چاقی زنان دو برابر مردان

بر‌ اساس تحقیقات جدید دولت ایالات متحده، میزان چاقی در این کشور بالا و ثابت است، همچنین نسبت افراد مبتلا به چاقی شدید به ویژه زنان در دهه گذشته افزایش یافته است.

بر اساس یک نظرسنجی بین ۶ هزار نفر در سال های ۲۰۲۱-۲۰۲۳، نرخ چاقی در ایالات متحده حدود ۴۰ درصد است. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC) دریافت که تقریبا یک نفر از هر ۱۰ نفر از افرادی که مورد بررسی قرار گرفتند، چاقی شدید را گزارش کردند.

 زنان تقریبا دو برابر بیشتر از مردان چاقی شدید را گزارش کردند، بیماری مزمنی که با انبوهی از مشکلات سلامتی مرتبط است. داده ها نشان می‌دهد که در ۲۳ ایالت، بیش از یک نفر از هر سه بزرگسال مبتلا به چاقی است. دکتر آلیسون گودمن، که سرپرست تیم CDC متمرکز بر سلامت جمعیت است، گفت: قبل از سال ۲۰۱۳، آمار چاقی در هیچ ایالتی تا به این میزان بالا نبود. گودمن ادامه داد: افزایش شیوع چاقی در ایالات متحده می‌تواند واقعا وحشتناک و ناامید کننده باشد.

اما تاکید اخیر محققان بر چاقی به عنوان یک بیماری متابولیک و مداخلات جدید، مانند داروهای کاهش وزن، پزشکان را  نسبت به پایین آمدن میزان شیوع چاقی در آینده‌ای نزدیک امیدوار کرده است. البته هنوز خیلی زود است که بدانیم آیا درمان‌های جدید چاقی، از جمله داروهای کاهش وزن مانند Wegovy، Ozempic  و Zepbound می‌توانند به کاهش این اپیدمی کمک کنند یا خیر.

سولویگ کانینگهام، استاد بهداشت جهانی دانشگاه پنسیلوانیا می‌گوید: مشاهده افزایش چاقی شدید حتی نگران‌کننده‌تر است، زیرا این میزان چاقی است که بیشترین ارتباط را با برخی از بالاترین سطوح بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت و کیفیت پایین‌تر زندگی دارد. وی ادامه داد: مشخص نیست چرا نرخ چاقی شدید در حال افزایش است یا چرا این میزان در بین زنان بیشتر است. البته عواملی می‌تواند شامل اثرات هورمون ها، تأثیر فرزندآوری یا علل دیگری باشد که نیاز به مطالعه بیشتر دارد.

مطالعه جدید همچنین نشان داد که میزان چاقی بر اساس تحصیلات متفاوت است. تقریبا ۳۲ درصد از افراد دارای مدرک لیسانس یا بالاتر، در مقایسه با حدود ۴۵ درصد از افرادی که دارای مدرک دانشگاهی یا دیپلم دبیرستان یا کمتر بودند، چاقی را گزارش کردند.

یورونیوز