ابتذال جوکر؛ وقتی تن‌فروشی طنز می‌شود!

حضور اکبر عبدی در نقش یک زن در تازه‌ترین قسمت برنامه «جوکر»، موجی از واکنش‌های انتقادی را نسبت به بازتولید کلیشه‌های جنسیتی در فضای مجازی به‌دنبال داشته است.

منتقدان: وقتی طنز به بهای اعتبار هنری تمام می‌شود

انتشار سکانس‌هایی از قسمت جدید برنامه «جوکر» با حضور اکبر عبدی در نقش زن و معرفی او توسط مجید مظفری با نام «نیوشا» به‌عنوان همسر جدیدش، واکنش‌های گسترده‌ای در فضای مجازی برانگیخت. کاربران با یادآوری نقش‌های ماندگار عبدی در فیلم‌هایی چون آدم‌برفی و خوابم میاد، این حضور را با عباراتی مانند «ته خط یک بازیگر شگرف» و «بازتولید تصویر تمسخرآمیز از هویت زنانه» نقد کرده‌اند. برخی نیز از مجید مظفری به‌عنوان بازیگری که همواره نقش‌های متین و جدی بر عهده داشته، انتظار چنین انتخابی نداشتند

 ترکیب عبدی و مظفری در یک رئالیتی‌شو، برای بسیاری مترادف با هدررفت اعتباری است که طی سال‌ها و با همکاری با کارگردانان بزرگی چون علی حاتمی، بهرام بیضایی و ناصر تقوایی اندوخته شده بود. گزارشی که این تصمیم را شبیه پادشاهی می‌داند که جواهراتش را یکی‌یکی به دریا می‌اندازد، صرفاً برای شنیدن صدای برخوردشان با آب.

شاهین شجری‌کهن، منتقد سینما، با اشاره به رقم‌های بالای پرداختی در این‌گونه برنامه‌ها، از آن با عنوان «قیمت‌گذاری روی ابتذال» یاد کرده و معتقد است حتی چهره‌هایی مانند آل‌پاچینو نیز در چنین قالب‌هایی مبتذل جلوه خواهند کرد. او همچنین تفاوت میان زن‌پوشی هنرمندانه عبدی در آثار سینمایی پیشین با اجرای اخیرش را در همین نیت و زمینه هنری دانسته است.

زن‌پوشی یا معرکه‌گیری؟

شجری‌کهن ادامه می‌دهد که دعوت از بازیگران برای اجرای حرکات مبتذل در «جوکر» مسبوق به سابقه است و هدف اصلی سازندگان نه خلق هنر، بلکه ایجاد واکنش و وایرال شدن در شبکه‌های اجتماعی بوده است. او تأکید می‌کند که مخاطب با وجود تصور عمومی، قدرت تمایز میان کار هنری و نمایش بازاری را دارد و به‌درستی واکنش نشان داده است.

مزایده اعتبار؛ از جوکر تا پلتفرم‌های دیگر

انتقادها فراتر از برنامه جوکر رفته و به سایر برنامه‌های پرهزینه چون مافیا، پدرخوانده و جنگ‌های مناسبتی نیز تسری یافته است. منتقدان می‌گویند روند پرداخت دستمزدهای میلیاردی برای حرکات سطحی و تحریک‌آمیز، الگویی نگران‌کننده ساخته که روز‌به‌روز در حال گسترش است. شجری‌کهن هشدار می‌دهد که اگر بازیگران به لحاظ شخصیتی قوی نباشند و دغدغه مخاطب را نداشته باشند، در برابر وسوسه‌های مالی این برنامه‌ها تسلیم می‌شوند.

ایسنا