کارآفرینی با چاشنی مادری

بانوان مازندرانی با حضور در عرصه کارآفرینی برای جوانان، گام‌های مهمی در جهت دور زدن تحریم‌ها برداشته‌اند.

افراد زیادی در جامعه هستند که برای پیشرفت ایران در راستای حمایت از تولید ملی و اینکه اقتصاد مقاومتی می‌تواند الگوی مناسبی برای کارآفرینی در زمان تحریم برای کشورمان باشد، گام برمی‌دارند.

پروین انوری، بانوی کارآفرین و تولید کننده که متولد سال ۱۳۴۸ است، با ایجاد دو شرکت دانش‌بنیان در استان مازندران و با استخدام ۳۵۰ نفر پرسنل، علی‌رغم سختی‌های کار تولید بر مدار اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی در ایران ماند و نقش مؤثر زنان این سرزمین را پر رنگ‌تر کرد.

صبح یکی از روزهای پاییزی در حاشیه برگزاری رویداد طنین در کنار مزار ۸ شهید گمنام جنگ تحمیلی، در پارک موزه ساری، پای صحبت‌های این بانوی کارآفرین نشستم.

او خود را مؤسس دو شرکت دانش‌بنیان معرفی کرد و گفت: به‌عنوان بزرگترین و تخصصی‌ترین تولیدکننده شبکه بافنده توری پلاستیکی با روش حلقوی فعالیت خود را از سال ۸۱ شروع کردم.

بانوی کارآفرین مازندرانی افزود: تولیدات شرکت پلیمرباف شامل کیسه برقی کلم برای جمع‌آوری محصول، کیسه راشل توری، بسته‌بندی علوفه، جلوگیری از آفتاب سوختگی گلخانه‌ای، سایبان برای پارکینگ و توری‌های سایبان برای دامداری تولید می‌کنیم که با کمک همسرم همچنان در حال به‌روزرسانی محصولات هستیم تا کشور ما هرگز از دیگر کشورها در این حوزه عقب نماند.

انوری درباره علاقه و هدف خود درخصوص راه‌اندازی شرکت گفت: برای کمک به کشورم و جدانشدن از موفقیت‌های زنان سرزمینم که در همه موضوعات جامعه نقش‌آفرینی می‌کنند و همچنین ایجاد کسب‌وکار برای خودم، همسرم و ساختن آینده‌ای خوب برای فرزندم و مهمتر از همه ایجاد اشتغال و حمایت از تولید ملی، این کار را با کمک خانواده شروع کردم.

وی توضیح داد: کار خود را با کیسه راشل شروع کردیم. با یک دستگاه سه سال تولید مداوم داشتیم، سپس ماشین‌آلات جدیدی را وارد کردیم. در تمام این مدت کار با قدرت ادامه داشت و حتی برای فروش محصولات شرکت به مشهد رفتیم چراکه باغدارانی بودند که به این محصول جدید برای جلوگیری از ضرر نیاز داشتند، مثل جمع‌آوری توت از زیر درخت که همواره زیر درخت ریخته و خراب می‌شد اما با نصب توری‌ها به صورت اصولی جمع‌آوری و همانجا خشک می‌شود.

این کارآفرین درخصوص سایبان‌های سبزی که در حرم مطهر امام رضا (ع) نصب شده است، گفت: این سایبان‌ها از تولیدات شرکت ما است که برای کم کردن شدت آفتاب و ایجاد فضای خنک برای زائران در حیاط‌ها نصب می‌شود.

این محصولات دانش بنیان مصرف آب را کاهش می‌دهند

انوری با اشاره به مشکل کم‌آبی در کشور گفت: محصولات شرکت دانش‌بنیان تقریباً مصرف آب را به نصف کاهش می‌دهد و من امروز افتخار می‌کنم به اینکه شرکت محصولی را به نام توری‌های مونوفیلامنت و مونوتی تولید کرده که ایران را از واردات هرگونه محصول مشابهی بی‌نیاز می‌کند. رسیدن به تکنولوژی ساخت این محصولات، حاصل سال‌ها تلاش بی‌وقفه است که با حضور در نمایشگاه‌های مختلف جهان و مشاهده تولیدات آن‌ها، ایده‌های محصولات جدید را برایمان به وجود آورد.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین این تکنولوژی‌ها، اشعه یو وی است که با استفاده از آن تاثیر خورشید بسیار کاهش پیدا می‌کند. در حال حاضر با بیش از ۳۵۰ نفر پرسنل و جذب منابع انسانی بیشتر، درصدد تولید داخلی با کیفیت‌تر و مدرن روز هستیم، با این حال موانع زیادی نیز در این مسیر وجود دارد.

این کارآفرین با بیان اینکه برخی اوقات برای پرداخت حقوق پرسنل مجبور به گرفتن وام ۲۳ درصدی هستیم، عنوان کرد: همان اندازه که تولید اهمیت دارد، رضایت کارکنان و به تعویق نیفتادن دستمزد آن‌ها نیز از وظایف اصلی مجموعه ما محسوب می‌شود، بنابراین این چالش همواره وجود دارد و ما انتظار حمایت بیشتری از مسئولان داریم. متأسفانه گاهی برخی از مسئولان می‌گویند ما حتی نام شرکت شما را نشنیده‌ایم، در صورتی که در شهرک صنعتی رجه بابل و سایت‌های مختلف نام شرکت قید شده است.

انوری با بیان اینکه تولیدکننده همیشه مظلوم واقع می‌شود، تصریح کرد: زنان کارآفرین برتر کشور، کشتی نجات برای مدرن‌سازی تولیدات داخلی هستند و من به‌عنوان تولیدکننده بانوی استان مازندران همواره در این مسیر و در کنار مردم کشورم قرار دارم. مدیر امروز کارخانه ما زمانی به‌عنوان کارگر در مجموعه ما کار می‌کردند و پیشرفت تولیدی و انسانی در مجموعه از با ارزش‌ترین کارها محسوب می‌شود.

مهر