وصیت مادر مهابادی یار مهربان را صاحب‌خانه کرد

مرحومه «آمنه عزیزپور» مادر نیک اندیش مهابادی وصیت کرده بود، ماترکش در زمینه کارهای عام المنفعه هزینه شود و اینکه وارثان او با احداث کتابخانه‌ای در روستای «لج» این شهرستان وصیتش را عملی کرده‌اند
وصیت

روستای «لج» در فاصله ۲۲ کیلومتری شمال مهاباد و در مسیر جاده کمربندی ارومیه – میاندوآب قرار دارد. در سر درب کتابخانه به زبان کُردی نوشته شده بود، «کتئب خانه‌ی خودالئخوشبوو ئامین عه‌زیزپوور» (کتابخانه مرحومه آمنه عزیرپور) وصیت خانم عزیزپور برای هزینه در کار عام المنفعه به احداث این کتابخوانه انجامید.

کاک خضری کتابدار این کتابخانه بوده و از سال ۱۳۹۶ با راه اندازی کتابخانه به عنوان کتابدار افتخاری فعالیت می‌کند، خودش برای ثبت ورود و خروج کتاب‌ها روش جدیدی ابداع کرده که از روش‌های مرسوم کارایی بهتری دارد.

خضری گفت: در سال ۱۳۹۶ کتابخانه روستا توسط انجمن حامی راه اندازی شد و در ابتدا ۲ هزار ۵۰۰ جلد کتاب و ۲۸۰ نفر عضو داشت و مکان آن بسیار نامناسب و کوچک بود. اما سال گذشته اتفاق جالبی برای کتابخانه روستای ما پیش آمد و یک بانو از اهالی همین روستا وصیت کرد ماترکش در روستا برای کارهای عام المنفعه هزینه شود.

اهالی روستا نیز از این امر استقبال کردند و کتابخانه را در زمینی به مساحت ۱۰۰ مترمربع در کمتر از ۴ ماه احداث کردند که شامل سالن مطالعات، بخش مرجع و منابع، اتاق کودک و سرویس بهداشتی است.

هم اکنون بیش از ۴۵۰ نفر از اهالی روستا و حتی روستاهای اطراف نیز عضو این کتابخانه هستند و بیش از چهار هزار و ۵۰۰ جلد کتاب در این کتابخانه نگهداری می‌شود که یک هزار و ۵۰۰ جلد آن کتاب مخصوص کودکان است همچنین در این کتابخانه فعالیت‌های زیادی در زمینه مجسمه سازی، نقاشی، فیلمسازی، هنرهای تجسمی، سفالگری و گلیم بافی همچون سایر فعالیت‌های هنری و فرهنگی رایج در کتابخانه های عمومی، انجام می‌شود.

کتابخانه روستای «لج» در ششمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب در سال ۱۳۹۸ توسط دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و ستاد شهرها و روستاهای دوستدار کتاب معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان ۱۰ روستای شایسته تقدیر معرفی شد.

ایسنا