گلایه معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه بانوان از سهم اندک مدیریت زنان در استان قم

به گزارش جهان بانو معصومه ظهیری، معاون فرهنگی و تبلیغی مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران در نشستی با حضور انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور که در تالار بیداری جامعةالزهرا(س) برگزار شد، بیان کرد: آیا تا به امروز قانون‌گذاری، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌هایی که پیوسته در دولت‌های مختلف تغییر می‌کند، توانسته است تا […]

گلایه معاون فرهنگی و تبلیغی حوزه علمیه بانوان از سهم اندک مدیریت زنان در استان قم

به گزارش جهان بانو معصومه ظهیری، معاون فرهنگی و تبلیغی مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران در نشستی با حضور انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور که در تالار بیداری جامعةالزهرا(س) برگزار شد، بیان کرد: آیا تا به امروز قانون‌گذاری، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌هایی که پیوسته در دولت‌های مختلف تغییر می‌کند، توانسته است تا به نیازهای نیمی از پیکره جامعه یعنی بانوان پاسخ دهد یا خیر؟ امروزه مواردی همچون عدم بهره‌برداری از قوانین مصوب پیش رو، خشونت‌های خانگی و نادیده گرفتن بانوان را در جامعه مشاهده می کنیم.

ظهیری با بیان اینکه در عرصه اجتماعی چشم‌انداز روشنی برای بانوان نداریم که بتوانیم با تکیه بر آن با سنت‌های نابه‌جا مقابله کنیم، اضافه کرد: بانوان در فرهنگ عمومی به جایگاه حقیقی خود دست نیافته اند و از آنان استفاده ابزاری می‌شود. زنان در رسانه‌ها الگویی کلیشه‌ای هستند و ما نیز به معرفی بانوان مدیر، نوآور، الگو و اسطوره ای خویش نپرداخته ایم.

وی خاطر نشان کرد: اکنون زمان آن فرا رسیده است تا از نگاه تحقیرگرایی و رسوبات فکری گذشته عبور کنیم. اعتبارات و زیرساخت‌های جذب بودجه فراهم شده است، اما به علت رسوبات فرهنگی نیازمند پیوست فرهنگی نیز هستیم. متاسفانه سهم مدیریت بانوان در استان قم بسیار پایین است و در تفریحات سالم و اوقات فراغت دختران نوجوان هم دچار کمبود هستیم.

نرجس نیازمند، عضو شورای اسلامی شهر قم نیز در این نشست اظهار کرد: دین مبین اسلام برای بانوان جایگاه ویژه‌ای قائل است. در این عرصه تلاش‌های بسیاری برای ارتقاء جایگاه بانوان صورت گرفته است و با این وجود هنوز هم شاهد جایگاه مطلوب بانوان نیستیم و هویت اسلامی زنان به رسمیت شناخته نشده است.

نیازمند با اشاره به این مسئله که برخی از مشاغل با شأن بانوان تناسبی ندارد، افزود: لازم است که رویکرد جامعه‌نگر داشته باشیم. کرامت و منزلت زن باید نهادینه شود، چرا که سرمایه‌گذاری روی زن و مادر سبب استواری و تحکیم بنیان خانواده خواهد شد.

عضو شورای اسلامی شهر قم تاکید کرد: ما نیازمند به بازنگری در سیاست‌های حوزه بانوان هستیم. کمیته بانوان و خانواده را پس از ۲۲ سال در شورای شهر قم تشکیل داده ایم. بعضی از خانواده‌ها قادر به تامین نیازهای اولیه خود نیستند و به همین علت است که بانوان در مشاغل غیرمتناسب با شأن خود مشغول به فعالیت می شوند.

وی گفت: در شهر قم فضای ورزشی ویژه برای بانوان وجود ندارد و این در حالی است که سلامت و نشاط بانوان، سلامت خانواده را به دنبال خواهد داشت. حوزه علمیه بانوان قم و اثرگذاری بانوان نتوانسته است جایگاه خود را در مدیریت کلان کشور به دست آورد، دفتر راهبردی تشکیل شود و این بانوان فرهیخته در این شورای راهبردی به‌صورت عملی و کاربردی مورد بررسی قرار گیرند.

منبع: ایکنا