آزمایش‌های زنانه کدامند؟

یکی از مواردی که غیر از تغذیه و ورزش مورد توصیه پزشکان به تمام خانم‌ها بوده، انجام مشخص و تحت‌نظر متخصص چند آزمایش مهم پزشکی زنانه است.

آزمایش خون

برای ارزیابی میزان چربی، قند خون و ویتامین D باید هر ساله آزمایش‌های دوره‌ای انجام شود. کمبود ویتامین D در بدن به‌ویژه خانم‌ها، باعث بروز بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان پستان خواهد شد. همچنین یکی از دلایل انجام یک آزمایش ساده خون، شیوع بیماری دیابت در دنیا و ایران است که با این آزمایش، بسیاری از افراد می‌توانند مرحله پیش دیابت را تشخیص دهند.

معاینه پستان

یکی از آزمایشات مهم در تشخیص زودهنگام سرطان پستان، معاینه آن از سن ۲۰ سالگی توسط یک متخصص یا جراح سرطان پستان است. خودآزمایی پستان، هم یکی از آزمایش‌های ساده خانگی است که خود فرد با لمس انگشتان خود روی سینه سعی در تشخیص توده‌های احتمالی یا هر برآمدگی غیرعادی در پستان نموده، و سپس برای تشخیص قطعی و پیشگیری از پیشرفت مشکل، به یک جراح سرطان پستان مراجعه می‌کند.

سونوگرافی رحم و ضمائم آن

تشخیص زودرس سرطان‌های دستگاه تناسلی خانم‌ها به‌ویژه سرطان دهانه رحم، با معاینه بالینی توسط پزشک زنان و انجام آزمایش سرطان دهانه رحم که تست پاپ‌اسمیر نام دارد، قابل‌بررسی و تشخیص است.

تست پاپ‌اسمیر

تمام خانم‌ها بعد از شروع داشتن رابطه جنسی، برای تشخیص نوع عفونت، نوع سلول‌ها و تغییرات آنها در دهانه رحم، باید برای انجام پاپ‌اسمیر به یک پزشک زنان مراجعه کنند‌ این عمل، معمولاً هر سال یک‌بار انجام شده ولی بعد از سه نوبت، ممکن است با نظر پزشک فواصل انجام آن بیشتر شود.

معاینه لگن و معاینات زنان

معاینه واژن که پزشکان از آن به‌عنوان معاینه لگن نام می‌برند، توسط یک پزشک زنان برای تشخیص اندازه رحم، جود توده در واژن، وضعیت دهانه رحم و تا حدودی اندازه تخمدان‌ها انجام می‌شود. اگر در این معاینه به مشکلی مشکوک شود، روش‌های تشخیص دیگری را برای اطمینان کامل درخواست خواهد کرد‌.

سنجش تراکم استخوان

بعد از ۳۵ سالگی امکان کاهش توده استخوانی خانم‌ها وجود داشته، و سرعت‌کاهش توده استخوانی در یائسگی که ممکن است باعث ایجاد پوکی‌استخوان شود، افزایش می‌یابد؛ بنابراین، رعایت رژیم غذایی برای خانم‌ها، ورزش مرتب و تنظیم وزن و دریافت کافی کلسیم ضروری است. افرادی که تحرک کمی دارند یا از داروهای کورتیکواستروئید استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض پوکی‌استخوان هستند.

اندازه‌گیری فشارخون

فشارخون بالا بدون هیچ علائمی، می‌تواند باعث سکته قلبی یا مغزی شده و با افزایش سن نیز خطر ابتلا به این بیماری بیشتر می‌شود. پس این آزمایش ساده را جدی گرفته، و طبق نظر پزشکتان آن را تکرار کنید.

آزمایش خون در مدفوع

تومورهای روده معمولاً در سن بالا شکل می‌گیرند، و به دلیل بدون علامت بودن لازم است به‌موقع تشخیص داده شوند. وجود خون در مدفوع، علامت هشدار است و بعد از آن باید با کلونوسکوپی، داخل روده به طور مستقیم دیده شود. به‌خصوص خانم‌هایی که در خانواده فردی باسابقه تومور کولون یا روده بزرگ دارند، حتماً باید پزشکشان را در جریان این بیماری بگذارند.

مادرشو