: در نشست شاعران ایرانی با استادان کرسی زبان فارسی دانشگاه دهلی مطرح شد؛

نگاهی به پیشرفت زنان پس از انقلاب در حوزه شعر و نویسندگی

در ۴۴ سال گذشته ۱۵۰ هزار و ۷۰۰ عنوان اثر توسط نویسندگان زن در ایران به چاپ رسیده و شعر زنان نیز پیشرفت چشمگیری داشته است.

جمعی از شاعران ایرانی همزمان با پنجمین روز از سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب دهلی نو، در کرسی زبان فارسی دانشگاه دهلی حضور پیدا کرده و با استادان زبان فارسی این دانشگاه و دانشجویان علاقه‌مند به زبان فارسی دیدار کردند.

علیم اشرف، استاد دانشگاه دهلی در این نشست گفت: ما با ادبیات معاصر ایران و شاعران معاصر ایرانی آشنایی داریم، با این وجود از همه مجموعه‌های شعر امروز ایران مطلع نیستیم و این دیدار می‌تواند باب آشنایی ما برای آینده باشد.

وی اضافه کرد: دانشگاه دهلی سال ۱۹۲۲ میلادی راه‌اندازی شد و از همان زمان بخش زبان فارسی نیز در آن آغاز به کار کرد. ما جشن ۱۰۰ سالگی دانشگاه را هفته پیش برگزار کردیم. دانشجویان در این دانشکده اکثر کارهای پژوهشی در پایان نامه‌های دکتری را براساس نسخه‌های خطی انجام می‌دهند. به عبارتی نسخه‌ها را تصحیح کرده و تعلیقات و حواشی را انجام می‌دهند به این دلیل که نسخه‌های خطی قبل از اینکه پودر شده و از بین بروند، باید در هند تصحیح شوند. با وجود این فعالیت‌ها، ما از ادبیات معاصر ایران بی اطلاع نیستیم و برخی از دانشجویان ما در رابطه با این موضوع کارهای  پژوهشی انجام می‌دهند.

نغمه مستشار نظامی نیز که از جمله شاعران ایرانی حاضر در این مراسم بود، اظهار کرد: این اولین بار است که در کشور هند حضور داشته‌ام، اما سال‌هاست که این پیوند قلبی را با دوستان علاقه‌مند به زبان فارسی دارم و با فضای دهلی که پر از فرهنگ، ادب و هنر است احساس آشنایی می‌کنم. در تاریخ ادبیات فارسی ستاره‌های ادبی بسیاری داریم با این وجود کمتر نام  شاعران زن در بین انبوه مردان شاعر مشاهده می‌شود. با این وجود در چند سال گذشته این روند پیشرفت فزاینده‌ای در ایران داشته است. در سال ۱۹۷۱ میلادی کمتر از ۱۰ عنوان کتاب توسط محققان زن نوشته شده است، اما در سال ۲۰۲۱ این آمار به بیش از ۱۸ هزار و ۷۰۰ عنوان رسیده است. همچنین در ۴۴ سال گذشته ۱۵۰ هزار و ۷۰۰ عنوان اثر توسط نویسندگان زن در ایران چاپ شده و خوشبختانه شعر زنان بسیار پیشرفت کرده است.

مهر