آرزوهای به باد رفته کیمیا

کیمیا علیزاده در برابر ناهید کیانی شکست خورد. وی که روزگاری به عنوان نخستین مدال آور زن ایرانی در المپیک مطرح بود، پس از اتفاقات فراوان زیر پرچم بلغارستان در مسابقات حاضر شد.

در روزهای گذشته در المپیک پاریس، کیمیا علیزاده در برابر ناهید کیانی شکست خورد. وی که روزگاری به عنوان نخستین مدال آور زن ایرانی در المپیک مطرح بود، پس از اتفاقات فراوان زیر پرچم بلغارستان در مسابقات حاضر شد. برخی پس از باخت کیمیا گفتند که از وضعیت او ناراحت هستند و او باید به کشور بازگردد. اما حداقل افرادی که با دنیای ورزش سر و کار دارند، می دانند که علیزاده همیشه مورد توجه مسئولان بوده است و خودش‌ به امکاناتی که در ایران برایش فراهم بود پشت پا زد.

المپیک در نوع خود اتفاقات جالبی داشت. تقابل ورزشکاران ایرانی یکی در کشتی مردان و دیگری در تکواندو زنان در این دوره از مسابقات المپیک مورد توجه قرار گرفته است.

در هر دو این مسابقات ورزشکاری که زیر پرچم کشورمان به رقابت پرداخت، پیروز شد. هر چند هر دو این موارد برای مردم خوشایند نبود و شاهد مبارزات دراماتیکی بودیم با این وجود این مسابقات نکات ویژه ای را به ما یادآوری می‌کند.

کشتی گیر ایرانی که زیر پرچم آذربایجان اخرین کشتی اش را انجام داد، زمین کشتی را بوسید و با بدرقه حریف ایرانی خود و مسئولین کادر فنی کشورمان از دنیای ورزش خداحافظی کرد.

در تکواندو زنان کیمیا علیزاده از ناهید کیانی شکست خورد. وی که روزگاری به عنوان نخستین مدال آور زن ایرانی در المپیک مطرح بود، پس از اتفاقات فراوان زیر پرچم بلغارستان در مسابقات حاضر شد. برخی پس از باخت وی گفتند که از وضعیت او ناراحت هستند و او باید به کشور بازگردد. اما حداقل افرادی که با دنیای ورزش سر و کار دارند، می دانند که کیمیا علیزاده همیشه مورد توجه مسئولان بوده است و خودش‌ به امکاناتی که در ایران برایش فراهم بود پشت پا زد.

درواقع اگر کشتی گیر مرد ایرانی که در المپیک با کشتی خداحافظی کرد، برای کسب درآمد این کار را کرده باشد، وضعیت علیزاده که با چند نفر از مسئولان کشور دیدار می کرد بسیار متفاوت است.

با این وجود او ابتدا به هلند رفت که در آنجا از او استقبال نشد تا مجبور شود در المپیک ریودوژانیرو در تیم پناهندگان بدون هیچ کشوری در مسابقات حاضر شود. پس از ان به بلغارستان پناهنده شد که یک کشور سطح بالای اروپایی محسوب نمی‌شود. از نظر حرفه ای نیز علیزاده نه تنها رشد نکرده بلکه أفت نیز داشته است و هم تیمی سابق او که حریف او نیز شد، حالا در فینال در حال تاریخ سازی است.

با این وجود به نظر می رسد ورزشکارانی مانند علیزاده در خوش بینانه ترین حالت، تحت تاثیر توجهات بیش از حد قرار گرفته و شاید فریب تصویر شیک کشورهای غربی را خوردند. هر چه که هست با حواشی که پس از باخت او ایجاد شد و ناراحتی برخی افراد که بازگشت وی به کشور را مطالبه کردند، مشخص است امثال علیزاده به سراب غرب برخورده اند. حالا بسیاری که با رویای یک زندگی مطلوب در کشورهای غربی وطن خود را تخریب کردند، سرشان به سنگ خورده و دوست دارند به کشورشان بازگردند. غرب اگرچه تلاش می‌کند تا با ورزشکاران ایرانی به کشورمان ضربه بزند با این وجود هیچگاه از این افراد برای حضور در یک کشور درجه یک استقبال نکرده است و تنها پس از بازی دادن و رسیدن به اهدافش مثل مهره سوخته با آن‌ها رفتار می کند.

ایران در آینده نیز ورزشکاران زن توانمند دیگری در رشته های مربوط به زنان خواهد داشت. مبینا نعمت زاده از جمله دخترانی است که حالا با مدال برنز المپیک نشان داده است که آینده‌ای درخشان دارد. اما یک موضوع برای همه با این روایت های تاریخی ثابت شد و آن اینکه هیچ کجا خاک وطن نمی شود!

 زنان ایران