آلودگی علیه باروری

داده‌های جدید به گفته هلث دی نیوز نشان می‌دهد، باروری پایین در مردان با آلودگی هوا مرتبط بوده، و ترافیک پر سروصدا به باروری زنان آسیب می‌رساند.

تیمی از محققان دانمارکی خاطرنشان کردند: اجرای سیاست‌های کاهش آلودگی هوا و کاهش صدا، ابزار مهمی برای بهبود نرخ زادو ولد در جهان غرب بوده و نیاز به تأیید این مطالعات است.

بنا بر اطلاعات پیش‌زمینه این مطالعه در سراسر جهان، مشکل بارداری از هر ۷ زوج، یکی از آنها را درگیر می‌کند.

تیمی به رهبری “مت سورنس “از مؤسسه سرطان دانمارک در کپنهاگ، در تلاش برای تعیین نقش محیط داده‌های بیش از ۹۰۰۰۰۰ بزرگسال دانمارکی ۳۰ تا ۴۵ساله را بررسی نموده که بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷، در دانمارک اقامت داشته‌اند.

هر فردی که تحت یک روش عقیم‌سازی قرار گرفته یا مردان و زنانی که در هنگام ورود به پایگاه‌داده دارای هرگونه تشخیص ناباروری بودند، از مطالعه خارج شدند‌.

محققان، با استفاده از آدرس شرکت‌کنندگان در مورد سطوح آلودگی هوای محل زندگی آنها، به میانگین سالانه غلظت هوای PM۲.۵ که ذرات بسیار ریزی بوده و عمیقاً در ریه‌ها قرار می‌گیرند توجه کردند.

این تیم همچنین ردیابی سطوح سروصدای ترافیک جاده را در آدرس هر شرکت‌کننده انجام داده و در طی ۱۸ سال پیگیری، ناباروری در ۱۶۱۷۲ مرد و ۲۲۶۷۲ زن را تشخیص دادند‌.

این داده‌ها نشان می‌دهد، در صورت قرارگرفتن مردان ۳۰ تا ۴۵ساله در معرض میانگین بالاتر آلودگی هوای PM۲.۵ در طول ۵ سال، بیشتر در معرض خطر ابتلا به نار باروری قرار دارند. درصورتی‌که این مورد با باروری زنان هیچ ارتباطی ندارد.

بنابراین، مطالعه، زنانی که در معرض میانگین ۱۰.۲ دسی‌بل سطح صدای تردد جاده‌ای قرار گرفتند، با میانگین سنی بالای ۳۵ سال در طی ۵ سال، احتمال ناباروری ۱۴ درصد بیشتر را در برابر زنان ۳۰ تا ۳۵ساله که این مطالعه در مورد آنها صادق نبود دارند.

این مطالعه نشان داد، تنها با افزایش جزئی ناباروری در مردان ۳۷ تا ۴۵ساله قرارگرفتن در معرض صدای ترافیک مرتبط بوده و برای مردان ۳۰ تا ۳۷ساله اصلاً ارتباطی نداشته است.

گروه “سورنسن” خاطرنشان کردند: ارتباط بین آلودگی هوای محلی و کیفیت اسپرم و همچنین میزان موفقیت پس از درمان‌های باروری را با تحقیقات قبلی پیدا کردند.

سلامت نیوز