یک متخصص زنان و زایمان اعلام کرد: مهمترین آسیب بارداری دیرهنگام، ابتلا به سرطان است

به گزارش جهان بانو نسترن زمانی، متخصص زنان و زایمان بیان کرد: مادر شدن در تثبیت سلامت بانوان نقش بسیار مهمی دارد و گاهی اوقات  اهمیت آن به اندازه موقعیت اقتصادی و اجتماعی افراد است. این متخصص زنان و زایمان یکی از مهم‌ترین عوامل نازایی در بانوان را دیر بچه‌دار شدن بر اثر ازدواج‌های دیرهنگام و […]

یک متخصص زنان و زایمان اعلام کرد: مهمترین آسیب بارداری دیرهنگام، ابتلا به سرطان است

به گزارش جهان بانو نسترن زمانی، متخصص زنان و زایمان بیان کرد: مادر شدن در تثبیت سلامت بانوان نقش بسیار مهمی دارد و گاهی اوقات  اهمیت آن به اندازه موقعیت اقتصادی و اجتماعی افراد است.

این متخصص زنان و زایمان یکی از مهم‌ترین عوامل نازایی در بانوان را دیر بچه‌دار شدن بر اثر ازدواج‌های دیرهنگام و تاخیر در بارداری دانست و عنوان کرد: ممکن است که ارتباط میان دیر فرزنددار شدن و نازایی به این صورت باشد که فرد مبتلا به بیماری‌هایی مانند عفونت‌های رحمی و لگنی باشد و با بالا رفتن سن این اختلالات پیشرفت کند. با این وجود زمانی که سن مادر کم باشد، بیماری هم خفیف‌تر بروز می کند.

وی تصریح کرد: ممکن است که باردار نشدن زمینه ابتلا به تعدادی از سرطان‌ها را در بانوان افزایش دهد و مهم‌ترین نوع آن نیز سرطان سینه است. احتمال ابتلا به این بیماری در بانوانی که هرگز زایمان نکرده‌اند و یا نازا هستند در مقایسه با بانوانی که چندین مرتبه اقدام به زایمان کرده اند، بیشتر است.

زمانی خاطر نشان کرد: بانوانی که نخستین زایمانشان را پس از ۳۵ سالگی انجام می دهند یا بانوانی که اصلا فرزنددار نشده اند، بیشتر در معرض خطر سرطان سینه قرار دارند و دلیل آن هم این مسئله است که در هنگام بارداری یکسری از فرمول‌ها در سطح بدن کاهش پیدا می‌کند و تغییراتی نیز در بافت پستان به وجود می‌آید که باعث ایجاد مقاومت نسبت به سرطان خواهد شد.

این متخصص زنان و زایمان به بعد عاطفی و روانی و ویژگی‌های مثبت فرزنددار شدن اشاره کرد و افزود: فرزنددار شدن برای زوجین می‌تواند برخی اثرات را به دنبال داشته باشد که از میان آن ها می توان به افزایش امید به زندگی، احساس جوانی و شادابی و نشاط، افزایش احساس قدرت و اعتماد به نفس، احساس علاقه به زندگی مشترک و هدفمند شدن زندگی اشاره کرد.

وی  تاکید کرد: همچنین فرزنددار شدن می‌تواند باعث بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه شود و پویایی اجتماعی را هم می توان به عنوان یکی از اثرات فرزنددار شدن برشمرد.

زمانی در ادامه گفت: هنگامی که فرد زیر ۳۵ سال سن داشته باشد و تصمیم به بارداری بگیرد بسیار خوب و حتی لازم است، به این دلیل که با باردار شدن مراقبت‌ها و توجه نسبت به خانم بیشتر می‌شود و در صورت ابتلای بانوان به یک بیماری پنهان، در طول دوران بارداری این مسئله مشخص خواهد شد.

منبع: شبکه اطلاع رسانی راه دانا