اجرای طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار در گلستان

طرح ملی توانمند سازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار مبتنی بر الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در گلستان به کارفرمایی اداره کل امور زنان و خانواده استانداری و نظارت این اداره کل با همکاری جهاد دانشگاهی اجرا شد.
طرح

دراین طرح ، آمار و اطلاعات اولیه زنان سرپرست خانوار استان گلستان از طریق مدیریت امور زنان و خانواده در اختیار تیم اجرایی قرار داده شد و طبق این فهرست واجدین شرایط ، ۱۷۰۰ نفر  هستند که ۱۶۰۰ نفر از آن ها از طریق سازمانهای مردم نهاد، بهزیستی، حمایت از زندانیان و آموزش و پرورش معرفی شدند و مابقی هم به صورت حضوری به دبیرخانه طرح ملی تو سعه مشاغل خانگی در استان مراجعه نمودند.

از مزیت های این طرح می توان به توسعه رشته های نوین ، توجه به مزیت های نسبی و رقابتی ، پایدارسازی مشاغل ، توسعه فعالیت های شبکه ای ، راهنمائی ومشاوره ، تنوع شیوه های آموزشی ، اتصال به بازار وکاهش وابستگی زیاد به تسهیلات اشاره نمود. 

۸۳ درصد از متقاضیان تسهیلات قرض الحسنه مشاغل خانگی در گلستان، بانوان هستند. از ابتدای امسال تاکنون ۳هزار و ۶۴۶ مجوز مشاغل خانگی  صادر شده که ازاین تعداد ۸۳ در صد خانم و ۱۷ درصد آقا می باشند ؛ از معرفی شدگان به بانک تعداد هزار و ۳۱۷ نفر تسهیلات دریافت کردند که هزار و ۱۷۱ نفر از آنها خانم و ۱۴۶ نفر آقا بوده اند؛مبلغ کل معرفی شده به بانک ۶۱میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان می باشد که از این آمار مبلغ ۳۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان پرداخت شده است. تسهیلات قرض الحسنه مشاغل خانگی با کارمزد ۴ درصد بوده و با بازپرداخت آن ۵ ساله می باشد. 

در جلسه ستاد خانواده و جمعیت استان گلستان، دکتر خواجه مطفری مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی این استان به منویات مقام معظم رهبری و سیاستهای دولت مبنی بر افزایش و جوانی جمعیت، اشاره کرد و گفت : قانون کاهش ساعات کار بانوان شاغل که داری شرایط خاص هستند و مادرانِ دارای فرزند زیر شش سال در این اداره کل  اجرا شده است و در سطح واحدهای کارگری استان نیز توسط بازرسان کار پیگیری می شود، همچنین پرداخت کمک هزینه مهد کودک ویژه به بانوان کارگر در کارگاههای مشمول از دیگر مواردی است  توسط بازرسان کار در سطح استان پیگیری و نظارت می شود.

وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی