کارگران زن معدن در استرالیا، به دلیل تجاوز و آزارهای جنسی شکایت کردند

گروه ریوتینتو یک شرکت چند ملیتی انگلیسی-استرالیایی و نیز دومین شرکت بزرگ فلزات و معادن در جهان است که پس از شرکت  BHP(بزرگرین شرکت معدنی دنیا)؛ آهن، مس، الماس، طلا و اورانیوم تولید می کند. بیش از ۲۰ زن که برای ریوتینتو کار می‌کنند، در پنج سال گذشته آزار جنسی یا تجاوز جنسی واقعی را […]

کارگران زن معدن در استرالیا، به دلیل تجاوز و آزارهای جنسی شکایت کردند

گروه ریوتینتو یک شرکت چند ملیتی انگلیسی-استرالیایی و نیز دومین شرکت بزرگ فلزات و معادن در جهان است که پس از شرکت  BHP(بزرگرین شرکت معدنی دنیا)؛ آهن، مس، الماس، طلا و اورانیوم تولید می کند. بیش از ۲۰ زن که برای ریوتینتو کار می‌کنند، در پنج سال گذشته آزار جنسی یا تجاوز جنسی واقعی را به یک بررسی رسمی و مستقل که به سفارش این شرکت انجام شده است، گزارش کرده‌اند.

این بررسی که توسط کمیسر سابق نهاد ضد تبعیض جنسیتی ، الیزابت برودریک رهبری می شد، که او وظیفه بررسی رفتار شرکت در این زمینه را بر عهده داشت. این اقدام به دنبال یک تحقیق پارلمانی در استرالیای غربی بود که نشان داد حدود ۲۲ مورد تجاوز جنسی در سایت‌های معدن توسط پلیس طی یک دوره دو ساله مورد بررسی قرار گرفته است.

گزارش ریوتینتو نشان می‌دهد که تبعیض جنسیتی و قلدری در جای جای کارگاه‌های این شرکت سیستماتیک است. یعقوب استاشولم، مدیر اجرایی ریوتینتو در بیانیه‌ای گفت این یافته‌ها «عمیقاً ناراحت‌کننده» بودند. او گفت: «من از همه اعضای تیم، چه در گذشته یا چه در حال حاضر، که در نتیجه این رفتارها آسیب دیده اند، از صمیم قلب عذرخواهی می کنم.

این شرکتی نیست که ما می خواهیم باشیم. من احساس شرم و تأسف زیادی دارم که متوجه شدم تا چه حد قلدری، آزار جنسی و نژادپرستی در ریوتینتو اتفاق می افتد. » او می‌گوید که درباره هیچ حادثه یا ادعای فردی یا کارکنان فردی تحقیق و یا یافته‌ای به دست نیاورده است، اما هر کارمندی که تجربه رفتار مضر را فاش کند و به دنبال تحقیق و پیگیری باشد، ارجاعات مناسب برایشان ارائه شده است.

این گزارش خاطرنشان می کند که، در حالی که برخی از زنانی که با محققین صحبت کردند اکثریت گفتند که تبعیض جنسی روزمره بر عزت نفس، روابط شخصی و سلامت عمومی آنها تأثیر می گذارد. آنها گزارش دادند که همکاران و مدیران در مورد ظاهرشان اظهار نظر کرده و شایستگی تصورات جنسیتی خود را بیان می کنند.

برخی می ترسیدند به مدیریت بگویند که باردار هستند، یا موانعی برای وجود ترتیبات منعطف در محل کار و محرومیت از دسترسی به امکاناتی دیگر مثل حمام زنانه وجود داشته باشد. آنها همچنین گزارش دادند که از تصمیم گیری ها کنار گذاشته شده و برای پیشرفت نادیده گرفته می شوند، از آنها صرفا خواسته شده است که یادداشت برداری کنند، قهوه ای بخورند یا حتی امورات شخصی یکی همکار را انجام دهند.

زنان به طور قابل توجهی بیشتر در معرض آزار و اذیت جنسی بودند، به طوری که ۲۸ درصد آنان را در مقایسه با ۷ درصد از مردان گزارش کردند. زنان در FIFO و کارگاه‌های مسکونی نرخ بالاتری از آزار جنسی را تجربه کردند. بیست و یک زن در پنج سال گذشته، تجاوز جنسی یا آزار جنسی را گزارش کردند. برخی از زنان برای جلوگیری از آزار و اذیت در اتاق خود به تنهایی غذا می خوردند، پس از تاریک شدن هوا از بیرون رفتن اجتناب می کردند و می گفتند روشنایی و امنیت ضعیفی وجود دارد.

این گزارش نشان داد که نیروی کار ریوتینتو علیرغم تلاش‌های اخیر برای افزایش تنوع، تقریباً ۷۹ درصد مرد است. به محققان گفته شد: «ویژگی‌های منحصر به فرد محل کار، مانند فرهنگ سلسله مراتبی و مردانه، عوامل خطر را ایجاد می‌کنند.»

کارمندان همچنین گزارش دادند که رفتار مضر اغلب تحمل شده یا دیگر معمولی شده است، و نیز این آزار رساندن از سوی “مجرمانان اصلی” هم تبدیل به عادت شده بود. کارمندان بر این باور بودند که مسئولیت پذیری کمی وجود دارد، به ویژه برای رهبران ارشد و به اصطلاح “با عملکرد عالی” که تصور می شود از عواقب سنگین برای رفتار های مضر اجتناب می کنند.

تقریباً نیمی از ۱۰۳۰۰ نفری که به عنوان بخشی از فرآیند بررسی پاسخ دادند، قلدری و زورگویی در محل کارشان را گزارش کردند. بر اساس این گزارش، الیزابت برودریک شنیده است که آزار و اذیت جنسی و تبعیض جنسی روزمره با نرخ های غیرقابل قبولی رخ می دهد و نژادپرستی در بسیاری از مناطق رایج شده است. علاوه بر این، کارکنان معتقدند که سازمان از نظر روانی ایمن نیست و این بر اعتماد آنها به سیستم‌های گزارش‌دهی تأثیر می‌گذارد، و اینکه «رفتار مضر بین کارکنان، مدیران و رهبران، از جمله رهبران ارشد رخ می‌دهد».

کارمندان از نژادپرستی “عادی شده” در سازمان صحبت کردند، با داده های نظرسنجی که نشان می دهد ۱۱٫۷ درصد از کارکنان در پنج سال گذشته نژادپرستی را تجربه کرده اند. کارمندانی که در کشوری متفاوت از کشور محل تولدشان کار می‌کنند، نسبت به همکارانشان که در همان کشور متولد شده‌اند، میزان نژادپرستی بسیار بالاتری را تجربه کرده‌اند. در میان کارمندان استرالیایی، ۳۹٫۸ درصد از مردانی که خود را بومی و جزیره نشین تنگه تورس می دانستند، نژادپرستی را در پنج سال گذشته تجربه کردند، در حالی که ۱۲٫۴ درصد با آن فرهنگ هویتی نداشتند.

حال بعد از انجام این تحقیقات و پرسش ها ، شرکت ریوتینتو متعهد شده است که تمام موارد ارائه شده در این گزارش را با دقت بررسی کرده و با هدف جلوگیری از تبعیض و ریشه کن کردن چنین فرهنگ غیرقابل قبولی در محل کار را رفع کند .