی از آن ها پس از مدت بسیار کوتاهی دوباره ازدواج می‌کنند تا همسر قبلی خود را فراموش کنند.

نظری تصریح می‌کند: نکته دیگری که می‌بایست مورد توجه قرار بگیرد این است که افرادی که در دوران پس از طلاق قرار دارند باید هیجانات منفی خود را به ‌درستی مدیریت کنند و اگر قرار است انتخاب جدیدی داشته باشند تحت تأثیر هیجانات خود تصمیم گیری نکنند.

بلاگرها و ترویج فرهنگ متضاد با جمهوری اسلامی

در ادامه محمدصادق جهان‌بخش، کارشناس فضای مجازی بیان می‌کند: سبک زندگی که در فضای مجازی در حال ترویج است واجد یک شرایط سبک زندگی خاصی است چرا که این سبک زندگی برگرفته از لایف استایل موجود در فرهنگ غرب است.

وی اضافه می‌کند: خانواده در فرهنگ غرب از جایگاه محکم و استواری برخوردار نیست و به همین دلیل در چنین سبک زندگی نگاه دیگران دنبال می‌شود که با فرهنگ ما مطابقت ندارد و درنهایت سبب عادی انگاری‌ برخی از مسائل شده است.

جهان‌بخش خاطر نشان می‌کند: لازم است به این نکته توجه کنیم که فرهنگ خاص ترویج شده توسط بلاگرها یک سبک زندگی خاص و متفاوت با نوع نگاه ایرانی_اسلامی است.

کارشناس فضای مجازی در ادامه می‌گوید: باید دقت کنیم که عدم عادی انگاری طلاق به فرهنگ‌سازی نیاز دارد تا افراد به این موضوع پی ببرند که الگوبرداری از چه سبک زندگی درست است و در چه شرایطی می‌توانیم از طلاق به ‌عنوان آخرین راه‌حل استفاده کنیم.

وی تصریح می‌کند: اساسا شبکه‌های اجتماعی بر پایه تظاهر کردن و نشان دادن داشته‌های خود به وجود آمده اند و این موارد که در فرهنگ ملی و دین ما ناپسند شمرده می‌شود در فضای مجازی طرفداران بیشتری دارد.

جهان‌بخش توضیح می‌دهد: نکته دیگری که باید به آن توجه شود این است که در فضای مجازی تظاهر و ریا باعث می‌شود که افراد بیشتر دیده شوند و فضیلت‌های مهم در اولویت‌های بعدی قرار دارد.

کارشناس فضای مجازی عنوان می‌کند: برخی از افراد با شهوت دیده شدن تصاویر خودشان را در فضای مجازی به اشتراک می‌گذارند و با زیر پا گذاشتن اصول اخلاقی خط قرمزها را رد می‌کنند. افراد باید بدانند که الگو قرار دادن چنین افرادی ممکن است در دنیای واقعی منجر به اختلافات و طلاق زوجین شود.

جهان‌بخش تأکید کرد: باید با تفکر انتقادی و تفکیک دنیای خیالی با دنیای واقعی به موضوع بلاگرها نگاه کنیم زیرا بلاگری که همه کار برای دیده شدن می‌کند قطعاً برای منفعت اقتصادی است و مخاطب را پله‌ای برای دیده شدن قرار داده است؛ بنابراین این افراد مورد مناسبی برای الگوبرداری اخلاقی نیستند.

وی تأکید می‌کند: زندگی واقعی امروز از فضای مجازی جدا نیست و تأثیر این فضا بر زندگی افراد می‌تواند منجر به طلاق و اتفاقات دیگر شود.

جهان‌بخش در پایان گفت: ذات شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی کنونی این است که بلاگران به هر قیمتی لایک دریافت کنند و ما امروزه با لایک‌های بی‌مورد در دامی قرارگرفته‌ایم که شکارچی خودمان را تقویت می‌کنیم.

یکی از آسیب‌های استفاده بسیار از فضای مجازی باعث اختلاف بین زن و شوهر و درنهایت نداشتن خانواده‌ای شاد و طلاق می‌شود؛ همچنین امروزه ترویج عادی انگاری‌هایی که درزمینهٔ طلاق از سوی بلاگرها در فضای مجازی اتفاق می‌افتد سبب افزایش آمار طلاق و عدم تمایل جوانان به ازدواج شده است و به جرت می‌توان گفت فعالیت بی نظارت بلاگرها، ذائقه و درک افراد را از زندگی تغییر داده‌اند.

ایسنا