اصل پیاده‌روی اربعین با حضور زنان معنا پیدا می کند

با فرا رسیدن ایام اربعین حسینی و مراسم بزرگداشت سیدالشهدا (ع) در کربلا، بسیاری از دلدادگان آن حضرت بار سفر می‌بندند و به سوی مقصدی مشترک برای زیارت امام حسین (ع) و شرکت در پیاده‌روی اربعین آماده می‌شوند. در این مسیر زنان نیز مانند مردان سختی‌های راه را به جان می‌خرند و مشکلات را برای زیارت امام حسین (ع) تحمل می‌کنند.

دکتر طاهره همیز، استاد دانشگاه و مشاور زنان و خانواده در مورد اهمیت شرکت زنان در پیاده‌روی اربعین اظهار کرد: زن و خانواده در نگاه اسلام از اهمیت بسیاری برخوردار است و در بیشتر عرصه‌ها به حضور زنان تاکید شده است. بنابراین مردان نباید به بهانه عدم امنیت مانع حضور زنان در پیاده روی اربعین شوند؛ چراکه بانوان به صورت عفیفانه و با صلابت دینی می‌توانند در همه ارکان جامعه اسلامی نقش مهمی ایفا کنند.

وی افزود: حضرت فاطمه (س) پس از وفات رسول اکرم (ص) به حمایت از امام علی (ع) برخاستند و نقش مهمی در دعوت از اصحاب رسول خدا برای پشتیبانی از امیرالمومنین (ع) ایفا کردند. نقش حضرت زینب (س) نیز در روشنگری های پس از واقعه عاشورا و افشاگری علیه یزید و دستگاه خلافت اموی موضوعی روشن و غیر قابل کتمان است. در نتیجه اینکه بگوییم زنان در تبعیت از حضرت فاطمه (س) و حضرت زینب (س) در پیاده روی اربعین شرکت نکنند، بیشتر یک تحریف است. باید به این موضوع توجه کرد که با وجود خانواده، مراعات همگانی بیشتر می‌‌شود و محیط راهپیمایی سالم‌تر خواهد شد.

این مشاور زنان و خانواده تصریح کرد: فضای موجود در راهپیمایی اربعین می‌تواند باعث نزدیکی افکار، ارتباط و همدلی در بین اعضای خانواده شود. همچنین موجب رشد دینی و اجتماعی نوجوانان و جوانان می شود چراکه تمام جلوه‌های ایثار و از خودگذشتگی در پیاده‌روی اربعین قابل مشاهده است. فرزندان در این سفر تعامل با دیگران همراه با مهربانی را فرا می‌گیرند و انسان‌هایی را می‌بینند که از هر آنچه دارند در راه محبت امام حسین (ع) می‌گذرند.

دکتر همیز در ادامه گفت: پس از شهادت امام حسین (ع) زنان کاروان امام توسط دشمن اسیر شدند، در نتیجه مراسم اربعین در اصل به اسارت بانوان اختصاص دارد که چهل روز پس از شهادت امام حسین (ع) پیاده از کوفه تا دمشق و از دمشق تا کربلا حرکت کردند. بنابراین امروز زنان ما باید در پیاده‌روی اربعین حضور پیدا کنند تا خاطرات تلخ و بسیار تاسف‌بار اسارت حضرت زینب (س) را یادآوری کنند. حضور بانوان در پیاده‌روی اربعین می‌تواند مظلومیت خاندان اهل بیت (ع) و زنان حاضر در کربلا را برای همه دنیا یادآوری کند و موجب تعظیم شعائر این بانوی بزرگ شود. ارزش و جایگاه زنان ما بیشتر از حضرت زینب (س) نیست که به بهانه‌های واهی مانع از حضور آن‌ها در پیاده‌روی اربعین شویم.

زنان چه تعداد از زائران مراسم اربعین را تشکیل می دهند؟

براساس آمارهای ارائه شده توسط زهرا سعیدی، مدیر امور بانوان ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات در سال گذشته با توجه به تعطیلی مدارس، بسیاری از زائران به صورت خانوادگی و همراه با فرزندان خود به این سفر معنوی رفتند و براساس آمار ثبت‌ نام کنندگان در سامانه سماح، نزدیک به ۴۰ درصد از زائران اعزامی از ایران، زنان بودند.

