روایتی زنانه از بحران اوکراین؛

یک زن فعال اجتماعی در اوکراین از اولین تجربه ی خود از زندگی در جنگ می گوید

به گزارش جهان بانو، ۹۰ درصد از خشونت های جنسیتی در اوکراین خشونت علیه زنان است که همیشه بوده و همچنان خواهد بود. درگیری ها و بی ثباتی  های سیاسی تأثیر مخرب و قابل توجهی بر برابری جنسیتی و وضعیت زنان در این کشور داشته است، در حالی که تهاجم روسیه به اوکراین ادامه دارد، […]

یک زن فعال اجتماعی در اوکراین از اولین تجربه ی خود از زندگی در جنگ می گوید

به گزارش جهان بانو، ۹۰ درصد از خشونت های جنسیتی در اوکراین خشونت علیه زنان است که همیشه بوده و همچنان خواهد بود. درگیری ها و بی ثباتی  های سیاسی تأثیر مخرب و قابل توجهی بر برابری جنسیتی و وضعیت زنان در این کشور داشته است، در حالی که تهاجم روسیه به اوکراین ادامه دارد، یک زن از تجربه ی خود از حضور در یک منطقه جنگی صحبت می کند.

لسیا یاروشنکو به CTV News گفت که در حال حاضر به همراه دو فرزندش در زیرزمین یک استودیوی ضبط صدا پناه گرفته است. او گفت وقتی حملات برای اولین بار شروع شد، همانطور که به آنها گفته شده بود در خانه ماندند، اما تصمیم گرفتند که در زیرزمین محل سکونتشان که امن تر است بمانند. یاروشنکو گفت: “ساختمان من سرپناه مناسب ندارد. اما به نظر می رسد تا حد امکان امنیت لازم را تامین کند.”

یاروشنکو اضافه کرد پناهگاهی که آنها در حال حاضر در آن اقامت دارند، از آنها در برابر بمباران در منطقه محافظت نمی کند، اما در صورت شلیک موشک یا گلوله در خیابان ها از آنها محافظت می کند و خاطرنشان کرد که این پناهگاه از یک آپارتمان با پنجره ایمن تر است.

پناهگاه شان لوله ی آب رسانی نداشته و آنها غذای محدودی با خود دارند. یاروشکنکو گفت که آنها مقداری سوپ که در خانه درست کرده بودند و مقداری تنقلات با خود به همراه خود آورده اند. این را هم افزود که بعد از آغاز این بحران کمتر دچار گرسنگی می شوند.

او گفت که مردم در اوکراین ماه ها احتمال وقوع این حمله را می دادند و خاطرنشان کرد که این اولین بار در زندگی او است که چنین چیزی در نزدیکی خانه او اتفاق می افتد. “ما صدای انفجار و آژیر را شنیده ایم و خیلی ترسناک بود.”

او و خانواده‌اش سعی کردند صبح روز جمعه پناهگاه را ترک کنند، اما زمانی که دوباره صدای آژیر خطر را برای یک روز دیگر در منطقه شنیدند، برای پناه گرفتن بازگشتند. “من صدای آژیر، انفجار و تیراندازی را شنیده ام.” یاروشکنکو گفت که به خاطر همه این اتفاقات که افتاده است، فروشگاه ها بسته شده اند، سوخت پمپ بنزین ها از بنزین تمام شده و خیابان ها خالی از سکنه است.

با این حال او گفت که اوکراینی ها برای جنگ آماده می شوند و بسیاری از ساکنان به نیروهای دفاعی محلی می پیوندند. بسیاری از مردم اسلحه دارند، زیرا ما گروه هایی از نیروهای دفاعی محلی و کشوری داریم و صف های طولانی برای ثبت نام از افرادی که می خواهند از کیف دفاع کنند و غیرنظامی هستند. او گفت که زنان و افراد ارشد را دیده است که به نیروها پیوسته اند. وی اضافه کرد که حتی شوهرش هم برای مبارزه به این نیرو ها ملحق شده است.

“زمانی که شوهرم می خواست به این نیروها بپیوندد، من با این مسئله مشکل داشتم… من معتقدم که هر کس باید هر کاری را که می تواند در محل خود انجام دهد.”