تحلیل خبر:

اروپا و چالش جوانان افسرده

سازمان بهداشت جهانی می گوید در اروپا، دختران نسبت به پسران سلامت روان پایین تری را تجربه می کنند.

خبر اصلی:

به گزارش خبرگزاری یورونیوز؛ سازمان بهداشت جهانی می گوید در اروپا، دختران نسبت به پسران سلامت روان پایین تری را تجربه می کنند.

بر اساس نظر سنجی جدید دفتر منطقه ای سازمان بهداشت جهانی در اروپا، دختران نوجوان نسبت به پسران در زمینه رضایت از زندگی و بهزیستی روانی امتیاز کمتری دارند و در زمینه تنهایی بالاتری امتیاز بالاتری را کسب کردند. بهداشت عمومی فرانسه نیز روز دوشنبه اعلام کرد که سلامت روان برای نوجوانان و جوانان ۱۱ تا ۲۴ ساله همچنان رو به وخامت است. حدود ۲۰٫۸ درصد از جوانان ۱۸ تا ۲۴ ساله در فرانسه در سال ۲۰۲۱ با افسردگی دست و پنجه نرم می کردند در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۷ ۱۱٫۷ درصد بود.

لازم به ذکر است صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در سال ۲۰۲۱ گزارش داد که خودکشی دومین عامل مرگ و میر جوانان در اروپا است که هر روز سه نوجوان جان خود را به دلیل مشکلات روانی از دست می دهند.

تحلیل خبر:

علیرغم آنکه در برخی خبرگزاری ها، سالانه آماری از شادترین و افسرده ترین کشورهای جهان ارائه می‌شود که در شادترین کشورها، کشورهای اروپایی اعلام می‌شوند و غمگین‌ترین کشورها نیز معمولا کشورهای خاورمیانه و مسلمان! اعلام می‌شوند؛ آمارهای ارائه شده برخی پژوهش ها، واقعیت‌های دیگری را از شادی و افسردگی کشورها نشان می‌دهند.

خلاصه‌ای از این واقعیت ها نیز در خبر یورونیوز به اطلاع ملت‌های جهان رسید. هرساله سازمانهای مختلفی پژوهش‌هایی در مورد شادی و افسردگی ملت‌ها انجام می‌دهند که یکی از این سازمان‌ها، سازمان ملل متحد است. این سازمان بر اساس شاخص‌های HDI(Human Development Index ) یا همان “شاخص توسعه انسانی” و شاخص HPI ((Human Planet Index uman Planet Index” dex)ایی در مورد شادی و افسردگی ملت‌ها انجام می‌دهند که یکی از این سازمان‌ها، سازمان ملل متحد است. این گین تریا همان شاخص “سیاره شاد میزان شادکامی” و افسردگی ملت‌های جهان را انداره می‌گیرند. بر این اساس در جدیدترین گزارشهای ارائه شده در سال ۲۰۲۴ که توسط خبرگزاری ایمنا ترجمه و بازنشر داده شد؛ شادترین کشورهای جهان عبارتند از: فنلاند، دانمارک، ایسلند، سوئد، رژیم اشغالگر قدس، هلند، نروژ، لوکزانبورگ، سوئیس، استرالیا و افسرده‌ترین کشورها نیز عبارتند از: افغانستان، لبنان، لسوتو، سیرالئون، DRC ، زیمباوه، بوتسوانا، مالاوی، سوازیلند، زامبیا.

در این گزارش شادترین کشورها مردم اروپا هستند و افسرده ترین ملت‌هایی از خاورمیانه و آفریقا. آنچه باید مورد توجه قرار بگیرد این است که اگرچه در کشورهای اروپایی شاخص‌های توسعه همچون رفاه و ثروت بسیار زیاد است اما این موارد چندان بر حس خوشبختی و رضایت مردمان اروپایی خصوصا جوانان زیر ۳۰ سال شان تاثیر مثبت قابل توجهی نمی‌گذارد که دومین علت مرگ جوانان اروپایی « خودکشی» است. اقدام به خودکشی امری کاملا آگاهانه است که افراد اغلب وقتی راهی برای اصلاح رویه زندگی و مشکلاتشان نمی‌یابند تصمیم به اقدام این کار می‌کنند. به نظر می رسد نیاز است بازنگری بر شاخص‌های اندازه‌گیری شادی و افسردگی ملت‌ها صورت پذیرد تا بتوان واقع بینانه تر جامعه و انسان های متعلق به آن را دید و برایشان برنامه ریزی تدبیر کرد.

جهان بانو