گزارشی که سبب شد تا معاون زنان ریاست جمهوری راهی لرستان شود/بازتاب های گزارش خبرگزاری تسنیم در ارتباط با زنان کار شهرستان دلفان

به گزارش جهان بانو، شرایط دشوار زندگی های امروزی و شهرنشینی سبب شده است که بانوان پا به پای مردان برای کسب درآمد، گذران زندگی و تامین نیازهای اساسی خانواده در مشاغل گوناگون به فعالیت بپردازند. اگرچه که بانوان تونایی خود را در مدیریت مشاغل کلیدی و حساس به خوبی اثبات کرده‌اند و با وجود اینکه در […]

گزارشی که سبب شد تا معاون زنان ریاست جمهوری راهی لرستان شود/بازتاب های گزارش خبرگزاری تسنیم در ارتباط با زنان کار شهرستان دلفان

به گزارش جهان بانو، شرایط دشوار زندگی های امروزی و شهرنشینی سبب شده است که بانوان پا به پای مردان برای کسب درآمد، گذران زندگی و تامین نیازهای اساسی خانواده در مشاغل گوناگون به فعالیت بپردازند.

اگرچه که بانوان تونایی خود را در مدیریت مشاغل کلیدی و حساس به خوبی اثبات کرده‌اند و با وجود اینکه در برخی موارد در جامعه بیشتر از مردان حرف‌هایی برای گفتن دارند، اما گاهی بعضی از آن ها به دلیل مشکلات اقتصادی و شرایط اضطراری که با آن مواجه هستند و یا به دلیل برخوردار نبودن از سرپرست مجبور به فعالیت در مشاغلی می‌شوند که ممکن است با روح لطیف زن و شرایط جسمی او آنچنان که باید سازگاری نداشته باشد.

اما شرایطی که در شهرستان دلفان وجود دارد، تا حدودی پیچیده‌تر است. صنایع بزرگ و پایدار و یا مشاغلی که زنان بتوانند با خاطری آسوه در آنها به کار و تامین معیشت خانواده مشغول شوند، در این شهرستان وجود ندارد و همین موضوع سبب شده است تا بعضی از زنان در اقدامی تلخ و البته ناراحت کننده در میادین دلفان کارگری کنند.

این مسئله موجب شد تا خبرگزاری تسنیم در گزارشی با عنوانروایتی عجیب از زنان کار در شهر نورآباد؛ زنانی که کارگر میدانی شدند + فیلمدر ۱۶ آبان ماه به این موضوع اشاره کند. این رسانه توجه ویژه مسئولین به رفع مشکل زنان کار این شهرستان را خواستار شد.

انتشار این گزارش  بازتاب‌های گسترده‌ای‌ را در استان لرستان به دنبال داشت. حجت‌الاسلام والمسلمین شاهرخی، نماینده ولی فقیه در این استان در ارتباط با این موضوع اظهار کرد: کار فضیلت و ارزشمند است اما اینکه در استان ما زنان اینگونه در جست و جوی کار باشند، شایسته نیست. به همین دلیل با مسئولان کمیته امداد گفت‌وگو کردیم و این نکته را گوشزد کردیم که باید تدابیری اندیشیده شود تا ضمن حفظ کرامت بانوان، مشکلات معیشتی آن ها به صورت پایدار و دائمی برطرف شود.

مسئولان بی‌تفاوت از دیدن تصاویرزنان کار باید خجالت بکشند

همچنین یحیی ابراهیمی، نماینده مردم سلسله و دلفان  درمجلس شورای اسلامی بیان کرد: مسئولان بی تفاوت باید خجالت بکشند از دیدن تصاویری از بانوان که با رنج به خاطر معاش زندگی خود تلاش می‌کنند و به راحتی جلساتی را برگزار می‌کنند اما هیچ اقدامی صورت نمی‌دهند.

ابراهیمی به چندین برابر بودن آمار ارائه شده بانوان کار اشاره کرد و افزود: این مشکل به دلیل ظلم‌هایی بوده که در ادوار گذشته در سطح دولت مردان به این شهرستان محروم شده است.

حجت‌الاسلام یوسف خانی، امام جمعه شهرستان دلفان نیز در واکنش به گزارش خبرگزاری تسنیم اظهار کرد: مقوله بانوان کار موضوعی بسیار گسترده است و از اهمیت بسیاری برخوردار است و لازم است تا جنبه‌های مختلف آن مورد بررسی قرار گیرد.

یوسف خانی خاطر نشان کرد: اکثر بانوان کار شهرستان دلفان، زنان بی سرپرست یا بدسرپرست هستند. این بانوان برای تامین نیازهای اساسی خانواده خود جز کار کردن چاره‌ای ندارند، بنابراین لازم است که عرصه فعالیت به گونه‌ای برای آن ها فراهم شود تا امنیت و آبروی آنان تامین باشد.

نورالدین درمنان، فرماندار شهرستان دلفان نیز در ارتباط با این موضوع گفت: وجه تمایز برخی از بانوان شهرستان نورآباد با زنان دیگر شهرها در این است که آن ها برای امرار معاش در شهرهای نزدیک، به تلاش و فعالیت در زمین‌های کشاورزی و برداشت محصول می‌پردازند.

درمنان اضافه کرد: جلسات متعددی به منظور شناسایی و ساماندهی این بانوان تشکیل شده است. ما با همکاری اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امور بانوان، بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره) و جهاد کشاورزی اقدام به شناسایی این زنان کرده ایم.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در پی این گزارش برای پیگیری راهی دلفان شد

این گزارش که در آبان ماه منتشر شده بود، موجب شد تا مسئولان کشوری نیز نسبت به این مشکل واکنش نشان بدهند، تا جایی که انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهوردر اموربانوان و خانواده به منظور پیگیری ماجرا به طور مستقیم به شهرستان دلفان سفر کرد و در جلسه ویژه‌ای با حضور زنان کار از نزدیک در جریان مشکلات آنان قرارگرفت. وی سپس در جلسه شورای اداری استان لرستان که با حضور رئیس جمهور تشکیل شده بود، حضور پیدا کرد و در ارتباط با این موضوع گفت: باید تلاش کنیم تا چالش‌ها را تبدیل به فرصت کنیم. چالش‌هایی همچون بیکاری بر لرستان و شهرهایی مانند دلفان به شدت تاثیر گذاشته است، به گونه‌ای که متأسفانه شاهد حضور بانوانی هستیم که در میدان های شهرستان دلفان در جست و جوی کار هستند.

خزعلی اضافه کرد: با این بانوان صحبت کرده ام و کلیپ مربوط به کار در میدان آنان را که در خبرگزاری تسنیم منتشر شده بود، مشاهده کرده و بسیار متاثر شدم. حقیقتا ناراحت کننده و رنج آور است که بانوانی با ۸۰ سال سن و با این شکل و شمایل در جست و جوی کار باشند.

وی تصریح کرد: البته این موضوع که این بانوان حاضر نیستند به جز تکیه بر توان خویش چیزی را طلب کنند، باعث افتخار و غرور آفرین است، اما ما وظیفه داریم تا زمینه اشتغال عزتمندانه را برای آن ها فراهم کنیم.

منبع: تسنیم