گیاهان موثر در تسکین عوارض ناشی از یائسگی

به گزارش جهان بانو، استفاده از بعضی گیاهان می‌تواند در تسکین بسیاری از عوارض یائسگی اثرگذار باشد. یکی از این گیاهان، کوهوش سیاه است. این گیاه از مواد حاوی استروژن برخوردار است و ناراحتی‌های نشئت گرفته از دوران یائسگی به ویژه گُرگرفتگی را با کاهش رو به رو می کند. همچنین استفاده از گیاه شیرین بیان که […]

گیاهان موثر در تسکین عوارض ناشی از یائسگی

به گزارش جهان بانو، استفاده از بعضی گیاهان می‌تواند در تسکین بسیاری از عوارض یائسگی اثرگذار باشد. یکی از این گیاهان، کوهوش سیاه است. این گیاه از مواد حاوی استروژن برخوردار است و ناراحتی‌های نشئت گرفته از دوران یائسگی به ویژه گُرگرفتگی را با کاهش رو به رو می کند.

همچنین استفاده از گیاه شیرین بیان که دارای ترکیبات استروژن طبیعی است هم در رفع عوارض یائسگی موثر است. استفاده از گیاهان دیگری مانند یونجه، ساقه کرفس، آقطی سیاه، رازیانه، گل ساعتی و انار وحشی که همگی آن ها از استروژن‌های گیاهی برخوردار هستند، می‌تواند در تسکین ناراحتی های یائسگی تاثیرگذار باشد.

روابط عمومی پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی گزارش داده است که پژوهشگران وزارت کشاورزی آمریکا در پژوهش های خود متوجه این مطلب شده اند که مصرف ۳ میلی‌گرم عنصر بور (موجود در گیاهانی مانند توت فرنگی) می‌تواند میزان استروژن در گردش خون را تا دو برابر افزایش دهد و به بانوان یائسه توصیه کرده اند که در رژیم غذایی خود از غذاهای سرشار از این ماده استفاده کنند. 

متخصصان این حوزه گیاه پنچ انگشت را نیز به عنوان متعادل‌کننده هورمون‌های جنسی تأیید کرده و مصرف این گیاه را در دوران تغییرات یائسگی مفید دانسته اند. از دیگر گیاهان مفید برای کاهش و تسکین عوارض یائسگی، شبدر قرمز است که از ۱ تا ۲.۵ درصد ایزوفلاون برخوردار است. ایزوفلاون‌ها (Isoflavones) مواد گیاهی هستند که ساختار شیمیایی شبیه به استروژن انسان دارند و در بدن انسان همچون استروژن‌ عمل می‌کنند.

منبع: ایسنا