تحلیل خبر؛

آسیب شناسی ناقص در افزایش سزارین در ایران

کماکان بسیاری از زنان ایرانی که گرایش به سزارین دارند از ترس زایمان طبیعی به سزارین پناه می‌برند.

خبر اصلی:

«به گزارش خبرگزاری تسنیم این روزها اگر پای تجربه مادرها از زایمان و فرزندآوری بنشینیم، به کمتر مواردی برمی‌خوریم که تجربه زایمان طبیعی داشته باشند!

علیرغم اثبات عوارض متعدد زایمان‌هایی که به روش سزارین صورت می‌گیرد، اکثر زنان باردار، به دنبال پزشکانی هستند که آن‌ها را به انجام عمل سزارین توصیه کنند. براسا‌س آخرین برآوردها، نرخ سزارین در جهان به طور متوسط ۱۸ درصد است که البته این رقم در کشورهای مختلف متفاوت است.

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، در کشورهای پیشرفته تنها ۵ تا ۱۵ درصد زایمان‌ها به روش سزارین انجام می‌شود.

با وجود این، آمار سزارین در ایران، به طرز عجیبی بالاست!‌ آخرین بررسی‌های وزارت بهداشت از آمار سزارین در کشور حاکی از آن است که ۵۵٫۸ درصد از زایمان‌‌ها یعنی بیش از نیمی از تولدهای کشور به روش سزارین انجام می‌شود.

با مقایسه این رقم با میانگین جهانی، درمی‌یابیم که آمار سزارین در ایران بیش از ۳ برابر متوسط جهانی است. نگاهی به آمار سزارین در سال‌های گذشته نشان از روند به شدت صعودی این عمل جراحی و افزایش محبوبیت این نوع روش بین زنان باردار ایرانی دارد.

به طوری که در سال ۱۳۷۹ تنها ۳۵ درصد از زایمان‌ها به روش سزارین انجام می‌شد،‌ این آمار در سال ۱۳۸۴ به ۴۰ درصد رسید و اکنون نزدیک به ۵۶ درصد از تولدهایی که در ایران رخ می‌دهد از طریق عمل جراحی سزارین بوده است.»

تحلیل خبر:

در سال‌های اخیر در رابطه با لزوم کاهش آمار جراحی‌های سزارین زنان، گزارش‌های خبری و تخصصی، مصاحبه‌های تلوزیونی و رادیویی زیادی انجام شده است.

آسیب‌های بسیاری نیز برای انجام عمل‌های سزارین بازشماری شده است. فارغ از آنکه نمی‌توان عمل سزارین را برای تمام زنان منع نمود زیرا امکان به دنیا آوردن طبیعی نوزادشان را ندارند.

شرایط لازم برای ترغیب زنان به زایمان طبیعی را وزارت بهداشت و درمان نتوانسته است فراهم نماید. کماکان بسیاری از زنان ایرانی که گرایش به سزارین دارند از ترس زایمان طبیعی به سزارین پناه می‌برند.

بسیاری از روش‌های جدید و نوآورانه زایمان طبیعی که درد زایمان را تا حد بسیاری کاهش می‌دهد در ایران انجام نمی‌شود. برای مثال زایمان در آب و زایمان در خانه که یکی از روش‌های نوین زایمان طبیعی هستند که درد زایمان و ترس ناشی از آن را تا حد زیادی کاهش می‌دهند در ایران به صورت گسترده نیست.

نمی‌توان خواسته‌ای یک سویه داشت و با چهره‌ای حق به جانب و در نهایت ادعای خیرخواهی برای زنان، آنان را مقصر اصلی و یکه‌تازانه‌ی افزایش آمار سزارین دانست.

زمانی که بستری مناسب برای راغب کردن زنان به زایمان طبیعی به لحاظ امنیت خاطر و روش‌های نوین از جانب متولیان بهداشت و درمان کشور رخ نمی‌دهد، زمانی که بسیاری از فضای رسانه‌ای کشور به واسطه بلاگرها و اینفلوئنسرها پر از الگوهای رفتاری اشتباه اعم از زایمان در تاریخ‌های رند ولو به قیمت ایجاد مشکلات برای نوزاد است، توقعی نمی‌رود که زنان رغبت‌شان به زایمان طبیعی افزایش یابد.

نیاز است تا وزارت بهداشت و درمان و وزارت ارشاد به صورت هدفمند با برنامه‌ای کامل، جدید و واقع‌بینانه برای اصلاح روند زایمان‌ها در کشور اقدام نمایند.