به بهانه وفات حضرت ام البنین(س):

مادر عشق؛ روایتی از زندگی مادر چهار شیرمرد

«مادر عشق» روایت داستانی از زندگی حضرت ام البنین (س) است که با هدف آشنایی با زنان صدر اسلام و الگو برداری از زندگی آنان در مرداد ماه سال 1400 منتشر شد.

کتاب «مادر عشق» در ۱۱ فصل با توجه به منابع تاریخی به قلم عطیه‌سادات صالحیان با بیانی ساده و روان نگاشته شده است تا خواننده را با سیره عملی فاطمه بنت حزام بن خالد از قبیله بنی‌کلاب ملقب به ام­البنین آشنا کند. در هر فصل از کتاب به یک اتفاق تاریخی پرداخته شده است.

راوی کتاب دانای کل است؛ دانای کلی که به جناب ام‌البنین محدود است و هر جا را که ایشان حضور دارد، می‌بیند و برای مخاطب نقل می‌کند. نویسنده در نگارش این کتاب اطلاعات تاریخی را به ترتیب زمان وقوع از دریچه نگاه حضرت ام البنین(س) بیان کرده است. نقطه شروع این کتاب ورود فاطمه بنت حزام به خانه امام علی(ع) است و سپس به اتفاقات تاریخی مختلفی همچون جنگ صفین و قرآن به‌نیزه‌کردن دشمن، شهادت امام علی(ع)، امام حسن(ع)، حضرت عباس(ع) و برادران ایشان(عبدالله، جعفر و عثمان) می پردازد که در نهایت با رسیدن به روایت واقعه کربلا و شهادت امام حسین(ع) و وفات حضرت ام النبین کتاب به پایان می رسد.

خواب دیده بود ماه و سه ستاره از آسمان جدا شدند و بر دامنش نشستند. خوابی که تعبیرش تولد چهار شیرمرد بود که پدرشان، بزرگی از خاندان نبوت بود و مادرشان قرار بود فاطمه بنت حزام باشد. کتاب «مادر عشق» که روایت داستانی زندگی حضرت ام‌البنین به قلم عطیه‌سادات صالحیان است، از همین خواب شروع می‌شود. فاطمه آشفته از خواب برمی‌خیزد و خوابش را برای مادرش، ثمامه، تعریف می‌کند. هم‌زمان، حزام که مشغول پذیرایی از مهمانی عزیز است، خبری برای فاطمه و ثمامه می‌آورد که نه‌تنها حال آن‌ها را دگرگون می‌کند، بلکه زندگی فاطمه را تا ابد با نور پیوند می‌زند.

نویسنده این اثر در بخشی از صحبت های خود درباره نگارش کتاب «مادر عشق» گفته است: برای نگارش این اثر، کتا‌ب‌های زیادی مطالعه کردم. اما مسئله‌ای که بسیار ناراحتم کرد، این بود که کتاب درباره این بانو بسیار اندک بود.کتاب‌هایی که مطالعه می‌کردم و به منبعی می‌رسیدم، کتاب‌هایی بود که درباره حضرت عباس یا امام حسین(ع) بود. وگرنه کتاب مستقلی که به زندگی حضرت ام‌البنین(س) بپردازد، خیلی اندک بود. در حوزه داستانی نیز بسیار انگشت‌شمار است و شاید بتوان گفت؛ کتابی که من نوشته‌ام، سومین یا چهارمین اثر درباره این بانوی بزرگوار باشد.

صالحیان درباره شخصیت حضرت ام البنین(س) گفت: ارادت و عشق و محبت خاصی که به اهل بیت(ع) داشتند و ایثاری که نسبت به حضرت علی(ع) داشتند و چقدر به حضرت عباس(ع) تأکید می‌کردند که همراه برادرش امام حسین(ع) باشد و پا به پای امام برود، اما پشت او باشد و از او جلوتر نرود و احترام بگذارد. همه اینها برایم بسیار جالب بود.

کتاب «مادرعشق» از مجموعه ریحانه انتشارات مدرسه می‌باشد؛ مجموعه‌ای که هر کدام به معرفی یکی از زنان شاخص صدر اسلام پرداخته است. از دیگر کتاب‌های این مجموعه می‌توان به دخترماه، مهرا ، همراه بانوی‌ کبریا و بهای عاشقی اشاره کرد.