ابتلا به ام‌اس در زنان سه برابر مردان است

حدود 70 هزار نفر در ایران به ام‌اس مبتلا هستند، با این وجود تنها نزدیك به 20 هزار نفر از آنها در انجمن‌های ام‌اس در ایران عضو شده‌اند كه متاسفانه از بین این بیماران، آمار افراد مبتلا به این بیماری در بین زنان سه برابر بیشتر از مردان است

این یک باور نسبتا شایع است که  ام اس بیماری است که بیشتر دختران جوان و زیبا را مبتلا می‌کند. شاید آمار دختران مبتلا به ام‌اس و نسبت ۳ به یك دخترانی كه در دوران جوانی به بیماری «اسكلروز» چندگانه مبتلا می‌شوند، یكی از دلایل این تصور عمومی باشد. آمار ارائه شده از سوی انجمن ام‌اس ایران نشان می‌دهد حدود ۷۰ هزار نفر در ایران به ام‌اس مبتلا هستند، با این وجود تنها نزدیك به ۲۰ هزار نفر از آنها در انجمن‌های ام‌اس در ایران عضو شده‌اند كه متاسفانه از بین این بیماران، آمار افراد مبتلا به این بیماری در بین زنان سه برابر بیشتر از مردان است. همین موضوع باعث شده تا نگرانی بزرگی در مورد چگونگی ابتلا به این بیماری در برخی از دختران جوان ایجاد شود.

در این مطلب دكتر قهاری، متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب، دكتر عابدینی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشكی مازندران و دكتر عظیمی متخصص مغز و اعصاب در این باره توضیحاتی را به مخاطبان  ارائه می‌كنند.

این بیماری به سیستم عصبی‌ آسیب می‌زند

دیدگاهی درباره ابتلا به بیماری ام‌اس وجود دارد و آن احتمال ابتلا به این بیماری برای افرادی است كه به اندازه كافی ویتامین D دریافت نمی‌کنند. دكتر  عابدینی، در این باره می‌گوید: «در حال حاضر علت بیماری ا‌م اس نامشخص است. کمبود ویتامین D به عنوان علت‌شناسی بیماری ام‌اس مورد پژوهشگران قرار گرفته اما این موضوع به طور كامل اثبات نشده است. بیماری ام‌اس ازجمله بیماری‌هایی است كه سیستم عصب مركزی بدن را درگیر می‌كند. این سیستم نخاع، مخچه و ساقه مغز را شامل می‌شود كه با ابتلا به این بیماری دچار ضایعه می‌شوند.»

وی می‌افزاید: «ابتلا به ام‌اس نشانه‌های مختلفی دارد كه از شایع‌ترین آنها می‌توان به مور‌مور شدن و گز گز كردن اندام‌ها مانند دست و پا اشاره كرد. علاوه بر این‌دو بینی دنباله‌دار، تاری دید، مور مور شدن و ضعیف شدن بدن از علائم ابتلا به این بیماری است كه خوشبختانه با رسیدگی و دریافت دارو در زمان مناسب می‌توان آن‌ها را كنترل کرد.»

ام اس بیماری دختران جوان نیست

به دلیل تعداد زیاد دختران و زنان مبتلا به ام‌اس در كشور، برخی تصور می‌كنند كه تنها دختران جوان به این بیماری دچار می‌شوند، در حالی كه در بین افراد مبتلا به ام‌اس مردان و كودكان نیز وجود دارند. دكتر قهاری در این رابطه می‌گوید: «اگرچه ابتلا به این بیماری در كودكان كمتر از افراد بالغ رخ می‌دهد، با این وجود كودكانی هستند كه علائم بیماری ام اس را نشان می‌دهند. علاوه بر این شایع‌ترین سن ابتلا به بیماری ام‌اس ۱۸ تا ۴۰ سال است و گاهی افرادی دیده می‌شوند كه در آستانه ۵۰ سالگی به این بیماری مبتلا شده‌اند.»

شاید هورمون‌های زنانه در ابتلا به بیماری تاثیرگذار باشند

به طور كلی در کشورهای مختلف تعداد زنان مبتلا به بیماری اسكلروز چندگانه یا ام اس دو تا دو و نیم برابر بیشتر از مردان است. دكتر قهاری، متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب با بیان این مطلب می‌گوید: «البته این رقم در كشور ما به سه تا سه‌ونیم برابر می‌رسد. به این معنی كه زنان مبتلا به این بیماری در ایران سه برابر بیشتر از مردان مبتلا مبتلا می‌شوند و ابتلا به اسكلروز چندگانه در بین زنان شایع‌تر است. ماهیت بیماری‌ ام اس چندان شناخته شده نیست و نمی‌توان به طور قاطع گفت كه چه عاملی در زنان باعث می‌شود تا آنها نسبت به این بیماری آسیب‌پذیرتر باشند و احتمال درگیری آنها با ام‌اس افزایش یابد. با این وجود برخی از کارشناسان معتقدند كه شاید تفاوت هورمون‌های جنسی در زنان و مردان، باعث شده تا احتمال ابتلا به این بیماری در زنان افزایش پیدا کند. از طرفی این فرضیه نیز وجود دارد كه ام‌اس یك بیماری خودایمنی است و زنان در مقایسه با مردان بیشتر به بیماری‌های خودایمنی مبتلا می‌شوند.»

اضطراب علائم بیماری را تشدید می‌كند

دكتر قهاری، استرس و قرارگرفتن در محیط‌های پرتنش را یكی از عوامل تشدید علائم این بیماری می‌داند. او می‌گوید: «اینكه برخی افراد تصور می‌كنند استرس زیاد باعث ابتلای آنها به این بیماری شده، فرضیه‌ایی است كه هنوز درباره آن تحقیقات كاملی انجام نشده است. با این وجود این موضوع ثابت شده است كه افراد مبتلا به ام‌اس در صورتی كه در این شرایط قرار‌ بگیرند، احساس می‌كنند وضعیت جسمی آن‌ها بدتر شده است. از آنجا كه در بیماری ام‌اس سیستم عصبی‌ دچار آسیب شده است، هدایت عصبی مختل می‌شود و در شرایطی كه بیمار در محیط پر تنش و یا در معرض بیماری‌های عفونی، تب، هیجان و استرس قرار گیرد این علائم تشدید می‌شود. اما تا امروز تحقیقی در این باره انجام نشده است كه آیا استرس می‌تواند یکی از دلایل ابتلا به این بیماری باشد یا خیر؟ از آنجا كه سن ابتلا به بیماری ام‌اس در گروه سنی ۲۰ تا ۴۰ سال قرار دارد بررسی این روند كار دشواری است، چرا كه افرادی كه در این سن قرار دارند ناخودآگاه با مسائل استرس‌زا رو به رو می‌شومی‌شوند. وضعیت اقتصادی، وضعیت شغلی، ادامه تحصیل و مشكلات زندگی روزمره چالش‌هایی است كه اکثر مردم به خصوص این گروه سنی را درگیر می‌کند. به همین دلیل بررسی این موضوع كه چقدر استرس در ابتلا به این بیماری تاثیرگذار است، امكان پذیر نیست.

مجله سیب سبز