همچنین سعیدی مبارکه اعلام کرد: نزدیک به ۷ درصد از زنانی که در پیاده‌روی اربعین در سال گذشته حضور داشته اند، به صورت انفرادی شرکت کردند. ما توصیه می‌کنیم بانوان اعزامی به زیات اربعین حتما همراه با خانواده خود به این سفر مشرف شوند.

نکات لازم برای شرکت در پیاده روی اربعین

بانوان زائر در این سفر معنوی برای آسودگی خاطر و ساختن خاطره‌ای دلپذیر از زیارت امام حسین (ع) بهتر است به رعایت نکات زیر بپردازند:

۱) نوع پوشش و رفتارهای اجتماعی زنان عراقی با بانوان ایرانی تفاوت‌هایی دارد، بنابراین به حساسیت‌های فرهنگی کشور میزبان توجه کنید.

۲) بهتر است به صورت خانوادگی به این سفر مشرّف شوید و اگر این امکان برای شما فراهم نیست، توصیه می‌شود در گروه‌های چند نفره در این پیاده‌روی شرکت کنید.

۳) ترجیحا از رفتن به خانه‌هایی که از مسیر اصلی پیاده‌روی دور هستند، پرهیز کنید.

۴) وسایل خود را به افراد غریبه نسپارید و قبل از غروب به محل اسکان خود مراجعه کنید.

۵) از همراه داشتن وسایل زینتی و جواهرات خودداری کنید.

۶) چادری سر کنید که بتوانید به راحتی کوله پشتی خود را حمل کنید. چادر‌های ملی، دانشجویی و لبنانی برای این سفر مناسب هستند.

۷) از امتحان کردن غذاهایی که به آن‌ ها عادت ندارید خودداری کنید و مصرف برنج را کمتر کرده و از مواد پروتئینی و میوه بیشتر استفاده کنید تا سیستم گوارشی‌تان دچار مشکل نشود.

۸) اگر در استفاده از ظرف غذا دچار وسواس هستید به‌ صورتی ‌که میزبان‌تان ناراحت نشود، از آن‌ها بخواهید که در لیوان و ظرف خودتان از شما پذیرایی کنند.

۹) از دادن اطلاعات شخصی به افراد غریبه اجتناب کنید.

۱۰) به یاد داشته باشید که اصرار بر حضور در حرم‌ اهل بیت و زیارت از نزدیک، در شلوغی ایام اربعین نه تنها ضرورتی ندارد که در برخی موارد اعمال غیرشرعی را نیز به دنبال خواهد داشت؛ در نتیجه به سلام دادن از دور قناعت کنید و از حرکت در مسیرهایی که ناگزیر از برخورد با مردان هستید، خودداری کنید.

۱۱) اگر کودک‌تان در این سفر حضور دارد، بازی و خوراکی‌های مورد علاقه اش را همراه با خود ببرید.

۱۲) کودک شما زودتر از شما خسته و گرسنه می‌شود. در چنین شرایطی صبور باشید و پیاده‌روی و سفر را براساس نیازهای او تنظیم کنید.

۱۳) کالسکه کودک‌تان را به همراه خود ببرید. با این کار هم مجبور نیستید کودک را دائما در آغوش بگیرید و اذیت شوید، و هم مقداری از لوازم را بر روی کالسکه قرار می‌دهید.

۱۴) ) حتماً نام کاروان، نام و نام خانوادگی پدر و مادر و کودک و شماره تماسی از خودتان را در برگه‌ای نوشته و به گردن او آویزان کنید.

۱۵) تمام وسایل مورد نیاز خود را در یک کوله پشتی که حمل آن برایتان آسان است، قرار دهید. توجه داشته باشید که این بار را تا انتهای سفر خودتان باید حمل کنید، در نتیجه تنها وسایل ضروری را با خود ببرید.

۱۶) اگر به ناراحتی‌هایی مانند کمردرد و پادرد دچار شدید، در هر ۵ ساعت پیاده‌روی ۸ مرتبه و هر بار ۱۵ دقیقه استراحت کنید.