پیشنهادی به سازمان زندان‎ها؛ خبرنگاران مستقل از بند زنان زندان بوشهر بازدید کنند

خلیج فارس: دادگستری و اداره زندان های استان بوشهر شرایطی را برای بازدید خبرنگاران از ندامتگاه های استان خصوصا بند زنان زندان بوشهر فراهم کرده حسن نیت و اراده مجموعه قضایی بر اعمال اصل شفافیت نمایان شود. علی احمدی- مدیرمسول پایگاه اطلاع رسانی خلیج فارس متن منتشر شده از سوی سپیده قلیان از فعالین تجمعات […]

پیشنهادی به سازمان زندان‎ها خبرنگاران مستقل از بند زنان زندان بوشهر بازدید کنند

خلیج فارس: دادگستری و اداره زندان های استان بوشهر شرایطی را برای بازدید خبرنگاران از ندامتگاه های استان خصوصا بند زنان زندان بوشهر فراهم کرده حسن نیت و اراده مجموعه قضایی بر اعمال اصل شفافیت نمایان شود.

علی احمدی- مدیرمسول پایگاه اطلاع رسانی خلیج فارس
متن منتشر شده از سوی سپیده قلیان از فعالین تجمعات کارگری نیشکر هفت تپه که بخشی از دوران حبس خود را در بوشهر می گذارند از بند زنان زندان بوشهر قابل تامل و نیازمند پیگیری جدی است.

جدای از صحت و سقم ادعاهای خانم قلیان، نزدیکی این متن با انتشار فیلم دوربین های مدار بسته زندان اوین، افکار عمومی را در وضعیت ویژه ای از نظر شرایط حاکم بر زندان ها قرار داده است.

از آغاز به کار حجت الاسلام محسنی اژه به عنوان رئیس قوه قضائیه، وی بازدیدهای مکرری از زندان ها خصوصا بندهای زندانیان امنیتی داشته که نسبت به دوره های قبل بی سابقه بوده و در خصوص اتفاقات روی داده در زندان ها نیز دستوراتی جهت بررسی صادر شده است. در همین راستا امروز اعلام شد که مدیرکل بازرسی سازمان زندان ها راهی بوشهر شده تا به بررسی ادعای منتشر شده توسط قلیان بپردازد.

بدون شک اداره زندان به عنوان محل نگهداری متهمان و مجرمان که برخی از آنها دارای سوابق ایجاد خشونت و بعضا دارای سابقه چند باره در ارتکاب جرائم هستند امری آسان و بدور از حاشیه های خشن نیست. اما رفتار غیر انسانی و خلاف قاعده و قانون با زندانیانی که بعضی از آنها از بد حادثه روزگار پایشان به زندان باز شده و درحال سپری کردن تجربه دردناکی در زندگی خود هستند غیر قابل قبول و بدور از اخلاق انسانی و قوانین مصرح است.

اما مهمتر از این اتفاقات، آنچه امروز دچار آسیب شده و ترمیم آن به آسانی ممکن نیست، اعتماد عمومی به دستگاه قضایی است که اجرای دقیق عدالت توام با رافت مهمترین ماموریت و فلسفه وجودی آن است.

شکی نیست که تکذیبه، در نگاه عمومی نسبت به ادعاهای مطرح شده تغییری ایجاد نمی کند، از این رو لازم است دادگستری و اداره زندان های استان بوشهر شرایطی را برای بازدید خبرنگاران از ندامتگاه های استان خصوصا بند زنان زندان بوشهر فراهم کرده تا از طریق گفتگوی خبرنگاران مستقل با زندانیان، حسن نیت و اراده مجموعه قضایی بر اعمال اصل شفافیت نمایان شود.

جای هیچ تردیدی نیست که  اولین نتیجه شفافیت، بازگشت اعتماد عمومی به دستگاه قضا خواهد بود و یقینا چنانچه ادعای خانم قلیان و یا ادعاهای مشابه خالی از واقعیت باشد حقیقت موضوع برای مردم روشن خواهد شد.