ابهام حضور زنان اصفهانی در ورزشگاه در فصل جدید لیگ برتر

سپاهان، دومین تیم پرافتخار لیگ برتر ایران، فردا در ورزشگاه نقش‌جهان میزبان تیم شباب الاهلی امارات است تا نخستین دیدارش در مرحله پلی‌آف لیگ نخبگان را برگزار کند.

پیش از این تیم‌های استقلال و پرسپولیس جواز حضور در این مسابقات را به دست آورده و حالا سپاهان باید در مرحله پلی‌آف، دو بازی انجام دهد تا در صورت برتری در هر دو مسابقه، جواز حضور در لیگ نخبگان را به دست آورد.

از آنجا که سطح این مسابقات بسیار بالا است، بدیهی است که انتظار از تیم‌های حاضر در آن هم افزایش پیدا کرده است؛ به همین دلیل، مشخص است که سخت‌گیری‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز افزایش پیدا کرده است. اصرار کنفدراسیون فوتبال آسیا برای حضور بانوان در ورزشگاه برای این مسابقات نیز از همین سنخ است. هرچند پیش‌تر در سطح لیگ قهرمانان آسیا نیز این موضوع به یک مسأله ضروری تبدیل شده بود و تیم‌های حاضر در آن مسابقات نمی‌توانستند از این موضوع شانه خالی کنند.

با این حال، شاید هنوز مسأله سپاهان به یک بازنگری اساسی نیاز داشته باشد. درست است که فوتبال ایران در سطح باشگاهی و ملی از سال گذشته زمینه حضور زنان در ورزشگاه‌ها را فراهم کرده و در‌های ورزشگاه در اکثر شهر‌ها به روی زنان برای تماشای مسابقات لیگ باز شده، اما اصفهان در این ماجرا استثنا است و در مسابقات لیگ برتر ایران، اجازه حضور زنان در ورزشگاه را نداده است. سپاهانی‌ها برای فرار از جریمه‌های احتمالی، در چند مسابقه آسیایی‌شان قبلی به دلیل ترس ازدست‌رفتن میزبانی در اصفهان، به صورت گزینشی اجازه حضور برخی از تماشاگران زن را در ورزشگاه دادند، ولی چنین اتفاقی برای مسابقات لیگ برتر هرگز رخ نداده است.

بنابراین، این انتظار وجود دارد که در مسابقه فردا، در سیاستی مشابه با فصل قبل در‌ها به روی تعداد کمی از تماشاگران زن باز شود، اما پرسش اصلی اینجاست که با شروع مسابقات لیگ برتر ایران، زنان اصفهانی هم می‌توانند بدون گزینش و با امکان خرید بلیت بازی به ورزشگاه بروند؟

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران به‌وضوح خواسته تا سخت‌گیری‌ها در مورد ورود زنان به ورزشگاه رفع شود و تفاوتی بین زنان و مردان گذاشته نشود. او حتی فرضیه برگزاری مسابقه بدون حضور تماشاگران را هم به صورت جدی تهدید‌آمیز دانسته است: «شک نکنید اگر بخواهیم مسابقه را بدون تماشاگر برگزار کنیم میزبانی رقابت‌ها را براساس قانون به کشور سوم می‌برند. از یگان ویژه به طور جدی می‌خواهم حضور زنان در ورزشگاه را لغو نکند؛ باید این کار را قطعی انجام دهیم. اگر مردان در ورزشگاه حضور پیدا می‌کنند زنان هم باید حضور پیدا کنند. گیت را اصلاح می‌کنیم. هر کاری بگویید انجام می‌دهیم تا زنان به استادیوم بیایند».

با مرور همین بخش از صحبت‌های مهدی تاج، روشن است که سیاست عدم حضور زنان در ورزشگاه در برخی ورزشگاه‌ها در فصل‌های گذشته برگرفته از تفکراتی بیرون از فوتبال بوده است؛ اما برای فصل جدید، این سیاست‌ها قرار است تغییر کند؟

هرچند پیش از این، برخی از مسئولین این استان، دغدغه‌شان در رابطه با این موضوع را توضیح داده بودند تا شرایط این شهر شفاف تر شود. محمدرضا جان‌نثاری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار اصفهان در این باره گفته بود: «برخی عقاید شخصی داریم، یکسری قوانین وجود دارد و برخی واقعیت‌ها مطرح است. بالاخره باید قبول کنیم برخی صحنه‌هایی که در ورزش وجود دارد، ناهنجار است و شرایط حضور زنان به علت احترامی که ما نسبت به بانوان و شخصیت آن‌ها قائلیم، مهم است.

ما پیرو عدالت جنسیتی هستیم که مشخص می‌کند حضور زنان در ورزشگاه باید تحت شرایط خاصی انجام شود. ورزشگاه باید راهی اختصاصی را برای ورود بانوان در نظر بگیرد. هر‌کسی یک بار به ورزشگاه رفته باشد، می‌داند چه الفاظی به کار می‌رود و زنان نباید از بین این جمعیت عبور کنند و باید از جای مشخصی وارد شوند.

باید فکری برای تردد و وسایل نقلیه آن‌ها نیز بشود. سؤال اولی که ما از مسئولان حوزه پرسیدیم این بود زنی که می‌خواهد تنها با ماشینش به ورزشگاه بیاید، ماشینش را کجا پارک کند؟ می‌تواند مانند مردان دو خیابان پایین‌تر ماشینش را پارک کند و از بین این جمعیت به ورزشگاه برود؟ پس باید پارکینگ اختصاصی برای بانوان در نظر گرفته شود. ما نمی‌توانیم بپذیریم که دختران ما به‌عنوان نوامیس‌مان در معرض برخی توهین‌ها و فحاشی ها قرار بگیرند».

شرق