۱ فوریه؛ روز جهانی حجاب

قرن هاست که زنان به دلیل پوشش مذهبی، فرهنگی و اجتماعی که دارند از انواع تبعیض ها رنج می برند. در عصر حاضر با افزایش شناخت مردم نسبت به اسلام، «حجاب» از یک عمل دینی تنها به یک عمل مذهبی، فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده است. زنانی در اقصی نقاط دنیا از هر نژاد و […]

روز جهانی حجاب

قرن هاست که زنان به دلیل پوشش مذهبی، فرهنگی و اجتماعی که دارند از انواع تبعیض ها رنج می برند. در عصر حاضر با افزایش شناخت مردم نسبت به اسلام، «حجاب» از یک عمل دینی تنها به یک عمل مذهبی، فرهنگی و اجتماعی تبدیل شده است. زنانی در اقصی نقاط دنیا از هر نژاد و ملیتی وجود دارند که برای حفظ جایگاه اجتماعی خود با حجاب وارد جامعه می شوند.

جدا از اسلام، مسيحيت، يهوديت و دیگر اديان الهي پوشش ويژه اي را براي زنان و مردان در نظر گرفته اند؛ با این وجود همه هجمه‌های رسانه‌ای برای موضوع «حجاب» همواره متوجه «اسلام» بوده است. اگر یک زن مسلمان عمل به فرایض دین خود؛ مثل رعایت حجاب در موقعیت هایی که در اسلام به او سفارش شده است، مادر خوب و همسر خوب بودن را و در عین حال فعال بودن در جامعه خود را برگزیند،  هر روز که خانه اش را ترک می کند موج عظیمی از اسلام هراسی و انزجار نسبت به دین از سوی اطرافیان را تجربه خواهد کرد.

 آن مقدار انزجاری که نسبت به حجاب می بینیم، کمتر نسبت به سایر اعمال فرهنگی- مذهبی می بینیم. در اروپای شرقی یا غربی و در ایالات متحده آمریکا، تعداد زنان مسلمانی که به دلیل لباس پوشیدنشان مورد آزار، اذیت، حمله و یا حتی تیراندازی قرار می‌گیرند، با گذشت زمان افزایش پیدا کرده است. علاوه بر این، در بیشتر این  موارد مهاجم یا متجاوز همیشه عاری از هرگونه اتهام جنایی است، زیرا از نظر آنها مجرمان واقعی در اینجا زنان مسلمانی هستند که شیوه ی لباس پوشیدنشان  باب میل قدرتمندان نیست. گویی زنان مسلمان همیشه محکوم اند، چرا که سیاست جهان (نه مردم) نمی تواند ایدئولوژی پشت “حجاب” را تحمل کند و آن را تهدیدی برای منافع خود می داند.

در طول چند دهه اخیر فعالیت های بسیاری، توسط مراکز مختلف اسلامی در سراسر جهان انجام شده است. هدف فعالیت ها و برنامه ها، برای تبلیغ ماهیت واقعی حجاب در اسلام و خنثی کردن همه تبلیغات رسانه ای علیه «حجاب» است. روز جهانی حجاب یک رویداد سالانه است که توسط خانم نظما خان در سال ۲۰۱۳ شروع  شد و در اول فوریه هر سال در ۱۴۰ کشور جهان برگزار می شود. هدف اعلام شده در ارتباط با این مناسبت این است که زنان از هر ادیان و پیشینه ای تشویق شوند تا یک روز حجاب داشته باشند و آن را تجربه کنند و در مورد چرایی حجاب آموزش دیده و در زمینه گسترش این نوع پوشش آگاهی پیدا کنند.

برخی از کارشناسان و افراد صاحب نظر علت انتخاب تاریخ «اول فوریه» برای روز «حجاب» را بازگشت آیت‌الله روح‌الله خمینی به ایران می‌دانند که به دنبال آن، حجاب در ایران و سایر جوامع گسترش یافت.

نظما دقیقاً می داند که در مورد چه چیزی صحبت می کند. این فعال اجتماعی در سن یازده سالگی از بنگلادش به ایالات متحده آمد و در آنجا خود را تنها محجبه ی مقطع راهنمایی دید. او تجربه خود را به عنوان یک تجربه دشوار همیشه به یاد می آورد. او می گوید: «در برانکس، در نیویورک بزرگ شدم و به دلیل حجابم تبعیض های زیادی را تجربه کردم. در دوران راهنمایی، به من برچسب های «بتمن» یا «نینجا» می زدند. وقتی بعد از حادثه ی ۱۱ سپتامبر وارد دانشگاه شدم، اسامه بن لادن یا تروریست نامیده میشدم. خیلی بد بود. من فکر کردم تنها راه برای پایان دادن به تبعیض این است که از خواهران و همکارانمان بخواهیم خودشان یکبار حجاب را تجربه کنند.»

خوشبختانه در ۱ فوریه ۲۰۱۳ او موفق به راه اندازی این کمپین شد و از آن زمان تا کنون رویدادهای مختلفی را در کشورهای آلبانی، آمریکا، آرژانتین، استرالیا، بنگلادش، بوسنی و هرزگوین، کانادا، مصر، انگلیس، اتیوپی، غنا، گینه، هند، اندونزی، عراق، ایرلند، موریتانی، نیجریه، پاکستان، فلسطین، پاراگوئه، فیلیپین، سیرالئون، اسپانیا، بریتانیا و زامبیا برگزار می کند.