کتاب «بانوان محدث شیعه» با رویکردی تازه در تحقیق و پژوهش منتشر شد

به گزارش جهان بانو، پژوهشکده باقرالعلوم(ع) به تازگی کتاب “بانوان محدث شیعه” را منتشر کرده است. این کتاب در کنار معرفی زنان محدث شیعه، به تجزیه و تحلیل عواملی پرداخته که تا عصر تألیف کتب اربعه شیعه، یعنی تا پایان قرن پنجم هجری، بر کارکردهای حدیثی زنان شیعه تاثیر زیادی داشته است. کتاب “بانوان محدث […]

کتاب بانوان محدث شیعه منتشر شد

به گزارش جهان بانو، پژوهشکده باقرالعلوم(ع) به تازگی کتاب “بانوان محدث شیعه” را منتشر کرده است. این کتاب در کنار معرفی زنان محدث شیعه، به تجزیه و تحلیل عواملی پرداخته که تا عصر تألیف کتب اربعه شیعه، یعنی تا پایان قرن پنجم هجری، بر کارکردهای حدیثی زنان شیعه تاثیر زیادی داشته است.

کتاب “بانوان محدث شیعه” با روش علمی، رشد و شکوفایی زنان پس از مبعوث شدن پیامبر، ورود آنان به عرصه فعالیت های اجتماعی به ویژه نقل و نشر احادیث، حضور یکپارچه و سازنده آن ها در زمینه  دانش و علم اندوزی و نشر و تبلیغ معارف اسلامی را برای خوانندگان به تصویر می کشد.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در ارتباط با زندگی بانوان دانشمند تاکنون آثار مختلفی به چاپ رسیده است. کتاب های “اعلام النساء و عالمي العرب و الاسلام” از عمر رضا کحاله، “اعلام النساء المؤمنات” نوشته محمد حسّون و ام علی مشکور، “ریاحین الشریعه” به قلم ذبیح الله محلاتی، “بانوان عالی و آثار آنها” (از قرن اول تا پانزدهم هجری) از انتشارات مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران، “بانوان نمونه” نوشته جمعی از مؤلفين پژوهشکده باقرالعلوم علیه السلام و “زنان نامدار شیعه” به قلم احمد عیسی فر تا به امروز در این زمینه به رشته تحریر درآمده اند.

با این وجود دو کتاب به نام های “محدثات شیعه” نوشته دکتر نهله غروی، و “زنان دانشمند و راوی حدیث” از احمد صادقی، از همه شناخته شده تر هستند و در این دو اثر به زندگی بانوان دانشمند و محدث شیعه تا دوره متأخرين پرداخته شده است.

مولف کتاب «بانوان محدث شیعه» ، با بهره بردن از این آثار و به خصوص در کتاب اخیر، با توجه به این نکته که آثار یادشده نقایص متعددی از جنبه پژوهشی داشته اند، زوایای جدیدی از زندگی شخصی، علمی و همچنین وضعیت رجالی و حدیثی راویان زن شیعه را برای مخاطبین به تصویر کشیده است. این نکات و دقایق در آثار فوق مشاهده نشده و مورد توجه قرار نگرفته بود. همچنین در این کتاب زنانی معرفی شده اند که در هیچ یک از کتب رجال، تراجم و شرح حال نویسی، نامی از آنها به میان نیامده است و تنها میتوان از طريق سلسله اسناد روایات و احادیث، گزارش های تاریخی و ضمن شرح حال راویان مرد، از راوی بودن آن ها مطلع شد.

هدف اصلی این تحقیق، نگرشی نو در سه قسمت کلی سیر در تاریخ تدوین احادیث شیعه ، معرفی زنان محدث شیعه و بررسی عوامل اجتماعی فرهنگی تاثیرگذار بر کارکردهای حدیثی بانوان شیعه عنوان شده است.

لازم به ذکر است که این کتاب، محصول بیش از دو سال تلاش فکری و پژوهش های دکتر سیده طیبه موسوی اصل است. این محقق اثر ارزشمند خود را پس از بررسی پیشنهادات، انجام اصلاحات و ارزیابی های پی در پی ساختاری و محتوایی دکتر عظیم عابدینی، در سه فصل و ۴۶۹ صفحه، با هدف ارائه پژوهشی مستند و کارآمد به همراه نگرش تحلیلی و تاریخی و در موضوع نقش بانوان محدث شیعه، به وسیله شرکت چاپ و نشر بین الملل به انتشار رسانده و در اختیار علاقه مندان و متفکران قرار داده است.

منبع: خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا