آموزش و پرورش نیازمند ۱۲۰ هزار معلم جدید

رئیس پژوهشگاه مطالعات شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به کمبود جدی نیروی انسانی در نظام آموزشی کشور، از نیاز فوری به جذب ۱۲۰ هزار معلم برای تحقق عدالت آموزشی خبر داد.

رضا محبی، رئیس پژوهشگاه مطالعات شورای عالی آموزش و پرورش، با بیان اینکه نظام آموزشی کشور برای تحقق عدالت آموزشی نیازمند اقدام‌های ساختاری و علمی است، از کمبود ۱۲۰ هزار معلم در وزارت آموزش و پرورش خبر داد و آن را یکی از چالش‌های کلیدی در مسیر اجرای نهضت عدالت آموزشی دانست.

او ضمن قدردانی از اقدام ارزشمند دولت چهاردهم در اولویت‌بخشی به عدالت آموزشی، تصریح کرد: «برای رفع این چالش، باید فراتر از نگاه مقطعی و صرفاً آماری عمل کرد و با رویکردی مبتنی بر مدل‌های علمی و ضریب تاثیرگذاری، چالش‌ها را ریشه‌ای و بلندمدت حل کرد.»

محبی با اشاره به تجربیات کشورهای توسعه‌یافته افزود: «آن‌ها به جای آنکه صرفاً آینده‌پژوهی کنند، با تحلیل روندهای جمعیتی، مهاجرتی و فناورانه، آینده‌ای مطلوب را می‌سازند؛ ما نیز باید چنین نگاهی در سیاست‌گذاری آموزشی داشته باشیم.»

بر پایه آمارهای رسمی، جمعیت دانش‌آموزی کشور بیش از ۱۶ میلیون نفر است که حدود ۱۴ میلیون نفر در مدارس دولتی و بیش از ۲ میلیون نفر در مدارس غیردولتی مشغول به تحصیل هستند. در مجموع، وزارت آموزش و پرورش بیش از ۱۱۲ هزار مدرسه با ۵۳۴ هزار کلاس درس را مدیریت می‌کند.

در حال حاضر، حدود ۶۵۰ هزار نفر در نقش کادر آموزشی و مدیریتی در مدارس کشور مشغول فعالیت‌اند که از این تعداد، ۵۵۰ هزار نفر معلم هستند. این یعنی به‌طور متوسط، برای هر ۳۰ دانش‌آموز یک معلم وجود دارد؛ در حالی که استاندارد جهانی، یک معلم به ازای ۲۰ دانش‌آموز است.

بر همین اساس، آموزش و پرورش برای رسیدن به استانداردهای آموزشی و پوشش کیفی کلاس‌ها، با کمبود ۱۲۰ هزار معلم مواجه است. این کمبود بیشتر در استان‌های تهران، البرز، خوزستان، سیستان و بلوچستان، همدان و خراسان رضوی به چشم می‌خورد.

محبی در پایان تأکید کرد: «نظام تعلیم و تربیت نیازمند بازنگری عمیق در سیاست‌گذاری منابع انسانی است تا بتوان با نگاهی آینده‌ساز و علمی، زیرساخت‌های نیروی انسانی آموزش کشور را تقویت کرد.»

خبرگزاری ایرنا