به بهانه روز شعر و ادبیات آیینی

ادبیات آیینی در بستر انقلاب اسلامی

ادبیات آیینی با انقلاب اسلامی پیوند مستقیم دارد. ارزش‌های دینی در جامعه‌ی اسلامی به توضیح، تبیین، دفاع و تبلیغ محتاج است. یکی از ابزارهای این تبیین و تبلیغ، هنر و به ویژه شعر است.

ادبیات آیینی با انقلاب اسلامی پیوند مستقیم دارد. ارزش‌های دینی در جامعه‌ی اسلامی به توضیح، تبیین، دفاع و تبلیغ محتاج است. یکی از ابزارهای این تبیین و تبلیغ، هنر و به ویژه شعر است. از آن طرف زن مسلمان نگاه مستقل خود را به مسائل دارد. لذا دست به کار منظور خویش می‌شود. زن مسلمان در جامعه‌ی مدرن نه تنها از دین بلکه از شخصیت دینی خویش هم دفاع، و لوازمِ وجودی آن را تبلیغ و تبیین کرده و می‌کند.

هر چه از واقعه‌ی عظیم انقلاب اسلامی می‌گذرد کمیت و کیفیت این تبیین‌کنندگان بیشتر شده است.

شعر آیینی با ارزش‌های مهمی چون عاشورا و شهادت، یا انتظار و مبارزه خیلی زود در شرایط انقلابی جای خود را یافت و با دفاع مقدس به اوج خود رسید.

شاعرانی چون بانو طاهره صفارزاده، سپیده کاشانی، سیمین‌دخت وحیدی و بسیاری دیگر نمونه‌های درخشان و ثابت‌قدمی در این راه بودند که یادشان همواره برای فرهنگ و ادبیات ما گرامی و ارجمند است.

خوشبختانه با حمایت رهبر هنرمند انقلاب و تشویق‌های مکرر و توصیه‌های موکّد ایشان شرایط مطلوبی برای عرض وجود هنرمندانه در میان بانوان شاعر مذهبی ایجاد شده که امید می‌رود ارزش‌های اسلام در نظر اهل‌بیت علیه‌السلام فراگیر شده چهره ی دین خدا که اینگونه سوء تبلیغ شده در وجیه‌ترین شکل خود آشکار ، و برای زنان رنج‌دیده از تفکر اباحه‌گر غرب در سراسر دنیا نقطه‌ی امیدی باشد.

این وظیفه‌ای است که هنر به عهده دارد، و شعر که والاترین هنرهاست نشان داده وظیفه‌ی تاریخی خود در میدان فرهنگی ایرانیان را به خوبی می‌شناسد.