نام کاربری یا نشانی ایمیل
رمز عبور
مرا به خاطر بسپار
با توجه به افزایش آزار و اذیتهای سایبری نسبت به کودکان و نوجوانان، بهویژه دختران، شبکههای اجتماعی بزرگ در تلاشاند تا جلوی این سوءاستفادهها را بگیرند یا حداقل میزان آن را کاهش دهند.
بر اساس گزارشی از «جامعه ملی حمایت از کودکان در برابر خشونت» NSPC که در انگلستان و مناطق تحت پوشش آن فعالیت میکند، مؤسسه Childline بین آوریل ۲۰۱۴ و مارس ۲۰۱۵ حدود ۳۵ هزار مشاوره برای کمک به کودکان و نوجوانانی که با مشکلات عزت نفس مواجه بودند، ارائه داده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که سه عامل اصلی در بروز احساس خودکمبینی در کودکان شامل آزار و اذیت سایبری، تأثیر رسانهها و تمایل به تقلید از چهرههای مشهور است.
بسیاری از سکوهای اجتماعی در تلاشاند تا امنیت ارتباطات و اطلاعات خود را افزایش دهند و باید مورد توجه قرار گیرند که این شبکهها در محتوای ارائه شده و فضایی که برای کاربران فراهم میکنند، نقش بسزایی دارند.
پژوهشگران تأکید میکنند که شبکههای اجتماعی باید به جای اقدامات محدود، از فناوریهای ردیابی برای شناسایی و گزارش موارد سوءاستفاده از کودکان و نوجوانان استفاده کنند. طبق قوانین این شبکهها، افراد زیر ۱۳ سال اجازه ورود و ثبتنام ندارند، اما آمارها نشان میدهد که نیمی از کودکان ۱۱ تا ۱۲ساله در اروپا از این شبکهها استفاده میکنند.
برخی از شبکههای اجتماعی از گزارشهایی که از کاربران دریافت میکنند، برای کنترل محتوای خود استفاده میکنند و ادعا دارند که در زمینه دریافت و بررسی این گزارشها پیشرفتهایی داشتهاند. بااینحال، اطلاعات دقیقی درباره تعداد مشکلات گزارش شده و موارد حلوفصل شده وجود ندارد.
بعضی از این شبکهها، مانند Twitter، فرایند گزارش و اعلام آزار و اذیتهای اینترنتی را سادهتر کردهاند و تغییراتی در عملکرد خود ایجاد کردهاند تا به طور مؤثرتری به موارد گزارش شده پاسخ دهند. مسئولان Twitter اعلام کردهاند که بر اساس شدت سوءاستفاده، اقداماتی مانند حذف پیامها یا مسدودکردن دائمی حسابهای متخلف انجام میدهند.
اما در مورد Twitter و دیگر شبکهها، اطلاعات دقیقی درباره تأثیر اقدامات انجام شده بر روی گزارشها و راهکارها وجود ندارد. در سالهای اخیر، Twitter مرکزی برای حفظ امنیت شخصی راهاندازی کرده است که کاربرها میتوانند در آن بدون نگرانی از مشکلات فضای مجازی حضور داشته باشند.
Snapchat نیز بهعنوان یک شبکه اجتماعی دیگر، اقداماتی برای مقابله با مشکلات فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان انجام داده است. این شبکه به نوجوانان توصیه میکند که مطالب و فایلهای آسیبرسان را ارسال نکنند و در صورت مواجهه با چنین مواردی، آنها را مسدود و گزارش کنند.
باوجود تلاشهای صورتگرفته، بر اساس آمار NSPCC، ۶۴ درصد از نوجوانان معتقدند که Snapchat امنیت کافی ندارد.
Instagram که از سال ۲۰۱۲ به Facebook تعلق دارد، راهنماییها و توصیههایی برای والدین نوجوانان ارائه میدهد و سؤالاتی مانند «چه افرادی عکسهای فرزندم را میبینند؟» را مطرح میکند. اگرچه کاربران باید حداقل ۱۳ساله باشند، اما کودکان و نوجوانان میتوانند با واردکردن سن غیرواقعی وارد این شبکه شوند. Instagram همچنین فرمی برای گزارش موارد آزاررسانی و سوءاستفاده از نوجوانان فراهم کرده است که شامل مواردی مانند جعل هویت نیز میشود.
پایگاه خبری پیام خانواده
گفتگوی جهانبانو با بانوان حاضر در مسیر مشایه
آشنایی با اولین موکب بین المللی زنانه
جملات کوتاه برای تشکر از بانوان خادم عراقی
چند توصیه برای مادران جهت در پیادهروی اربعین
به پاس ۱۰۰۰ روز خدمت
جریان مقاومت، جریانی است که باید همچنان خون تازه در آن دمیده شود
سختترین و سوزناکترین درد بشر، درد فراق است
مردم خوب میدانند چه کسی خدمتگزارشان است
یادبود بانوان آمل برای شهید رئیسی و شهدای خدمت