کلاهگیس در برابر نامحرم چه حکمی دارد؟
استفاده از کلاهگیس بهعنوان پوشش در برابر نامحرم از منظر فقهی موضوعی حساس است. بر اساس آیه ۳۱ سوره نور، زنان مسلمان موظف به پوشاندن موی سر خود هستند. اگر کلاهگیس بهعنوان حجاب به کار رود و خود زینت محسوب شود، این امر با هدف اصلی حجاب در تضاد خواهد بود.
طبق نظرات مراجع تقلید، کلاهگیسهایی که شبیه موی طبیعی هستند، حکم موی واقعی را دارند و استفاده از آنها در برابر نامحرم جایز نیست. برخی از نظرات مراجع تقلید به شرح زیر است:
- آیتالله خامنهای: استفاده از کلاهگیس و موی مصنوعی بهعنوان حجاب کافی نیست و باید این موی مصنوعی پوشانده شود.
- آیتالله مکارم شیرازی: استفاده از کلاهگیس مجاز است، اما در برابر نامحرم جایز نبوده و نگاه به آن اشکال دارد.
- آیتالله سیستانی: کلاهگیس خود نوعی زینت است و باید در برابر نامحرم پوشانده شود.
- آیتالله نوری همدانی: استفاده از کلاهگیس در برابر نامحرم مشابه موی طبیعی است و اشکال دارد.
- آیتالله صافی گلپایگانی: نمایش کلاهگیس در برابر نامحرم جایز نیست.
بنابراین، استفاده از کلاهگیسهای مشابه موی طبیعی بهعنوان جایگزین حجاب شرعی در برابر نامحرم صحیح نبوده و حرام است. همچنین، برای خانمهایی که در فیلمها و سریالها از کلاهگیس استفاده میکنند، این عمل نیز حرام است.
در فقه اسلامی، اگر کلاهگیس بهگونهای باشد که ظاهری طبیعی و شبیه موی انسان داشته باشد، حکم موی طبیعی را پیدا کرده و نمایش آن در برابر نامحرم حرام است. اما اگر کلاهگیس از الیاف مصنوعی یا کاموا ساخته شود که هیچ جذابیت ظاهری نداشته باشد، برخی فقها این نوع کلاهگیس را مجاز دانستهاند.
در سریال یوسف پیامبر (ع)، کلاهگیسهای استفاده شده برای بازیگران زن از جنس کاموا و الیاف مصنوعی ضخیم بودند که هیچگونه جذابیت ظاهری نداشتند. در فقه آمده که اگر موی مصنوعی فاقد جذابیت و زیبایی باشد، حکم موی طبیعی را ندارد و نمایش آن اشکال شرعی ندارد.
در این سریال، بازیگران زن با حجابی مناسب برای آن دوران ظاهر شدند و از کلاهگیسهای کاموایی استفاده کردند که نه شباهت به موی طبیعی داشتند و نه جذاب بودند. این رویکرد باعث شد که استفاده از کلاهگیسها مشکلی از نظر حجاب شرعی ایجاد نکند.
یکی از شروط مجاز بودن کلاهگیسها، عدم شباهت به موی طبیعی است. کلاهگیسهای استفادهشده در این سریال هیچ شباهتی به موی واقعی نداشتند و صرفاً بهعنوان پوشش سادهای برای بازیگران به کار رفتند، بنابراین نمایش آنها از نظر شرعی بلامانع بود.
صد آنلاین
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0