یک مقام مسئول در بهزیستی اعلام کرد: کاهش ۲۸ درصدی خشونت علیه زنان در استان خراسان رضوی

به گزارش جهان بانو، حیات خالی از هر نوع خشونت حق مسلم هر فردی است، اما در برخی از خانواده‌ها خشونت‌های متعددی علیه کودکان، زنان و حتی سالمندان اعمال می شود. متاسفانه باید گفت که آمار این خشونت ها در حال افزایش است و این رفتارهای نا به هنجار از ضعیف بودن قوانین حمایت‌کننده و در […]

کاهش ۲۸ درصدی خشونت علیه زنان در استان خراسان رضوی

به گزارش جهان بانو، حیات خالی از هر نوع خشونت حق مسلم هر فردی است، اما در برخی از خانواده‌ها خشونت‌های متعددی علیه کودکان، زنان و حتی سالمندان اعمال می شود. متاسفانه باید گفت که آمار این خشونت ها در حال افزایش است و این رفتارهای نا به هنجار از ضعیف بودن قوانین حمایت‌کننده و در برخی از موارد عدم وجود آن ها، اختلالات شخصیتی فرد، وضعیت نا به سامان اجتماعی و اقتصادی، ضعف مهارت‌های اجتماعی و سطح پایین تحصیلات نشئت می گیرد.

مسعود فیروزی، مدیرکل بهزیستی استان خراسان ‌رضوی به کاهش خشونت در میان خانواده‌های خراسانی اشاره کرد و اظهار داشت: امسال در شش ماهه نخست آمار بانوانی که به سیستم اورژانس اجتماعی و بهزیستی مراجعه کرده اند با روندی کاهش مواجه بوده است. علی رغم اینکه این آمار تنها شامل سیستم اورژانس اجتماعی و بهزیستی است، اما می‌تواند نشان‌دهنده این موضوع باشد که خشونت علیه بانوان در حال کاهش پیدا کردن است. در سال ۹۹ با افزایش ۲۸ درصدی خشونت علیه بانوان مواجه بوده ایم، اما در شش ماهه سال جاری در مقایسه با ۶ ماه اول سال ۹۹ این معضل کاهش قابل مشاهده ای داشته است.

وی دگرگونی های اجتماعی، اقتصادی و عوامل محیطی، به‌‌ خصوص شیوع کووید_۱۹ را از عوامل تاثیرگذار در افزایش خشونت‌ها عنوان کرد و افزود: کودکان و بانوان در زمره گروه های آسیب‌پذیر قرار می گیرند. هنگامی که بیماری کرونا شیوع پیدا کرد، این خشونت‌ها افزایش یافت و دلیل این امر نیز این موضوع بود که ما با تعاملات اجتماعی نامناسب رو  به رو بودیم. در حال حاضر موج کرونا روند کاهشی به خود گرفته است و مردم نیز مسائل اجتماعی را کنترل می کنند. به همین دلایل است که ما با کاهش آمار خشونت ها مواجه بوده ایم.

فیروزی خاطر نشان کرد: با وجود اینکه در سال ۹۹ خشونت علیه بانوان افزایش ۲۸ درصد افزایش داشت، در مقایسه با سال گذشته در ۶ ماهه نخست امسال این آمارها به طور تقریبی در حال کاهش است. قابل توجه است که در این زمینه هم اکنون ما در حال نزدیک شدن به آمار سال ۹۸ هستیم. بر اساس آمارها در سال ۹۸ خشونت علیه بانوان ۲۸ درصد کاهش داشته است.

مدیرکل بهزیستی خراسان‌ رضوی تصریح کرد: از اقدامات این اداره کل برگزاری برنامه‌های آگاه‌سازی و آموزشی به منظور کنترل خشونت بوده است. به همین منظور گروه‌های هدف مورد شناسایی قرار می‌گیرند و آموزش های لازم روی این افراد متمرکز می‌شود تا آن ها نسبت به مسائل اجتماعی آگاهی پیدا کنند و این توانایی را داشته باشند تا مشکلاتی را که با آن دست و پنجه نرم می کنند، آگاهانه  کنترل و برطرف کنند.

در ارتباط با این موضوع نسیم بوستانی، کارشناس مسائل اجتماعی بیان کرد که بالاترین افزایش آمارها در میان انواع خشونت‌های خانگی، بعد از کودک‌آزاری مربوط به همسرآزاری است. این آمار در مقایسه با نیمه نخست سال گذشته ۱۷ درصد افزایش یافته است. همچنین سالمندآزاری و والدین‌آزاری نیز از انواع خشونت‌های خانگی هستند که با رشد ۸ دهم درصدی و افزایش ۶ دهم درصدی در این زمینه ها مواجه بوده ایم. معلول‌آزاری نیز از مواردی بوده است که متاسفانه ۷ دهم درصد افزایش داشته است.

بوستانی تصریح کرد: ما انواع خشونت را محکوم می‌کنیم و برای معرفی عوامل این خشونت‌ها به دستگاه قضایی به وسیله گزارش‌های مددکاری محکم و قابل اطمینان اقدام می‌کنیم. با وجود همه این ها نمی توان این واقعیت را انکار کرد که فعالیت های فرهنگی و آموزش‌های گسترده‌تری در ارتباط با این موضوع باید انجام شود تا برخورد خشونت‌آمیز از میان خانواده‌ها برچیده شود.

منبع: تسنیم