پویش ملی “حرف و گفت”، طرحی در راستای برقراری روابط خانوادگی سالم است

به گزارش جهان بانو شهناز هدایتی، مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشکده علوم پزشکی ساوه با اشاره به کمپین “حرف و گفت” اظهار کرد: این کمپین، یک پویش ملی در راستای برقراری روابط خانوادگی سالم است. این پویش با همکاری وزارت بهداشت و سفارش جمعیت ملل متحد در بازه زمانی یکم تا هفتم […]

پویش ملی

به گزارش جهان بانو شهناز هدایتی، مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشکده علوم پزشکی ساوه با اشاره به کمپین “حرف و گفت” اظهار کرد: این کمپین، یک پویش ملی در راستای برقراری روابط خانوادگی سالم است. این پویش با همکاری وزارت بهداشت و سفارش جمعیت ملل متحد در بازه زمانی یکم تا هفتم آذرماه برگزار می شود و با تاکید بر آموختن مهارت گفت‌وگو در خانواده سعی دارد تا برای تحقق هدف مهار خشونت خانگی گام بردارد.

هدایتی با اشاره به روزشمار این کمپین خاطر نشان کرد: برای این هفته عناوینی مانند اوقاتی برای خانواده با شعار “با یکدیگر وقت بگذرانیم”، خانواده همراه با شعار “همیشه کنار یکدیگر باشیم”، خانواده حمایتگر با شعار “نردبان رشد یکدیگر شویم”، خانواده ساختارمند با شعار “جایگاه خود را در خانواده بیابیم”، خانواده خشونت پرهیز با شعار “اختلافات را حل کنیم”، خانواده همدل با شعار “همدیگر را درک کنیم” و خانواده گفت‌وگو محور با شعار “هم بگوییم، هم بشنویم” درنظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: تلاش گردانندگان پویش ملی روابط خانوادگی سالم بر این است که با حساس ‌سازی جامعه بستر مناسبی برای درک اهمیت مهارت‌های گفت‌وگو، حل تعارض و کاهش نزاع درون خانواده، پیشگیری از خشونت خانگی و آشنایی با مصادیق خشونت خانگی، اهمیت سلامت زنان به خصوص سلامت اجتماعی زنان در خانواده و دوام و کیفیت روابط خانوادگی را فراهم آورند تا این مفاهیم که همگی در زمره مهارت های زندگی هستند، مورد توجه قرار گیرد.

این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی ساوه تاکید کرد: جامعه ایران همچون دیگر جوامع پویا و در حال رشد دگرگونی های بسیاری را در طول چند دهه اخیر پشت سر گذاشته است. موج‌های مختلف پیمایش‌های اجتماعی، روی دیگری از این دگرگونی ها را در چهارچوب تحول در ارزش‌ها و نگرش‌های مردم کشورمان به خوبی نمایان کرده‌اند. در هر صورت تغییر و دگرگونی هایی که در زیر ساخت‌ها به وجود آمده است، به وجود آمدن جهت‌گیری‌های جدید در ارتباط با ارزش‌های جامعه، بهبود شاخص‌هایی مانند وضعیت تحصیل به خصوص در بین بانوان و بالا رفتن میزان اشتغال در بین آنان که همگی این موارد با تحول در نگاه به جایگاه،  منزلت و موقعیت شخصی در گروه‌های مختلف سنی و جنسیتی و به خصوص جوانان و بانوان همراه بوده است، به گونه ای نامحسوس و ناخواسته پیامدها و عوارضی جانبی را به دنبال داشته است.

هدایتی تصریح کرد: چهره و سیمای خشونت خانگی در کشورمان تغییر کرده است، خشونت‌های روانی، اجتماعی و اختلالات روانی با افزایش مواجه بوده اند، میزان تنش ها رو به افزایش است و منابع تنش و استرس در خانواده و جامعه متنوع شده اند. همگی این موارد از پیامدهایی است که لااقل می‌توان قسمتی از آن ها را نتیجه تغییرات اجتماعی در ایران دانست. آمار طلاق در کشورمان تنها نشان دهنده مهارت‌های ناکافی افراد برای مدیریت فضای خانواده نیست، بلکه مهر تاییدی بر نبود سازگاری، تفاهم و بحران گفت‌وگو در نهاد خانواده است.

وی عنوان کرد: گفت‌وگو می تواند پادزهر و روشی برای پیشگیری از عمیق تر شدن تعارض ها و تنش ها باشد. همچنین صحبت کردن ترفندی مسالمت جویانه در راستای کاهش احتمال بالا گرفتن تعارض هاست و در مواقعی از بروز انواع خشونت‌ها جلوگیری می کند. دلایل یادشده موجب شده است که پویش “حرف و گفت” گفت‌وگو را به عنوان دست مایه‌ای در قالب هفت ارزش معین انتخاب کند و در تلاش است تا آن را به شیوه‌های گوناگون به خانواده‌ها پیشنهاد دهد. امیدواریم تا با آگاه سازی، حساس سازی و آموزش و توانمندسازی جامعه بتوانیم گامی در راستای رشد خانواده‌های مسئولیت پذیر، پشتیبان، گفت‌وگو محور، همدل و صمیمی برداریم و بیشتر از گذشته نظاره‌گر جامعه ای فعال، موفق، با ثبات و سالم باشیم.

این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی ساوه در پایان گفت: پویش حرف و گفت هفت روز را معین کرده و هفت بسته محتوایی گوناگون را نیز تهیه کرده است تا امکان توزیع این بسته‌ها را در رسانه‌ها و دانشگاه‌های مختلف فراهم کند. محتوای این بسته ها مهارت‌های لازم برای ایجاد گفت‌وگو، حل مسئله، کاهش تعارض، رابطه موثر در درون خانواده و بازسازی مفهوم خانواده را در برمی گیرد.

منبع: ایسنا